Poes net geholpen, tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Poes net geholpen, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:47

Hoi allemaal,

Loes is vandaag gesteriliseerd.
Alles is goed gegaan en ik mocht haar al om 14.00 uur ophalen.

Ze mag nu in de woonkamer en heb de krabpaal weggezet.
Toch wil ze op de bank klimmen of op een stoel springen. Dit mag niet, maar is moeilijk tegen te houden.

Ze heeft een rompertje aan, maar voordat ze op de bak moet, moet ik de drukkertjes losmaken.
Al lijkt dat eigenlijk niet nodig... Weten jullie of dat echt moet?
Het is namelijk best lastig in te schatten wanneer ze op de bak gaat/wil.

Hebben jullie nog tips? Advies?

Kaus

Re: Poes net geholpen, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:50

Op de kattenbak met rompertje om lijkt me vrij onmogelijk. Tenminste, als we het zelfde rompertje bedoelen.
Misschien is het een optie om de kattenbak weg te halen en haar er om het uur even op te zetten zodat ze dan de kans krijgt haar behoefte te doen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:51

Van het rompertje kun je eventueel de drukkertjes een klein eindje naar binnen vouwen en met een veiligheidsspeldje vastzetten. Wel opletten dat ze hem niet omhoog schuift bij het wassen.

Zowieso is het goed om de adviezen van de dierenarts aan te houden.

Ik werk in een dierenasiel en hier dragen de poezen die aan hun hechtingen willen likken (komt overigens zelden voor bij ons) een klein kapje, soort lampenkapje lijkt het. Is ook niet alles, maar werkt evt. wel.

Succes met de poes, meestal herstellen ze vrij snel ervan!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:53

Heb je zo'n uitgebreide gebruiksaanwijzing meegekregen?

Die van mij had een kapje op. Die had ze direct gesloopt. :+
Daarna heeft ze een hele middag haar roes uitgeslapen en heeft direct haar eigen ding gedaan. Niet aan de wond gelikt ofzo.

Heb dus gewoon de boel de boel gelaten. Krabpaal laten staan. Zou er niet teveel drukte om maken verder.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:55

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:57

Ik hoor veel mensen zeggen dat een pakje niet nodig is. Maar heb het wel bij de DA bij gekregen. Mocht ook voor een kap kiezen, maar dat leek me niets.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:57

Petpa schreef:
Is een mooncollar geen beter alternatief dan een rompertje?

Met een mooncollar heeft ze alleen een opblaasband om haar nek, zie:
http://www.medpets.nl/mooncollar/

Mocht het misgaan met het pakje is dat wel een idee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:00

Onze hond was erg fanatiek met zijn hechtingen eruit likken. Die wurmde zich zelfs om 3 onderbroeken, 2 shirts en een romper heen om te likken.
Het hangt dus maar net van het dier af of het rompertje nodig is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:08

Kaus schreef:
Onze hond was erg fanatiek met zijn hechtingen eruit likken. Die wurmde zich zelfs om 3 onderbroeken, 2 shirts en een romper heen om te likken.
Het hangt dus maar net van het dier af of het rompertje nodig is.

Ze is nu nog suf dus dat kan ik nog niet goed inschatten. Wie weet kan het rompertje wel uit. Maar wacht nog even.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:17

Heb je een mps rompertje? Die kan gewoon aanblijven op de bak namelijk, gat is als t goed is groot genoeg anders zit je romper te strak.
Ligt ze normaal gesproken ook altijd op de bank? Zou haar er dan gewoon opzetten namelijk, ze wil lekker op haar vertrouwde plekje slapen waarschijnlijk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:23

WillemYntJee schreef:
Heb je een mps rompertje? Die kan gewoon aanblijven op de bak namelijk, gat is als t goed is groot genoeg anders zit je romper te strak.
Ligt ze normaal gesproken ook altijd op de bank? Zou haar er dan gewoon opzetten namelijk, ze wil lekker op haar vertrouwde plekje slapen waarschijnlijk.

Ja ze heeft een MPS rompertje.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:28

Mijne kon gewoon op de kattenbak met het rompertje, ze dacht alleen dat ze niet kon lopen met dat ding aan :=
Ik heb hem braaf 10 dagen om gelaten, maar ik denk niet dat dat nodig is. Mijn poesje ging als een gek door het huis toen ie uit was }:) haar broertje kreeg er ook van langs :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:58

In het asiel krijgen ze geen kapje om en ook geen rompertje, enkel als ze aan de hechtingen gaan trekken. Maar de meeste katten doen dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:05

Ik zou het beestje gewoon zonder rommel laten liggen, opstapje / trappetje maken naar plekken waar ze normaal graag ligt, alles zo normaal mogelijk houden om frustratie te voorkomen.

