hond schijnheilig als we aanwezig zijn tegen kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

hond schijnheilig als we aanwezig zijn tegen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:19

Hallo,

Wij heben een hond en kat, als wij thuis zijn gedraagt de hond zich rustig tegenover de kat.
Hij merkt de kat wel op maar laat hem verder met rust.
Wij blij.....

Maar onze hond gedraagt zich anders tegenover de kat als hij denkt dat er niemand in de buurt is.
Grommen met lipje omhoog en achteraan lopen....

Kan ik dit op de een of andere manier begeleiden /aanpakken? of zullen ze dit samen uit moeten zoeken?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:22

Is de kat nr. 1 als jullie thuis zijn? Of kan de hond dat denken? Dan de hond op eerste plaats zetten en het tijd geven. Kat veel hondvrije plekken geven. Kan een rangorde probleem zijn die jullie zelf creeeren (onbewust).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:33

Knert schreef:
Is de kat nr. 1 als jullie thuis zijn? Of kan de hond dat denken? Dan de hond op eerste plaats zetten en het tijd geven. Kat veel hondvrije plekken geven. Kan een rangorde probleem zijn die jullie zelf creeeren (onbewust).

We proberen allebei evenveel aandacht te geven als ze in 1 ruimte aanwezig zijn.
Om geen jaloezie te kweken....
Vanaf dag 1 hebben we ons er niet mee bemoeid, dat zoeken ze samen maar uit.
Wel in de gaten gehouden zodat ze elkaar niet zouden verwonden maar daar is nimmer sprake van geweest.

De woonkamer hebben welzo ingericht dat de kat altijd 'weg' kan en niet ingesloten kan worden door de hond.

Toen we de hond net hadden waren we eerder bang dat de kat hem te grazen zou nemen.
De kat is niet bepaald onder de indruk van de hond en zal het niet laten om uit te halen als het hem niet zint.....
Maar dit laatste lijkt te veranderen de laatste tijd, zonder enige bemoeienis van onze kant lijkt de hond niet langer meer onder de indruk van de kat.
En als wij niet aanwezig zijn laat ie op zijn manier zien wie de baas is.

Omdat hij dit niet doet als we erbij zijn heb ik de indruk dat wij de hiërarchie onbewust beïnvloeden.
En dat willen we juist niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:37

cissie schreef:
Omdat hij dit niet doet als we erbij zijn heb ik de indruk dat wij de hiërarchie onbewust beïnvloeden.
En dat willen we juist niet.

Dus je laat liever toe dat de hond zijn lip optrekt en gromt?
Ik zou dat persoonlijk echt helemaal niet toe staan, ik bepaal dat mijn hond normaal doet tegen mijn kat. Daar heeft ze zelf toch echt even niets over te zeggen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:38

Persoonlijk denk ik dat juist de hond wel van mening is dat hij wat moet verdedigen, zijn plek wordt van buitenaf toch verstoord.

Evenveel aandacht is gedeelde 1e plek he?

En die plek eist hij weer op als hij alleen is. Elke dag maar weer. Je zou kunnen proberen de hond een maandje overduidelijk op nr. 1 te zetten. Alles eerst de hond, daarna de kat.

De kat kan zijn schade wel inhalen als de hond er niet is. Kat krijgt dan ook meer rust.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:40

Dat doet hij niet in onze aanwezigheid maar als we boven zijn of buiten.
Ik hoor /zie dit alleen als ik bv vanuit de voortuin via het keukenraam ze aan het bespioneren ben.
Zodra de voordeur open gaat is alles weer koek en ei en gedraagt de hond zich weer voorbeeldig tegenover de kat.

Als ik erbij zou zijn had ik dit gedrag niet gepikt.

Goof

Re: hond schijnheilig als we aanwezig zijn tegen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:41

Ah excuus, dan is het lastig te corrigeren ja.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:48

Knert schreef:
Persoonlijk denk ik dat juist de hond wel van mening is dat hij wat moet verdedigen, zijn plek wordt van buitenaf toch verstoord.

En die plek eist hij weer op als hij alleen is. Elke dag maar weer. Je zou kunnen proberen de hond een maandje overduidelijk op nr. 1 te zetten. Alles eerst de hond, daarna de kat.

De kat kan zijn schade wel inhalen als de hond er niet is. Kat krijgt dan ook meer rust.

Ik wilde een heel verhaal typen maar het is hier al verwoord.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:49

Knert schreef:

Een gedeelde 1e plek..... Daar zeg je idd iets.
Die bestaat toch niet in de dierenwereld dacht ik?
Dat blijft een strijd om de eerste plek.
Ik wilde ze juist allebei niks tekort doen en ervoor zorgen dat ze allebei net zoveel aandacht krijgen.
Blijkbaar werkt dit niet, eigenlijk ook wel logisch misschien.

