Poes gestressed door nieuwe buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Poes gestressed door nieuwe buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:27

Ik heb twee lieve poezen van 6 en anderhalf jaar.
Ze zijn beide wat schichtig en bang aangelegd.
Bij de jongste is het, het ergste. Dit is ze al sinds ze als kitten bij mij is.
Heb het angstige gedrag altijd zoveel mogelijk genegeerd om het niet erger te maken.

Nu heb ik sinds een anderhalve week nieuwe onderburen die volop in de klus fase zijn. Ze zijn altijd met veel man en erg luidruchtig. Ze kloppen, boren, schuren, zagen, harde muziek, met deuren slaan en ga zo maar door.
Voor mij is het soms vervelend maar kan het wel van me afzetten.

Helaas mijn jongste dus niet. Ze is constant op haar houde, kan niet rustig eten, schrikt snel en poetst/krabt zichzelf haast dwangmatig. Ik zie dar ze duidelijk gestressed is. Ze heeft zelfs korstjes van het constante boenen. Ik heb haar al volledig nagekeken er zitten geen enge beestjes!

Ik was zelf aan het denken om een feli-way verdamper aan te schaffen, maar werkt dit echt?
En kan ik haar verder nog ondersteuning bieden? Ben altijd dolblij als ze savonds even een uutje tegen me aankruipt :n

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Poes gestressed door nieuwe buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:28

Een kennis van mij is vrijwilligster in een dierenasiel. Zij heeft goede ervaringen met Fellway. Maar niet iedere kat reageert er echt op. En dan is het best een aanschaf. Je kan haar ook laten ontspannen met kattenkruid. Bijvoorbeeld doordat in je vloerkleed te strooien.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:29

Zorgen dat als ze zich willen terug trekken dit ook kunnen doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:31

Ik heb ook Feliway hier en het werkt fantastisch, ik ben er echt super tevreden over. :) Ik heb het in de woonkamer en in hun eigen kamer.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:32

Tuurlijk die mensen moeten klussen, toch lijkt het me redelijk dat ze ook beetje rekening houden met... dus muziek niet zo kneiterhard, deuren slaan etc...

Misschien dat je dat aan de nieuwe buren kan vragen? Ja banketstaaf kennismaking, maar goed... en anders bach rescue druppels...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:36

KarmaWitch schreef:
Tuurlijk die mensen moeten klussen, toch lijkt het me redelijk dat ze ook beetje rekening houden met... dus muziek niet zo kneiterhard, deuren slaan etc...

Misschien dat je dat aan de nieuwe buren kan vragen? Ja banketstaaf kennismaking, maar goed... en anders bach rescue druppels...

In een lege ruimte klinkt altijd alles harder.

Ik zou dus niet naar je buren gaan. Maar het zelf oplossen. Tenzij ze natuurlijk buiten de geoorloofde tijden gaan klussen enz.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:05

Wow, wat een reacties! Bedankt!

Ze klussen inderdaad binnen de geoorloofde tijden, 's avonds is het rustig. Helaas zit er dan nog steeds veel stress in dat kleine lijfje.

Kattenkruid en back rescue druppels zijn ook goede opties. Die duppels, hoe moet ik die gebruiken?
Feli-way is inderdaad een investering maar ben bereid die te maken. Als ze maar wat mee rust in haar donder krijgt want vind het zo sneu voor haar!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:08

Feliway verdampers werken voor veel katten goed, helaas niet voor alle, maar zeker de moeite van proberen waard.
Verder als je kat voor jullie eigen TV/radio niet bang is deze wat harder aan zetten, zodat het geluid van de buren minder opvalt.
Voldoende schuilmogelijkheden geven in huis.

Tja, balen, maar de buren zullen inderdaad wel moeten klussen.
En je treft het ook nog oud en nieuw deze week.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:19

Ook dat nog inderdaad, ik word zelf gek van al het geknal, laat staan de katten.
Ze hebben holletjes in de krabpalen, de logeerkamer, een mandje om zich lekke in te verstoppen en de jongste kruipt bij extreme stress ook graag onder de bank. En mijn schoot natuulijk als ik thuis ben haha.
Dan ga ik een schot wagen met de feli-way!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:27

Ik heb afgelopen week een feliway verdamper gekocht omdat mijn kat onze verhuizing (vorig weekend) niet zo goed trok. Geen idee of het door de verdamper komt of doordat hij inmiddels gewend is, maar sinds het ding er is heeft hij niet meer in huis geplast. De eerste dagen deed hij dat een paar keer per dag.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:41

bowena_84 schreef:
Wow, wat een reacties! Bedankt!

