Poezen thuis laten met oud en nieuw?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nhmeisje

Poezen thuis laten met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 22:39

Ik zit een beetje met een dilemma. Wij hebben twee poezen en tijdens oud en nieuw, zowel vorig jaar als het jaar ervoor zijn er gasten hier in de straat met veel illegaal? vuurwerk. De knallen zijn zo hard dat je je echt helemaal wezenloos schrikt. Vorig jaar is de politie al langs geweest en bij ze binnen maar ze gingen tot de volgende ochtend 5/6 uur nog door met afsteken. Mijn poes lag als zielig hoopje achter de wc pot verstopt. En mijn andere poes ergens onder het bed of de bank.

Ik pas tot na de jaarwisseling op het huis van mensen waar mijn paard ook staat en dat is afgelegen, midden in het bos. Wij willen daar graag heen, omdat wij zelf ook knettergek worden van die harde knallen.

Mijn poezen zijn snel angstig als iets anders is dan anders. Maar doe ik er goed aan om ze thuis te laten in hun vertrouwde omgeving met harde knallen. Of moet ik ze meenemen naar het andere huis, wat ook een hoop stress op zal leveren. Maar wel minder vuurwerk.

Mijn vriend denkt dat we ze gewoon thuis moeten laten, omdat ze de volgende dag toch weer rondlopen alsof er niks is gebeurd, maar ik twijfel wat beter is voor ze, dus ben benieuwd hoe jullie erover denken.. Beetje kiezen tussen twee kwaden denk ik zo :(

WillemYntJee

Re: Poezen thuis laten met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:41

Vanaf wanneer ga je op t huis passen? Als dat nu al is zou ik ze lekker ophalen, hebben ze mooi even de tijd om te wennen en daar wordt met oud en nieuw vast ook minder geknald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:42

Inderdaad, alle twee de opties zorgt voor stress. Ik zou ze meenemen want je weet niet wat er in de straat gebeurt. Het huis kan ook in de fik gaan door vuurwerk.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 22:42

Ja het probleem is alleen dat daar ook nog 3 andere katten rondlopen dus dan zou ik ze er in een apart kamertje moeten zetten denk ik

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:45

Ik zou ze thuislaten. Doe soieso alle ramen dicht (logisch haha) en geef ze een fijn plekje. Mijn katten gaan vaak liggen op de handoeken in de badkamer en in een computerkast zijn volgens hun fijne plekjes :)

Wat ook helpt is ze boven zetten, dus niet in de kelder/schuur/woonkamer/keuken. Kattebak en voerbak naar bijv de zolder als je zie hebt. Helpt de katten van de buren heel erg :)

het is even naar maar na een tijdje komen ze wss weer tot rust :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:47

slaapkamerdeur open zodat ze onder het bed kunnen, radio aan en lekker thuis laten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:49

Nhmeisje schreef:
Ja het probleem is alleen dat daar ook nog 3 andere katten rondlopen dus dan zou ik ze er in een apart kamertje moeten zetten denk ik

Voordeel apart kamertje is dat je die makkelijk kan inrichten met paar bekende dingen waar hun geur aan zit, dat scheelt ook een hoop stress.

Maar beide keuzes zullen stress op leveren. Dus keuze is tussen minste (lastig in te schatten) of kortste tijd stress.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:51

Tja, gewetenskwestie. Ik zou ze meenemen naar de andere locatie maar wel in een bench houden. Muziek aan, licht aan maar wel ver van de knallen. In mijn ogen minder stress voor het vuurwerk dan thuis met die asociale illegale explosies....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:55

Thuis laten. Andere katten horen maar vooral ruiken kan extreem veel stress opleveren, en dan heb je het nogniet eens over een ander huis.
Ik zou rond oud en nieuw de radio hard aan zetten, dan heb je minder schrik van de knallen.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:15

Thuis laten en zelf thuis blijven?

Ik ga iig geen kant op met oud en nieuw, vind het geen fijn idee als ze dan angstig alleen in huis zitten.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:22

Ik zou ze thuis laten, dat lijkt mij minder stress dan ze voor een paar dagen te verhuizen waar ze ook nog eens de andere katten ruiken. En het levert die 3 katten ook stress op als er 2 indringers op hun terrein zitten.

