Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:05

Hallo allemaal,

Al heel lang wil ik een hond, maar het lijkt nooit in mijn leven te kunnen passen. Omdat ik me niet kan voorstellen dat andere mensen niet met dat probleem zitten, vraag ik me af hoe anderen het doen.
Mijn probleem is voornamelijk dat ik werk. Ik werk in het onderwijs dus heb relatief korte dagen (want voorbereiden en nakijken kan thuis, maar ben toch al snel 7 uur weg. Ik vind het niet sociaal om al die tijd zo'n hondje alleen in huis te laten zitten. Je hebt natuurlijk een uitlaatservice, maar als ik die neem iedere dag dan is mijn hele salaris op :+. Ik ken verder geen mensen met honden die wel eens de mijne mee zouden willen nemen op een wandeling.
Ik zie dit probleem zich niet oplossen - ik zal toch moeten blijven werken. Hoe doen de hondenbezitters dit?

Anoli

Re: Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:07

Hier geen hond, maar ik vraag mij idd hetzelfde af. Wil in de toekomst graag een hond, maar zal ook fulltime werken. In mijn ogen is dat geen goede combinatie en toch zullen veel mensen het doen. Maar hoe doen ze het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:07

Goede vraag, ik zou ook graag een hond willen maar dit combineren met werk en dan nog paarden....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:08

Ik ken mensen die hun hond naar een hondendagverblijf brengen :+ En idd de uitlaatservice...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:09

En een dagopvang?
Hebben wij ook een tijd gedaan, kostte 5 euro per dag en dan was de hond de hele dag gezellig onder de pannen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:09

een enkele x 7 uur van huis is wel te overbruggen voor een hond qua thuis blijven, maar moet niet dagelijks zijn, dan is het vaak te lang, sommige honden kunnen hier wel tegen, maar er zijn er ook zat bij die hier mee problemen gaan krijgen, ligt ook weer helemaal wat je de andere tijd met de hond doet en aan wat voor beweging en aandacht dat je hond nodig heeft, ligt ook weer aan ras, leeftijd.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:10

Hier werkt mijn vriend in ploegen en heb ik ook nog drie kinderen die allemaal op het voortgezet onderwijs zitten en wisselende schooltijden hebben. Onze hond is bijna nooit alleen, en als dat wel zo is heeft ie nog de kat als gezelschap. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:10

Shirley schreef:
En een dagopvang?
Hebben wij ook een tijd gedaan, kostte 5 euro per dag en dan was de hond de hele dag gezellig onder de pannen!

Maar als je dat doet terwijl je fulltime werkt dan lever je toch aardig wat in aan salaris?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:11

Dat valt toch wel mee?
100 euro in de maand.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:13

Mijn hond is 4 dagen in de week alleen thuis. Ik werk ook in het onderwijs en heb dus idd ook relatief korte dagen. Zodra ik thuis kom zet ik haar in de auto en gaan we weg. Ik zorg op deze momenten en op mijn vrije dagen voor genoeg aandacht en beweging.
Ze was bij haar vorige baasjes al gewend alleen thuis te zijn, ze is inmiddels 10 en vindt het prima. Overdag slaapt ze.

Maaaarije

Wij hebben wel een hond. Mijn vriend werk fulltime en ik zelf 20 uur.
Dat betekend dat de hond 2 a 3x per week een dag alleen thuis is.
We hebben bewust voor een hond gekozen die al volwassen is en alleen thuis zijn gewend was.

Sinds we zijn verhuist haalt mijn moeder hem wel eens op in de middag maar dit is niet perse nodig.

Wanneer we allebei fulltime zouden werken, zou ik niet aan een hond beginnen.

Oeska

Mijn ouders hadden een leuk meisje in de straat wat de hond als 'bijbaantje' uitliet.
Een stuk goedkoper dan een officiële uitlaatservice en handig dat ze in het weekend zelfs vrijwillig beschikbaar was hihi.

Verder was het bij ons als gezin wel mogelijk met overleg; er is altijd wel iemand beschikbaar als je met 4 bent.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:14

Nou ja ligt aan je maandsalaris natuurlijk :D

Wat betalen de bokkers dan aan uitlaatservice? Zou daar persoonlijk niet voor kiezen, want ze komen toch in je huis terwijl jij er niet bent.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:15

Ben je alleenstaand? Dan kan ik me voorstellen dat het aardig moeilijk wordt. Wij hadden thuis 2 hondjes, mijn vader werkte fulltime, mijn moeder kon geregeld tussen de middag wel even langs de hondjes en ik liet de hondjes al vanaf de basisschool geregeld uit als het nodig was.

Werk je in het basisonderwijs? Daar gaan de kinderen toch ook een uurtje naar huis tussen de middag, is dat voor jou geen optie?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:15

Ik heb mijn hond samen met mijn moeder, ideaal de hond is nooit lang alleen thuis. Als je alleen een hond neemt zou ik wel iemand achter de hand houden die hem kan uitlaten tussen de middag 7 uur alleen is echt te lang vind ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:16

Dagopvang kost hier minstens een tientje per dag, dat wordt me echt te gek. Zoveel kost ik zelf niet eens :+ Ik heb helaas geen vriend en ook geen kinderen, dus die kunnen niet oppassen. Naar de paarden zou hij gewoon meegaan :)

Jouw hond klinkt wel ideaal, Goof :).

