Afgelopen zomer (juli) heeft onze poes een ongelukje gehad. Ze is in een dievenklauw gevallen waardoor haar pootje gespiest werd aan de metalen pinnen. Er bleek sprake een fikse breuk, het bot was afgebroken en stak ook uit haar achter poot naar buiten net onder de heupkom en bij de hiel..
De dierenarts heeft ons toen 3 opties gegeven.
1 was laten inslapen, dit was voor ons geen optie omdat ze pas net 1 jaar was op dat moment. Ik wilde in ieder geval alles doen wat binnen mijn macht lag om haar een goed leven te geven.
2 was poes onder narcose "aan het plafond hangen" met een haak, hierdoor zouden de botten weer op elkaar terecht moeten komen. De poot zou gespalkt worden en elke drie weken moest dit opnieuw gebeuren tot de breuk geheeld was. Dit proces zou zo'n 5 maanden duren en de kans dat het voetje dan af zou sterven was vrij groot.
3 was de poot amputeren vanaf de heupkom, dus een algehele amputatie. nadeel hiervan waren de belachelijk hoge kosten, maar het was wel de snelste optie met de kortste herstel periode.
We hebben toen voor optie 3 gekozen en de volgende ochtend werd haar linker achter pootje geamputeerd. Ze mocht een paar uur daarna direct weer naar huis gelukkig
Inmiddels gaat het geweldig en als je niet goed kijkt of het niet weet en je ziet haar buiten rennen, dan zou je niet zeggen dat ze een poot mist. Ze kan rennen, klimmen, klauteren en spelen als een poes met vier pootjes.

Maar wat ik mij nu afvroeg: is het verstandig om haar eens te laten controleren bij de dierenarts? Ik kan me voorstellen dat er het een en ander mis kan gaan met haar rug of heupje omdat ze haar rechter achterpoot nu in het midden plaatst. (het lijkt mij dat hierdoor haar bekken en heup ook kantelen).
Kan hierdoor vergroeiing ontstaan? En kan ze hier last van hebben?
Of zijn dit mijn overbezorgde "moedergevoelens" en is een controle niet nodig?
Poes is inmiddels anderhalf jaar oud, en leeft dus sinds juli 2014 met drie pootjes.
Ik stel mijn vraag hier omdat ik dan meerdere meningen krijg. Als ik de dierenarts bel dan zegt ze hoogstwaarschijnlijk dat een controle wel handig is (.... €€€) Dus vandaar dat ik jullie mening graag hoor!
)