Ramen en gordijnen dicht en dan redden ze zich echt wel met oud en nieuw. Als je zelf thuis zou zjin komen ze ook niet bij je zitten maar gaan ze ook ergens schuilen met al dat vuurwerk dus ze zullen er niet heel veel last van hebben dat je er niet bent. Zorg dat ze ergens heen kunnen vluchten waar ze zich veilig voelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:47

Thuis laten. Die paar uurtjes knallen overleven ze echt wel, ook achter de wcpot.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:56

Als daar andere katten zijn dan absoluut thuislaten, radio aan, zorgen dat ze ergens onder kunnen kruipen(bed) en dan komt het wel goed.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:59

Hoewel ik mijn eigen kat meenem, zou ik jou adviseren de katten thuis te laten. De mijne vindt reizen geen probleem en is, mits er bekende mensen zijn, snel op zijn gemak in een vreemde omgeving. En de omgeving waar we nu heengaan is inmiddels ook gewoon bekend. Daarbij is hij beduidend minder onder de indruk van vuurwerk als er mensen bij hem zijn, iets dat bij jouw katten niet uit lijkt te maken.
Dat en dat ze niet houden van een andere omgeving en dat er dan ook nog andere katten zijn, zou voor mij de doorslag geven ze thuis te laten. Radio aan en zorgen dat ze weg kunnen kruipen.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 28-12-14 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:59

Tja een beetje kiezen tussen twee stresssituaties natuurlijk... Als het mijn dieren waren zou ik ze thuis laten. Radio hard, eventueel een doos of hokje inrichten met dekens zodat ze een 'holletje' hebben om in weg te kruipen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:02

Jouw aan of afwezigheid maakt de kat niet uit, ze kruipen naar een krap plekje en zijn niet aan te spreken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:03

Gewoon zelf thuisblijven bij je dieren.
Zou zelf niet rustig kunnen genieten van de stilte en hen achterlaten :o

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:04

Lekker thuis laten idd! :) Die twee van mij duiken ook altijd samen onder het bed en zie je pas weer als het vuurwerk minder begint te worden. Ik denk dat ze meer stress zullen hebben als je je ze mee zou nemen, is een onbekende omgeving voor ze, er hangen vreemde luchtjes en er zijn onbekende dieren voor ze. Bovendien is het voor de katten die daar zelf wonen ook niet fijn, zomaar twee vreemden in hun huis. :)

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:04

Bedankt alvast voor jullie reacties :) ik denk dat ik sowieso ook alvast de politie ga inlichten want vorig jaar zijn ze er binnen geweest maar het vuurwerk bewaren ze in hun auto dus dan kan ik ze alvast die tip geven en hopen dat er dan iig minder harde knallen zijn voor ze

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:05

Ik zou persoonlijk de katten thuis laten. Misschien kun je uit voorzorg de radio wat harder aanzetten. Leuk zal het niet voor ze zijn, maar ze zullen het wel overleven die harde knallen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:06

Nou ik zou ze zekerweten meenemen. Moet er niet aan denken dat mijn beestjes alleen thuis zitten wetende dat ze zo bang zijn en dat hun baasje er dan ook nog niet is. Dat zou ik echt niet kunnen...

Edit: type fout

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:20

PenP2014 schreef:
Nou ik zou ze zekerweten meenemen. Moet er niet aan denken dat mijn beestjes alleen thuis zitten wetende dat ze zo bang zijn en dat hun baasje er dan ook nog niet is. Dat zou ik echt niet kunnen...

In sommige gevallen denk ik niet dat de kat merkt of de baas weg is. Die van mij kruipt bij de middagknallen naar zolder en komt diep in de nacht, wanneer het weer stil is, er weer vandaan. Toegegeven komt ze dan wel op bed liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:23

PenP2014 schreef:

Mijn ervaring is dat bange katten zich echt niets meer van de baas aantrekken, die zoeken hun eigen plek en komen weer te voorschijn als er geen gevaar of lawaai meer is. Wij hebben twee katten die lawaaiig geroezemoes van verjaardagen haten. Die gaan naar buiten en komen terug wanneer de visite weg is. Met oud en nieuw blijven ze allemaal binnen( vandaag is de laatste dag al dat ze naar buiten gaan). Morgen begint de vuurwerkverkoop en reken maar dat er weer veel mensen zich niet kunnen bedwingen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:29

Dat begrijp ik wel maarja. Het is dan kiezen tussen 2 kwaden. Wat als je raam eruit kinkelt door zwaar vuurwerk of een of andere grapjas doet iets door je brievenbus.. Dan ben je er dus niet. Die stress van het meenemen komen ze ook wel weer overheen denk ik.

Maar ik heb hondjes dus die zijn tuurlijk niet te vergelijken met katten. Die willen alleen maar dat baasje er is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:34

Honden hebben er veel steun aan als de baas thuis is maar katten zijn toch veel zelfredzamer imo.
Ik ben nooit thuis met oud en nieuw en mijn katten wel. Radio aan, licht aan en gordijnen dicht. Ze liggen altijd lekker te slapen als we weer thuis komen. Dus als er al stress is is dat maar van hele korte duur. Verhuisstress is denk ik erger voor een kat.