Ze klussen inderdaad binnen de geoorloofde tijden, 's avonds is het rustig. Helaas zit er dan nog steeds veel stress in dat kleine lijfje.

Kattenkruid en back rescue druppels zijn ook goede opties. Die duppels, hoe moet ik die gebruiken?
Feli-way is inderdaad een investering maar ben bereid die te maken. Als ze maar wat mee rust in haar donder krijgt want vind het zo sneu voor haar!

Bach rescue druppels heb je meerdere gebruiksmogelijkheden. Ligt aan de soort druppels.
Sommige druppel je op het oor, andere druppel je onder tong of op de tong. Andere weer door eten. Sommige voor het eten, andere na het eten :')

Verschilt nogal dus...

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:35

Dankje karmawitch!
Ik ga even googlen. De feliway word eind deze week bezorgd.
Maak me nu wel zorgen, haar hele kopie zit onder de korstjes :n Ben er nu toch aan het denken om misschien toch even een bezoekje aan de DA te brengen...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:33

Da kan meer stress opleveren, maar als ze zichzelf kapot krabt is ook niet goed :(
misschien wel ff slim om morgen direct ff te bellen... ook ivm oud en nieuw.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 08:15

Voor oud op nieuw gaat niet meer lukken helaas :n

Ik ben zelf weg vanavond, tot vrijdagochtend. Weliswaar met grote tegenzin op dit moment. Gelukkig heb ik wel een poezenoppas, zal hem vragen een extra oogje in het zeil te houden!

Ik heb alle rolgordijnen dicht gedaan, TV anders ingesteld zodat tot morgenvroeg de radio aanstaat en nog meer verstop plekjes gecreëerd. Er staat water en voer voor een week :')
Ik hoop dat ze de nacht zo een beetje goed doorkomen

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:48

Poging tot naar dierenarts gaan was inderdaad enorme stress en niet succesvol :n

We (vriend en ik) hebben alles geprobeerd haar in het mandje te krijgen , goedschiks (lokken met snoepjes en speeltjes) als 'kwaad'schiks (haar erin gestopt) waarna ze dwars door het deurtje heen vloog en onder de bank.

Ze was zo verschrikkelijk van streek dat ik besloten heb de da af te bellen. Het katten mandje is ook niet meer wat het geweest is, het deurtje gaat niet meer goed dicht. Ben veel te bang dat ze buiten ontsnapt.

Feliway en nieuw katten mandje (een rieten, die ik ook al gewoon mandje wil gaan gebruiken) zijn besteld. Maandag zal ik de da bellen voor een nieuwe afspraak en gaan we een nieuwe poging doen met het nieuwe mandje en heeeeel veel geduld. Het moet geen lijdensweg voor haar worden, ze is al zo enorm gestressed.

Heb haar overigens echt nog eens goed nagekeken maar er zitten échy geen beestjes op haara.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:01

Ik hoop voor je dierenarts dat je niet dit soort mandjes bedoeld: http://www.bol.com/nl/p/rotan-kattenman ... 010738326/
Echt een drama om daar een bange kat uit te krijgen!
Beter is een plastic (want daar kan je je nagels niet in zetten) met een bovenkant die makkelijk eraf kan.
Voor je kat ben ik bang dat t een kwestie van wachten tot t klussen voorbij is. Typisch stressgedrag dit. Hopelijk verlicht de feliway t wat.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:41

Pfew gelukkig zag ik je post op tijd en had vriend lief toch nog niet op bestellen gedrukt :oo
Ik heb een mooie grote box besteld die aan twee kanten aan de bovenzijde open gaat.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:53

Topper! T is zo makkelijk voor je kat om zich op allerlei manieren vast te klampen in die rieten krengen, daar steek je als arts of assistente niet graag je handen in. En dan moeten ze d'r daarna ook nog weer terug in.. Dus zij zullen je vast dankbaar zijn :-)
Als holletje voor thuis zijn ze misschien wel lekker beschut voor haar.