Is een hond nou weer zo'n dingetje dat niet voor singles is weggelegd? :') net als het huren van een huis, het kopen van een huis en betaalbare vakanties naar moeilijke landen?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:16

Mijj ouders hebben een hond en het brengt, behalve natuurlijk de vreugde en onvoorwaardelijke liefde die je krijgt, ook een boel verplichtingen met zich mee.
Een dagje weg bijvoorbeeld moeten ze goed plannen, zodat iemand Max kan doen.
Ook waren we laatst allemaal ontzettend ziek en zaten we heel erg met Max, want hij moest natuurlijk uit, maar wij lagen met koorts op de bank en niemand van ons redde het om een halfuur weg te gaan. Gelukkig hebben wij dan lieve buren die zelf ook een hond hebben..
Verder wordt Max 's ochtends vroeg uitgelaten voordat mijn ouders gaan werken, rond een uur of zes. Mijn moeder is dan twaalf uur thuis en dan krijgt hij zijn tweede ronde.
Om 4 uur/5 uur zijn derde ronde en 's avonds voor het slapen gaan, uurtje of 10 zijn vierde ronde.
Mijn vader werkt fulltime en mijn moeder werkt alleen ochtenden. Als zij beiden fulltime zouden werken, hadden ze ook echt geen hond genomen, maar dat is natuurlijk een eigen keuze. Een uitlaatservice zou een idee zijn voor de fulltime werkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:18

Ik denk niet dat het kan als je (nagenoeg) fulltime werkt en alleen bent. Of beter: Het kan vast wel, maar ik vind het niet eerlijk naar het dier toe. Sowieso vind ik 1 hond nemen niet eerlijk, het zijn roedeldieren die je dus het beste met minimaal 2 houdt. Zeker als je zelf veel weg bent.

Maaaarije schreef:
Dat betekend dat de hond 2 a 3x per week een dag alleen thuis is.
We hebben bewust voor een hond gekozen die al volwassen is en alleen thuis zijn gewend was.

Maar kan de hond dan zijn behoefte al die tijd niet doen? Of is er een buitenren/uitloop?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:18

Sheran schreef:
Is een hond nou weer zo'n dingetje dat niet voor singles is weggelegd? :') net als het huren van een huis, het kopen van een huis en betaalbare vakanties naar moeilijke landen?

:') Ik voel met je mee. Hier geen vriend, wil geen kinderen, dus doe alles qua leven "alleen".

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:19

Misschien ook een particulier zoeken dan, Sheran?
Die zijn over het algemeen ook een stuk flexibeler met afhalen en brengen...althans wij wel ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:19

Sheran schreef:
Jouw hond klinkt wel ideaal, Goof :).

Ik heb de makkelijkste hond van de wereld.
Mocht zij er niet meer zijn weet ik niet of ik weer een hond neem of kan nemen want ik geloof nooit dat ik weer zo'n makkelijke hond zou kunnen vinden.
Maar ze bestaan kennelijk ;)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:21

Ik zit in de randstad en betaal per maand voor 2 honden 3 dagen in de week naar een oppas ongeveer 200 euro

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:24

Hoe mensen dat doen? Niet, of bakken met geld uitgeven, denk ik. Hier hebben heel veel mensen een hond, en dagelijks worden alle honden 2x door de uitlaatservice meegenomen.

Wij willen ook ontzettend graag een hond over een paar jaar, maar hebben al gemerkt dat dat gewoon niet mogelijk is. Wij zijn dan wel samen, maar werken beiden straks 40 uur en ook op dezelfde tijden. Dan ontkom je niet aan een oppas- of uitlaatservice voor 5 dagen per week, en dat vind ik zonde voor de hond en zonde van het geld.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:25

Ik had/heb het geluk dat ik mijn hond(en) naar m'n ouders kon brengen toen ik nog alleen woonde. Die zijn echt helemaal gek op m'n honden.
Nu ik samenwoon en mijn vriend hele dagen thuis is blijven ze gewoon bij ons, maar als we op vakantie willen of een dagje weg zijn gaat Chendo (heb er helaas nog maar eentje) weer even logeren bij "opa en oma". :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:26

Wij zijn pas aan een hond begonnen toen we de mogelijkheid hadden om allebei 0,8 FTe te gaan werken. Daarvoor stond het hoog op het verlanglijstje. Nu hebben we drie dagen waarop ze alleen zitten (één hond is twee honden geworden :D ) ik ga op een dag tussendoor naar huis, en de andere dagen zitten ze vrij kort alleen. Ik weet niet of ik een hond zou nemen als ik alleenstaand was, ik vind het heel erg veel (leuk) werk, maar we verdelen de taken of doen ze samen. Ik vind ze echt geweldig en zou ze nooit meer kwijt willen, maar het is een heleboel werk.