Bedankt voor de tip!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:54

Hier hetzelfde probleem, onze hond is sowiezo vrij dominant, maar als wij erbij waren ging het heel goed. Helaas toen wij beide aan het werk waren heeft de hond haar toch te pakken gekregen en lag ze compleet verminkt en doodgebloed op de keukenvloer. Dit hadden wij echt niet zien aankomen, want als wij er bij waren schonken ze helemaal geen aandacht aan elkaar! Ook onze kat had alle ruimte om weg te kunnen, maar de hond (jack russell) was gewoon sneller en sterker! We hadden de hond als eerste en de kat zo'n 4 maanden! De hond zit haar hele leven al met katten....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:03

cissie schreef:
Knert schreef:

En die plek eist hij weer op als hij alleen is. Elke dag maar weer. Je zou kunnen proberen de hond een maandje overduidelijk op nr. 1 te zetten. Alles eerst de hond, daarna de kat.o

Een gedeelde 1e plek..... Daar zeg je idd iets.
Die bestaat toch niet in de dierenwereld dacht ik?
Dat blijft een strijd om de eerste plek.
Ik wilde ze juist allebei niks tekort doen en ervoor zorgen dat ze allebei net zoveel aandacht krijgen.
Blijkbaar werkt dit niet, eigenlijk ook wel logisch misschien.

Bedankt voor de tip!

Die bestaat ook niet, je slaat de spijker op zijn kop! En dat vind je hond ook.

Probeer het eens een maand en evalueer daarna eens objectief of het beter werd. Kijk ik vraag je echt niet je kat te verwaarlozen hoor. Verwen die kat maar als de hond buiten is. Desnoods voor je eigen gemoedsrust, plan je een kattenmomentje op de dag. Maar als het werkt krijgt die kat automatisch zijn beloning. Namelijk rust. Je hond zal ook rustiger worden. Je plek keer op keer moeten verdedigen met de nodige strafmomenteb is ook stresvol!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-12-14 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:03

Persoonlijk zou ik het laten gaan. Rangorde bepalen kun jij niets aan doen.
Heb je ze ook al eens gezien wanneer ze lange tijd alleen bij elkaar zijn. Vergis je niet dat het ook zou kunnen dat jij denkt dat ze niet weten dat je er niet bent maar ze weten het wel zeker. Als een dier voelt dat iemand kijkt gaan ze weer beginnen met dat rangorde gedoe. 'Kijk eens baasje ik ben hier de baas'
Je geeft zelf aan dat je kat weg kan van de hond. Zolang ze elkaar niets kunnen doen zou ik het dus laten zo.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:10

__Elizabeth schreef:
Heb je ze ook al eens gezien wanneer ze lange tijd alleen bij elkaar zijn. Vergis je niet dat het ook zou kunnen dat jij denkt dat ze niet weten dat je er niet bent maar ze weten het wel zeker. Als een dier voelt dat iemand kijkt gaan ze weer beginnen met dat rangorde gedoe. 'Kijk eens baasje ik ben hier de baas'
Je geeft zelf aan dat je kat weg kan van de hond. Zolang ze elkaar niets kunnen doen zou ik het dus laten zo.

Rangorde zelf bepalen doe je niets aan. Maar toch kun je je als baasje best onbewust wat scheeftrekken. En dat kan foutgaan. Een geboren leider is nr 1 en dan moet je die niet als nr 2 of 3 behandelen.

En dan worden die beta's de sjaak.

Mocht je twee sterke alpha's hebben, kan die strijd lang duren ja. Daar kom ik ook niet tussen, mits het echt te ver gaat. Dan wordt het definitief scheiden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 14:29

__Elizabeth schreef:

Dat denk ik ook wbt de rangorde.
We hebben ons er niet bewust mee bemoeit juist om problemen te voorkomen.
Onbewust misschien wel....
Als we zeker weten dat de hond ons ziet doordat we aanwezig zijn laat hij dit gedrag juist niet zien misschien omdat hij aanvoelt dat we dat niet accepteren.

We hebben ze tot nu toe als 2 gelijken behandeld, hun kunnen hier waarschijnlijk niet veel mee want ze zijn niet gelijk.

Daar wringt het hem denk ik.
Laatst bijgewerkt door cissie op 23-12-14 14:48, in het totaal 3 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:33

Ja daar geef ik de andere ook gelijk in dat had ik misschien even er bij in moeten zetten. Maar het was al een paar keer gezegd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:25

Niet zo bezig zijn met rangorde ;) als hij écht vond dat ie de baas zou moeten zijn had ie ook dit gedrag laten zien in jullie buurt.
Mij lijkt het meer logisch dat de hond geleerd is dat ie niet mag reageren op de kat (correcties krijgen) dus doet hij het maar stiekem als jullie weg zijn.
In het kader voorkomen beter dan genezen, beide in een eigen ruimte als jullie weg zijn

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:48

Hier hetzelfde, maar als we er bij zijn krijgt hij op zn kop. Maar gelukkig is de kat 'mans' genoeg en geeft wel een tik over zn neus. Hier kunnen ze altijd uit elkaar, maar de katten zoeken het ook zelf op, dus ze zullen hem niet levensbedreigend vinden (het is ook even een verrassingsaanval tot hij een tik over zn neus krijgt)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:53

Ik moet hierbij echt eens zijn met essiesilly, zeker omdat het een kat en een hond betreft, twee verschillende soorten dieren die anders reageren en communiceren.

