Julius K9 tuig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Julius K9 tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:55

Hallo bokkers,
ik heb een vraag over het Julius K9 tuig voor honden. Ik heb er een afgelopen kerst gekregen voor mijn hond en deze is op de goede maat. Een maatje kleiner wordt te klein :P Maar als wij haar er aan optillen (er zit een handvat aan), glijdt ze eruit. Hebben meerdere bokkers dit met hun hond?

Groetjes Eclair98

annepaardoes

Re: Julius K9 tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:40

Dat handvat zit er ook niet aan om de hond aan het tuig op te tillen...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:42

Oo waarom zeggen sommige mensen dan van wel :P Ik heb op meerdere sites gelezen dat het daarvoor bedoeld is namelijk.....

Maar bedankt voor je antwoord! Wij wouden het ook niet doen eigenlijk, maar laatst zaten wij in een benarde situatie, dan was het wel handig geweest namelijk :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:42

Het is een hond en geen tas toch??? :D
Geloof niet dat het de bedoeling is om de hond aan het handvat op te pakken maar om hem tegen te houden als hij/zij achter iets aan wil wat niet de bedoeling is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:43

jorika1986 schreef:
Het is een hond en geen tas toch??? :D
Geloof niet dat het de bedoeling is om de hond aan het handvat op te pakken maar om hem tegen te houden als hij/zij achter iets aan wil wat niet de bedoeling is.

Goh, ik miste al een rits _O-
Nee dat is ook niet de bedoeling, maar laatst zaten wij in een noodsituatie om het maar even zo te noemen en dan was het wel handig geweest.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:44

wij hebben ook zo'n tuig ik vind het ideaal! ik begreep dat handvat was voor bv situatie als hond in water is gevallen of iets. Soms ook handig als je hem wilt weghalen in een spel, trek je hem er makkelijker uit maar echt eraan optillen is het volgens mij niet voor hoor

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:48

eclair98 schreef:
Oo waarom zeggen sommige mensen dan van wel :P Ik heb op meerdere sites gelezen dat het daarvoor bedoeld is namelijk.....

Maar bedankt voor je antwoord! Wij wouden het ook niet doen eigenlijk, maar laatst zaten wij in een benarde situatie, dan was het wel handig geweest namelijk :P

Omdat sommige mensen het niet altijd goed hoeven te hebben. Het handvat kan je gebruiken om je hond bij te te houden. Met hondensport is zo'n handvat vaak handig om je hond aan vast te houden als de riem niet aan de hond mag zitten (bijv. met flyball).
Eraan optillen is niet te bedoeling en ook ongemakkelijk voor de hond.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:08

Dus jullie hoeven het ook niet goed te hebben :P :P :P :P Ik ga er dus vanuit dat als er op verkoop sites staat dat het kan, dat het ook kan. Dat dit niet kan, vind ik apart en een beetje misleidend op de site. En dat het ongemakkelijk is, is dan maar even jammer. Als er bijna een peleton wielrenners over je heen rijdt, lijkt mij vervelender dan 5 seconden in een tuigje hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:11

Tja, ik heb geen ervaring met hondentuigen of handvaten eraan maar kan wel meegaan met m'n voorgangers; handvat is niet om een dier op te tillen, als er op de verkoopwebsite staat van wel dan denk ik dat je meer geluk hebt door even de webshop/klantenservice dus te mailen.

Niet alles wat in de praktijk zou kunnen, is ook daadwerkelijk goed om toe te passen :+
Als er een peleton wielrenners bijna over je heen rijdt vraag ik me af of het dan niet verstandiger is om je hond eerst kort bij je te houden op de openbare weg maar dat zal een andere discussie zijn denk ik.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:18

eclair98 schreef:
Dus jullie hoeven het ook niet goed te hebben :P :P :P :P Ik ga er dus vanuit dat als er op verkoop sites staat dat het kan, dat het ook kan. Dat dit niet kan, vind ik apart en een beetje misleidend op de site. En dat het ongemakkelijk is, is dan maar even jammer. Als er bijna een peleton wielrenners over je heen rijdt, lijkt mij vervelender dan 5 seconden in een tuigje hangen.