Gewoon goed in de gaten houden of ze te veel aan de hechtingen gaat zitten, zo ja dan kan dt rompertje altijd nog aan maar om haar daar nu bij voorbaat al mee te pesten -O-

Een beetje likken vanwege bvb. wat wondvocht / schoon houden moet ook geen probleem zijn :)
Zolang ze maar niet al te fanatiek wordt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:19

Bedankt voor alle tips. Het gaat op het moment heel goed.
Het likken houd ik in de gaten. Valt tot nu toe mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:25

AnnemiekvM schreef:
Ik hoor veel mensen zeggen dat een pakje niet nodig is. Maar heb het wel bij de DA bij gekregen. Mocht ook voor een kap kiezen, maar dat leek me niets.

Klopt. Toen mijn Maj gesteriliseerd werd kreeg ik ook zo'n overalletje voor d'r mee. Advies van de assistente (een familielid van mij ;) ): alleen aantrekken als ze aan de hechtingen pulkt.

Poetie was braaf. Geen kap. Geen rompertje. Ze was ook een paar dagen niet zo lekker, heeft veel geslapen en had niet zo'n behoefte om aan d'r pijnlijke buikje te zitten. Ik heb 'r gewoon laten rondlopen en binnen een week stuiterde ze weer als vanouds in het rond.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 09:27

Goed om te horen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:28

Ik had voor onze poes destijds kussens op de grond voor de bank gelegd, als zijnde trapje om op de bank te kunnen en er weer vanaf. In die tijd waren er geeneens van die rompertjes dus zonder en ook zonder kap is dat helemaal goed gegaan..

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:30

Mijn poezen zijn beiden vorige week gesteriliseerd.

Ook smiddags opgehaald, waren nog goed van de wereld.
Ze hebben geen kap/rompertje mee gehad, dierenarts vond dat ze al genoeg stress hadden van zo'n operatie.

Beiden wilden op de bank/van de bank noem maar op. Beetje blijven begeleiden maar verder ze wat gelaten. ze voelen heel goed wat wel en niet kan.

Ze hebben heel af en toe een keertje gelikt, maar absoluut niet zo veel dat de wond er last van had.
We zijn nu 1.5 week verder en de poezen doen alles wat ze altijd deden plus een beetje meer. gaan nu naar buiten en zijn heerlijk actief. Na de sterilisatie zijn ze ook onwijs lief geworden.

Kortom, als de dierenarts goed gehecht heeft, de wond mooi heeft afgewerkt de poezen gewoon lekker zonder poes pas laten lopen.
Als ze wél veelvuldig likken en er mee bezig zijn kun je een rompertje overwegen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:13

Als je een katten MPS hebt gekregen moet de poes daarmee gewoon op de kattenbak kunnen. Zo niet heb je een hondenrompertje gekregen :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:12

xChantal94 schreef:
Als je een katten MPS hebt gekregen moet de poes daarmee gewoon op de kattenbak kunnen. Zo niet heb je een hondenrompertje gekregen :+

Nee ze heeft gelukkig de goede gekregen!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:15

Toen die van mij gesteriliseerd waren kreeg ik geen kap of rompertje mee. Ik moest het in de gaten houden en pas als ze er echt aan gingen likken of aan de hechtingen zouden trekken kon ik iets komen halen. Ze hebben het beide niet nodig gehad gelukkig.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:18

Bij ons een poes, die gek werd van de pleister. Ondanks dat ze suf was en ze niet mocht springen of iets, deed ze dat wel. Of de strijkplank heeft ze de pleister eraf gelikt. Nadat de pleister er vanaf was, was het goed en kon ze rustig gaan liggen.
Aan de hechting heeft ze toen niet gezeten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:20

Ik heb het rompertje nu ook uit.
Ze bleef maar in de krabpaal zitten en wilde niet drinken.
Toen het rompertje uit was heeft ze heerlijk gegeten en veel gedronken. Ze likt er niet aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:22

Dan zou ik 'm lekker uit laten, en in de gaten houden of het zo goed blijft gaan.

Paard hang je ook niet blindelings een hulpteugel aan, alleen als het nodig blijkt :P