Schapen in het water gooien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Schapen in het water gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:55

Ik zit op programma gemist 10 jaar boer zoekt vrouw te kijken en daar kwam voor mij een toch wel schokkend beeld voor bij...
Een stal met schapen en dan een soort diepe gleuf in het beton gevuld met water en daar worden de schapen letterlijk ingeflikkerd, waarom is dat?
Ik heb dat nog nooit eerder gezien.
Mocht je het willen zien, rond 00:36 zie je het.

Marrit89

Re: Schapen in het water gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:57

Dit is een ontsmettingsmiddel voor schapen. Niks ergs dus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:57

Vermoedelijk een bad tegen parasieten? Luis e.d.?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:58

Inderdaad, dat is waarschijnlijk tegen ongedierte. Soms hebben ze een voetenbad en doen ze de rest met een soort spray (zo ken ik het) maar een bad kan ook! :)

koetjeboe

Ja ik zag het ook al, vond het ook nogal dier vriendelijk..
Schapen hebben nog al eens last van maden aan de kont en dat water bevat een chemisch goedje die die maden dood maakt. maar snap niet dat dat niet anders kan

Anoniem

Ik denk ook parasieten bad , even ontsmetten kan geen kwaad

In de sloot gooien ja dan zit je met een probleem , dan moet je een spons uit het water krijgen maar een ontsmettend badje kunnen ze zelf weer uit als goed is

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:59

Ja ik zag het ook....Ik snap wel waarom ze het doen, maar ze werden er gewoon ingesmeten. Best sneu voor de beestjes om er zo ingesmeten te worden zeg.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:00

beesten zouden er een trauma van krijgen

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:03

koetjeboe schreef:
Ja ik zag het ook al, vond het ook nogal dier vriendelijk..
Schapen hebben nog al eens last van maden aan de kont en dat water bevat een chemisch goedje die die maden dood maakt. maar snap niet dat dat niet anders kan

Kan wel anders, nl met een ruggespuit. Maar ook dat vinden ze niet leuk en dan denk ik dat een dompelbad sneller voorbij is en efficiënter ook. Met de ruggespuit ben je veel langer bezig om ze goed tot op de huid nat te krijgen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:05

En het zijn nu eenmaal geen dieren die je even met een bakje voer het water in krijgt. Ze moeten denk ik ook even kopje onder zodat dat spul overal zit.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:08

Ooit goed rondgekeken hoe (jonge) paarden onder de koude tuinslang worden gezet???
Een schaap vragen werkt niet, even snel handelen en klaar, tot op de huid aangebracht en ze kunnen er weer tegen. Alles beter dan opgevreten worden door maden, DAT is pas pijnlijk.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:10

Tsja ga jij maar eens diervriendelijk een 100tal schapen in het water krijgen zonder weken bezig te zijn. Lukt je niet. Voor een schapenboer is dit gewoon de meest effectieve manier en voor het schaap de minst pijnlijke en vervelende, ruggeprikken zijn vrij pijnlijk. En van parasieten worden schapen helemaal niet blij.

Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen :') 'BLAAAAAA--plons'

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:13

Ok, dan begrijp ik het.
Het ziet er een beetje cru uit maar ik heb ook een keer een schaap gezien die levend. door maden was aangevreten dat is inderdaad vele malen erger.
Alleen dacht ik altijd dat schapen zonken in water...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:16

Deze bak is een beetje te vergelijken mer een paarden loopbad, het loopt schuin op aan het einde, dus de schapen gaan even kopje onder en lopen dan zo de 'loopplank' weer op en naar de stal. :) Daarom kunnen ze niet zinken (kan uiteraard wel als een schaap zo slim is om in het water te blijven), als ze in de sloot vallen kunnen ze er vaak niet uit komen (steile gladde kant) en wordt de vacht zwaar door het water en daarom verdrinken ze.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:16

Citaat:
Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen 'BLAAAAAA--plons'

Sadist!! :')

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:17

Een boer laat zijn dieren niet verdrinken en als ze echt slecht behandeld worden, zal dit een boer juist geld kosten. De gemiddelde boer zorgt echt wel dat zijn dieren gezond blijven. Het levert hem natuurlijk een inkomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:20

Arrabel schreef:
Alleen dacht ik altijd dat schapen zonken in water...

Schapen kunnen prima zwemmen. We drijven in de herfst altijd schapen over een (meestal) meer dan schaapdiepe rivier.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-12-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:22

klopt, schapen zijn prima zwemmers, alleen niet voor te lang. Want dan raakt het wol verzadigd, dus zwaar en zinken ze. Maar een oversteek kunnen ze prima maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:23

Komt in ons geval bij dat ijslandse schapen een wat meer functionele wol hebben dan het gemiddelde nederlandse productie schaap.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:22

Bij Texelaars moet je inderdaad oppassen dat ze niet kletsnat worden. Maar dit soort baden worden gelukkig meestal in de zomermaanden gegeven, wanneer de maden actief zijn. En de meeste boeren hebben een uit-druip stukje, dus per koppel schapen even uitdruipen zodat al het middel weer terugloopt de bak in, anders verbruik je véél chemicaliën én komt er veel het grondwater terecht.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:23

Handig topic dit, ik vroeg het mij namelijk ook al af :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 07:06

Michellette schreef:
Ooit goed rondgekeken hoe (jonge) paarden onder de koude tuinslang worden gezet???
Een schaap vragen werkt niet, even snel handelen en klaar, tot op de huid aangebracht en ze kunnen er weer tegen. Alles beter dan opgevreten worden door maden, DAT is pas pijnlijk.

Deze moet je me even uitleggen.... Ik werk al 8 jaar met jonge paarden en snap je opmerking niet.. Waarom koud water en wat zie jij voor je?..