Ik vind het een beetje overkomen dat je geen informatie van anderen wilt aannemen als het niet in je eigen straatje past.
Natuurlijk is een noodsituatie was anders, maar in het algemeen is het niet de bedoeling om je hond eraan op te tillen. Er zijn speciale tuigen waarmee je dit wel kan doen (voor reddingshonden enz.). Als je even op google kijkt zie je ook dat deze er heel anders uit zien.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:20

Ze was kort bij ons, maar het peleton was breedt en er reden al mensen in de berm. Dan kan ik niet ergens snel heen, helaas. De hond snel opgetilt en het was al kantje bord, als ik hem dan naar me toe had moeten trekken, duurde het lamger en was het te laat :')

Maar mijn vraag is beantwoordt, ik til hqqr hier niet meer op, moet dus even opzoek naar een ander tuig voor het fietsen. Als ze uit de mand wil springen valt ze met een rot smak op de grond op deze manier. Het komt niet vaak voor en ben veel aan het oefenen.

Annepaardoes, dan had ik het niet gevraagt en met oogkleppen op door gegegaan. Ik probeer he er nu met een grapje vanaf te maken, ipv in de verdedeging te gaan en blijven bleren dat ik gelijk heb, wat ik soms zie in andere topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:23

Ik heb de hond ook weleens uit nood moeten optillen. Maar nooit er tussenuit geglipt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:26

Niet elk tuig is geschikt voor elke hond. Het kan best zijn dat dit tuig niet het ideale tuig is voor jouw hond in combinatie met wat jij er mee wil doen. Ik heb één hond die er binnen no time uit glipt en één die het nooit voor elkaar krijgt. Zelfde ras, net iets andere bouw en bij beide gebruik ik het voor andere dingen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:31

MyWishMax schreef:
Niet elk tuig is geschikt voor elke hond. Het kan best zijn dat dit tuig niet het ideale tuig is voor jouw hond in combinatie met wat jij er mee wil doen. Ik heb één hond die er binnen no time uit glipt en één die het nooit voor elkaar krijgt. Zelfde ras, net iets andere bouw en bij beide gebruik ik het voor andere dingen.

Daar heb je gelijk in. Ik heb via de pb een goede tip binnen gekregen waar ik achteraan ga!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:33

Was het trouwens via de voorkant er uit of de achterkant? Je kan namelijk een Y stuk halen wat je op de borst tussen de voorpoten doen, bij sommige honden is dat voldoende om ze erin te houden. ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 13:35

Via de achterkant helaas. Ze heeft een staart riem nodig haha :)) _O-

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:37

Wat voor een hond heb je? Ik heb het tuig voor mijn witte herder en zij kan er ook uit als we hem vast hebben. Dan loopt ze naar achter, en glipt ze er zo uit. Ik kan me voorstellen dat als je een lange hond hebt, bijv. Een teckel of corgi dat het zwaartepunt verder naar achter ligt en de hond uit het tuig kan vallen bij optillen.
Mijn hond heeft ook weleens in zijn tuig gehangen toen hij van een bruggetje af viel (had hem wel aan de lijn) dus die heb ik ook gewoon weer naar boven getakeld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 15:39

Een vrij lange kruising tussen een malthezer, shi tzu en een yorkshire terrier!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:48

Oke, je kan kijken naar de italiaanse tuigen van tre ponti. Zijn wel prijzig, maar bij sommige modellen loopt de buikband meer naar achteren. Ik heb deze ook voor mijn Sheltie omdat deze verschrikkelijke klitten in de oksels kreeg van zijn oude tuig. Fijn tuig, mooie kwaliteit.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 15:53

Oke, ik wil best wel geld uitgeven aan een goed tuig namelijk :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:55

Dat ligt aan het model tuig. Voor mijn witte herder had ik eerste het normale model. Daar kon hij makkelijk uit ontspannen, en ik kon hem al helemaal niet optillen aan het handvat. Daarna had ik het IDC tuig in dezelfde maat gekocht: deze zat als een huis. De twee tuigen zijn niet beter of slechter, ze hebben alleen een andere pasvorm. Als de IDC je hond niet past, dan kan de normale bijvoorbeeld wel passen. Of andersom ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:14

Okee, hier kan ik wat mee :D