Voor de veiligheid van je kat en hond, hou ze in godsnaam apart als je er niet bij bent. En verder zou ik eens een GT contacteren hierover, dat is beter dan de losse adviezen op bokt. Een GT komt bij jou thuis en bekijkt jouw dieren en jouw situatie, daar kunnen wij van buitenaf niet over oordelen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:34

Amandavd schreef:
Ik moet hierbij echt eens zijn met essiesilly, zeker omdat het een kat en een hond betreft, twee verschillende soorten dieren die anders reageren en communiceren.

Dat is bij ons idd het probleem. De grote hond die loopt rustig op de katten af en kan dan zijn neus op de kat leggen / spelen met de kat. De kleinste gaat met zijn pootjes stampen 'ga je mee spelen'? En de kat schiet direct in de verdediging. Als hij dan ook nog weg rent, denkt de hond dat ze gaan spelen.

Dus gewoon miscommunicatie, maar kan een dure worden als de kat de gordijnen in vliegt :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:16

Kan ook een dure worden als de hond de kat pakt tijdens het spel....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:43

voor trekken van of de hond of de kat heeft 0,0 zin. Hond en kat snappen dat niet want het zijn niet 2 katten of 2 honden maar 2 heel verschillende dieren.

Gewoon accepteren dat als jullie erbij zijn het goed gaat en als jullie er niet goed op letten is het een lopende tijdbom. Sowieso niet accepteren dat de hond dit naar de kat doet en ook niet accepteren als de kat het naar de hond niet. Helaas zit daar weer wel een groot probleem (ja heb al jaren ervaring doordat mijn ene hond (met de andere totaal geen probleem) en kat al 3 jaar dit probleem hebben)

Als wij erbij zijn doen ze elkaar niets en negeren ze elkaar. Sterker nog ze kunnen heel af en toe op 1 kussen liggen. Echter als wij er niet zijn durft mijn boxer heel gemakkelijk de kat enorm te fixeren en op te drijven. Nu heeft mijn hond alleen nog maar heel kleine stompjes i.p.v. tanden dus hoef ik verder niet bang te zijn dat er vanuit de hond wat gebeurd. Echter de kat doet exact hetzelfde die jaagt deze hond ook op en zit hem ook enorm te jennen en te sarren en doet dat met poot en nagel werk.

Nadeel is als mijn hond aan het fixeren gaat en we zien het dan is het 'plaats' en hij gaat naar zijn kussen het is klaar. Echter als mijn kat aan het klieren is dan is ze niet te bereiken. Luisteren doet ze dan niet, iets gooien naar haar heeft totaal geen nut omdat ze dan al lang weg is en de hond nog meer schrikt en ze te pakken krijgen en elders zetten lukt niet omdat ze niet te pakken is dan.....

Hier dus op dagen dat ze veel klieren gaan ze gewoon apart als wij niet thuis zijn. Nu gaat de boxer meestal met mij mee (zelfs naar mijn werk) dus het probleem is niet groot maar kan wel zeggen dat het na 3 jaar ook nog niet echt opgelost is.

Nu is het wel zo dat ik achteraf (de hond is een herplaatser) te horen heb gekregen dat hij heel goed is met alle andere honden maar andere dieren dan honden niet accepteerd (wat ook blijkt te kloppen). Dat mijn kat die altijd honden om zich heen gehad heeft deze hond niet moet is dus op zich logisch. Ze zal vast goed aan voelen dat hij gewoon niet te vertrouwen is. Al moet ik zeggen dat hij nog nooit een poging gedaan heeft om ze aan te vallen maar geloof niet dat hij ooit heel lief tegen een kat zal zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 14:23

Iedereen bedankt voor de tips /adviezen!!!

Na een paar dagen de kat geen aandacht te hebben gegeven merk ik een verander.
Of dit positief is kan ik nog niet zeggen....

De kat is het er niet mee eens dat hij momenteel alleen aandacht krijgt als de hond niet in de buurt is.
In de praktijk betekent dit dat de kat meer 'schijt' aan de hond krijgt door hem te negeren.
Hij loopt door de woonkamer heen op zoek naar ons.
De hond snapt dit niet helemaal lijkt het, die kijkt hem aan met zo'n blik van wat ga jij nou doen?
De kat houd de hond wel in de gaten maar trekt zich niks aan van de hond.
De hond weet tot nu toe nog niet zo goed wat hij ermee aanmoet.
Hij loopt achter de kat aan uit nieuwsgierigheid en laat hem tot nu toe verder met rust.
Soms komt de hond naar ons toe met een blik van 'wat doet die kat hier en wat moet ik ermee? '
Beetje kwispelen en piepen doet hij dan.....
We reageren daar niet op en dan gaat de hond rustig liggen of pakt een speeltje en gaat spelen
Dat verschild per keer....