Katten gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Katten gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 19:49

Hoi!

Ik heb twee katten, een (gecastreerd) mannetje en een (gesteriliseerd) vrouwtje. Het mannetje hebben we al vanaf kitten en het vrouwtje nu zo'n 5 jaar ongeveer. Het mannetje is ongeveer 13 jaar oud en het vrouwtje ongeveer 6.

Eigenlijk vermijden ze elkaar meestal maar soms vind ik het wel grappig welk gedrag ze naar elkaar toe vertonen. Ik vraag mij af of jullie dit ook herkennen, en of iemand weet waarom ze dit eigenlijk doen.

Bijvoorbeeld bij etenstijd. We geven de katten apart een bakje voer en in een aparte kamer. Het vrouwtje altijd eerst (omdat die het meest zeurt) en dan het mannetje. Maar soms is het vrouwtje nog niet eens klaar en dan sluipt ze al naar het mannetje toe om zijn eten te stelen. Hij laat zich dan ook erg makkelijk wegjagen. (om deze reden doen we ook de deur ertussen altijd dicht).

Nu zou je denken dat het vrouwtje de baas is. Maar nee: soms heeft het mannetje een soort van ''aanval'', dan slaan de hormonen op hol, zou je denken. Dan rent hij achter het vrouwtje aan tot hij haar te pakken heeft en dan wil hij in haar nek bijten. Gelukkig is het vrouwtje hem meestal te snel af :)

Soms komt bij het vrouwtje ook de moedersinstinct naar boven. (tenminste, dat denk ik dan). Dan heeft ze plotseling de neiging om het mannetje uitgebreid te gaan wassen/likken, waarna ze vervolgens weer door hem wordt weggejaagd natuurlijk. Maar ze doet het steeds weer.

Nou, herkent iemand deze dingen?

Ik maak het topic niet aan omdat onze katten hieronder lijden of dat ik me ergens zorgen over maak hoor. Maar ben wel nieuwsgierig of er iemand is die verstand van kattengedrag heeft en die weet waarom ze dit eigenlijk doen :+

Goof

Re: Katten gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:12

Volkomen normaal.
Hier ook twee katten die het ene moment samen slapen, het andere moment even knokken en het volgende moment elkaar weer liggen te wassen. Zo zijn katten.