welke kam voor perzische kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

welke kam voor perzische kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:31

Zoals het nu staat kan ik woensdag een pers (of 2 of 5 :\ ) ophalen. Het is allemaal nog niet zeker, maar ben graag goed voorbereid :D
De katten schijnen nogal wat achter te lopen in de vachtverzorging en ik ben geen perzische katten gewend (wel honden met een moeilijke vacht), dus ik zou graag wat tips willen van de kenners hier onder ons.
Welke kammen en borstels kunnen jullie aanbevelen en gebruiken jullie ook antiklit of speciale shampoo o.i.d.
Voor de hond gebruikte ik wel de antiklit van de action, kan dat ook voor de kattenvacht of is dat geen goed idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:51

bedankt voor je reactie.
ik was ook wel van plan, dat als het echt erg was ze naar een trimmer te brengen. Omdat ze al naar een nieuwe omgeving moeten en dan ook nog naar een trimmer, leek me wat veel, maar als t moet dan moet het...

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:58

Ik had voor mijn perzische katten waar ik toen shows mee liep, een varkensharen borstel, puur varkenshaar, duur, maar enorm goed. En een mix van vetvrije en geurvrije talkpoeder met maya talkpoeder, geniaal goed

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 11:31

yavanna: kun je ook gewone talkpoeder gebruiken dan?

Freggle_Edge

Re: welke kam voor perzische kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:37

Talkpoeder en een varkensharen borstel is top voor een vacht die in goede conditie is.
Als er echt achterstand is met de vachtverzorging, dan zul je grover geschut in moeten zetten vrees ik.
Ik gebruik voor de onderhoud een herdersharkje en een stalen kam met grove en fijne kant.
Bij dieren die in de klit zitten kun je een klittenmesje gebruiken om de klit door te snijden.
Mocht er echt een viltlaag op de kat zitten, dan zou ik kiezen voor scheren en daarna goed bijhouden zodat dit niet weer gebeurd.
Succes en Top dat je de katten een plekje wil bieden!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:49

Ik zou als ik jou was een groene les pooch gebruiken en een grove kam. Voor vettig haar kun je er wat maïzena in doen,dat neemt vuil en vet op. En dan inwrijven en vervolgens het meeste eruit kammen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:12

Bedankt voor de tips!
Een klittenmesje, een gewone kam en een varkensharen borstel heb ik al (nog van de hond), dus dat komt helemaal goed. Ik heb ook een kam met roterende tanden besteld.
De les poch hoort idd erg geschikt, maar de prijs is knap heftig. Dat geld gebruik ik eerst maar voor een trimmer, als t echt erg is...
Iemand verder nog een tip voor een goede antiklit?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:54

Veel antiklit is niet geschikt voor katten. Gewoon bijhouden met borstelen is het allerbelangrijkste.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:40

Ik haalde de geur/vetvrije talk altijd bij de apotheek... En voor bijvoorbeeld een vetstaart, voornamelijk bij katers, gebruikte ik mayonaise en daarna wassen met dreft... Maar dat is 20 jaar terug en tip van een erg goede fokker :D

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 09:58

Hihihi mayonaise.
Mijn moeder gebruikte wel babyolie voor de ergste klitten van haar hond. Zal wel tzelfde effect hebben...
Maar wat is een vetstaart precies?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:14

Dat komt voornamelijk bij ongecastreerde katers, die krijgen, zeker bij halflang en langharige rassen, een enorm vieze vette staart door de hormonen...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:48

ik heb de 2 poezen opgehaald. De vacht van de donkere moet waarschijnlijk wel geschoren worden, de lichte kan ik hopelijk de knopen wel uit knippen.
hier zijn ze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en als iemand nog namen weet? Ze hebben bij de vorige baas namelijk nooit een naam gekregen (of die wilde hij niet vertellen :? )

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:49

Ga alsjeblieft niet knippen.... Zou ze dan beide scheren, en dan de vacht goed bijhouden. De kans dat je in de huid knipt is vrij groot. Meestal zitten de klitten erg dicht op de huid.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 18:40

Op zich valt het bij de lichte kat wel mee.
Alleen bracht t kammen erg veel stress met zich mee en aangezien ze nog moeten wennen, vond ik het wat te veel. Ze gaan dus woensdag naar de kapper

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:45

kaatjemuts schreef:
Op zich valt het bij de lichte kat wel mee.
Alleen bracht t kammen erg veel stress met zich mee en aangezien ze nog moeten wennen, vond ik het wat te veel. Ze gaan dus woensdag naar de kapper

Verstandige keuze. Plaats je ook foto's beat ze naar de salon zijn geweest? Ben wel benieuwd.