7 Jaar geleden heb ik een konijn aangeschaft. Een voedster die samen werd gematcht met onze andere voedster. 2 maanden later ging onze andere voedster dood en zat ons konijn alleen, omdat we dit ook zielig vonden hebben we er een gecastreerd mannetje bij gezet. Dit ging 4 jaar goed maar helaas ging ook deze man dood... en zat ze weer alleen. Toch maar weer een maatje aangeschaft, maar helaas is deze afgelopen week ook overleden..
Pff jullie snappen mijn frustratie vast wel, ik heb zelf eigenlijk niets meer met konijnen maar wil wel een goed leven voor mijn voedster! En weet dat dan een maatje van groot belang is..
De situatie nu; Het konijn is een dwergkonijn van nu 7 jaar. Zij loopt los door de tuin die niet is afgeschermd. Ze kan dus overal heen, maar blijft eigenlijk altijd in onze tuin omdat ze dit weet. Ze kan via een tunnel het kippenhok in en heeft hier ook haar nachthok staan gevuld met hooi/stro. Waar ze dus ook kan schuilen voor katten/honden. Verder heeft ze dus onbeperkt gras en krijgt konijnengraan bijgevoerd, ook vaak een stuk brood, of wat groente afval.
Wat is nu wijsheid om te doen? Het konijn alleen laten zitten? Of toch weer een maatje aanschaffen? met de kans dat ik straks dus weer met 1 konijn zit.
Het nieuwe konijn moet straks dus wel los in de tuin, en er is dus een kans dat hij weg gaat lopen.. opsluiten doe ik liever niet omdat ik vind dat een konijn vrijheid nodig heeft.
Wie heeft er tips?
Jolien87
Geplaatst: 29-12-14 12:51
Als ik zo je verhaal lees krijg ik het idee dat je niet voor altijd konijnen wilt houden, maar als je telkens een nieuw maatje blijft aanschaffen, dan zul je dus altijd konijnen hebben. Is het een idee om je konijn af te staan aan een boerderij of konijnenopvang? Zo weet ik dat er in Zwolle een konijnenopvang is die konijnen ook weer herplaatst, dit gebeurt heel zorgvuldig en mensen die een konijn willen adopteren worden eerst als 't ware gescreend om te kijken wat voor type konijn er bij hun past en of er ook andere huisdieren aanwezig zijn.
Mioux
Geplaatst: 29-12-14 12:52
Hey hey ! Als je zegt dat je niks meer met konijnen hebt heb ik wel een idee...
Als je haar wel gewoon wilt houden zou ik op zich het wel proberen. Een nieuw maatje en dan gecastreerde ram rond die leeftijd. Je kan zulke vaak vinden bij de opvang, je kan daar met je konijn heen en koppelen. Je kan dan vaak ook afspreken mocht je eigen konijn overlijden om dan de gekoppelde gecastreerde ram weer te brengen bij de opvang. Helaas is het zelden dat konijnen tegelijk overlijden dus zit je vaak met 1. En dan zoek je weer een partner en overlijd er mogelijk 1 en etc. Dan zit je dus wel jaren lang vast om maar even bot te zeggen.
Wil je op een gegeven moment hier klaar mee zijn of zeg je van ja, op zich heb ik niks met het konijn, dan kan je haar ook afstaan naar een opvang. Daar word er een goed nieuw plekje gevonden samen met een ander konijn, of word ze gekoppeld aan een nieuwe match die van zeg maar buitenaf komt.
Vaak willen kinderboerderijen ook wel een konijn opnemen, misschien rondbellen ?
Anoniem
Geplaatst: 29-12-14 12:53
Ik zal er wel een maatje weer bij zetten , op Bunnybin hebben ze vaak een senioren afdeling. Ik zou ze eerst in een groot stuk ren houden , hij kent natuurlijk die vrijheid niet.
Misschien een senior uit een konijnenopvang erbij?
capopjekop
Geplaatst: 29-12-14 12:56
Ik zat met hetzelfde dilemma, mijn konijntjes waren 10 jaar samen waarna eentje overleed. Ik heb geprobeerd haar te koppelen met een konijn in de buurt. Helaas werd dat niks en uiteindelijk heb ik haar naar Utrecht gebracht. Daar hadden mensen een eenzaam mannetje van 8. In het begin vonden ze elkaar niet heel boeiend, later werden ze dikke maatjes. Half jaar later is ze overleden aan een oorinfectie, maar ze heeft daar nog een mooie tijd gehad. Heb er geen spijt van gehad, ondanks dat ik dieren normaal voor het leven koop. Ik zag dat ze weer opbloeide met een maatje en ze mochten daar overdag lekker in de tuin rondlopen.
NZ92
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-14 12:56
hmm, ja dat is misschien een optie. Al hoewel ik wel gehecht ben aan mijn konijn eigenlijk, en ik niet weet hoe zij het in een "grote" groep zal doen. Ook de kans dat een 7 jarig konijn wordt geadopteerd is waarschijnlijk klein?
Odysseus
Geplaatst: 29-12-14 12:57
Er zijn ook opvangen die leenkonijnen hebben. Dan kun je een maatje zolang lenen en mocht je voedster dan overlijden dan kan dit konijn terug naar de opvang.
Mijn oude besje is liefdevol opgehaald door een oude heer en samen beginnen ze aan hun oude dag , hij was echt bekaf van de lange reis maar als ik dan weleens foto's krijg
capopjekop
Geplaatst: 29-12-14 12:58
Er zijn wel meer mensen die een oud konijntje hebben waar het maatje van is overleden, dus ik denk dat het best kans heeft. Anders gewoon eens een advertentie op mp zetten? Zo ben ik bij die mensen terecht gekomen.
melody7
Geplaatst: 29-12-14 12:59
Wij hebben hier precies hetzelfde verhaal, voor het konijn wat dus nog hier zat hebben we een konijn gehaald bij een opvang met de afspraak dat hij terug gaat als ons konijn dood gaat, een 'leen'konijn dus eigenlijk Misschien zou je ook voor zo iets kunnen kijken?
melody7
Geplaatst: 29-12-14 12:59
Wij hebben hier precies hetzelfde verhaal, voor het konijn wat dus nog hier zat hebben we een konijn gehaald bij een opvang met de afspraak dat hij terug gaat als ons konijn dood gaat, een 'leen'konijn dus eigenlijk Misschien zou je ook voor zo iets kunnen kijken?
Dat bedoelde ik inderdaad, een leen konijn. Vond het alleen zo apart klinken haha. Maar vaak is die optie bij oudere konijnen er wel. Juist omdat de opvang een voorstander is van een konijn samen met soort genoot te houden.
Wie weet als je eens rondbelt met opvang bij je in de buurt wat die zeggen ?