Hoe eigenaar veranderen (chipnummer)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Hoe eigenaar veranderen (chipnummer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:12

Mijn moeder heeft zaterdag een hondje gekocht die al gechipt is en nu wil ik graag voor haar de naam wijzigen zodat mijn moeders gegevens aan het chipnummer verbonden zijn maar hoe doe ik dat?
Ik heb het geprobeerd te googelen maar ik kom niet veel verder.

Kever

Re: Hoe eigenaar veranderen (chipnummer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:13

Als het goed is kan de dierenarts dit

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:17

Ik heb wel een site gevonden waar de chipnummer geregistreerd zijn maar ik ben bang dat mijn moeder genept is...
Als ik het chipnummer invul dan krijg ik het volgende:
Citaat:
De volgende formulieren zijn op dit chipnummer van toepassing:

Import uit het buitenland

Hiermee kunt u een geïmporteerd dier registreren. Aan deze wijziging zijn kosten verbonden.

Let op: Dit is geen officieel Nederlands chipnummer voor honden. Op last van de overheid kunnen deze nummers uitsluitend worden geregistreerd als import, hiermee voldoet u dan wel aan de wettelijke eis van registratie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:17

als je het paspoort erbij hebt, zit er een sticker in met de uitgevende instantie van de chip. hun hebben als het goed is een site waar je het ook op aan kan passen, anders inderdaad even langs de DA

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:24

staat de pup al op naam, zo ja dan moet de oude eigenaar dit veranderen en anders kun je zelf de hond aanmelden bij de NDG

onze hond komt uit belgie wonen zelf in nederland, maar was niet geregistreerd en hebben haar gewoon bij het NDG aangemeld. wij kregen hetzelfde bericht als jij inderdaad en toen fokker gemaild en die heeft de instantie toen gebeld en die gaven aan omdat het op export gaat dat hun verder niks doen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:25

Gewoon langs de Da. En als de hond idd inport Is, dan zat de hond misschien opnieuw gechipt moeten worden. Niks mis mee.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:26

Gewoon even langs de dierenarts. gelijk een check en afspraken voor vaccinaties etc. Als blijkt dat het hondje geïmporteerd is, is het alleen maar fijn dat de dierenarts m even na kan kijken.. Kunnen soms akelige dingen uit het buitenland meenemen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:27

hond word niet opnieuw gechipt als er een chip inzit hoor,

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:36

met welk nummer begint de chip ? Sommige chipnr ( meestal beginnend met 528140 ) zijn alleen geregistreerd bij de Raad van beheer. Toen ik mijn Tervuerense op naam wilde zetten kreeg ik ook eerst Import terwijl ik toch echt zijn zijn papieren in handen had + met de fokker in contact stond. Was even een foutje van de site ...

edit : op welke site heb je gekeken ? chipnummer.nl ?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:09

Het hondje is geen import en is juist de dag voor dat mijn moeder haar ging halen geënt en gechipt in een tuincentrum waar een soort actie dag was dat je je hond met korting kon laten enten en chippen.
In het paspoort staat dat dit is gedaan door Dr. Woof en die heb ik dan ook gebeld.
Eerst belde ik met NDG (Nederlandse databank gezelschapsdieren) en die vertelde me dat het chipnummer niet klopt omdat het nummer met 528 moet beginnen en het chipnummer wat ik heb begint met 945.
Ik belde dus later met die Dr. Woof en ik kreeg een dame aan de telefoon en die vertelde dat de vorige eigenaar een inlogcode heeft gehad waar mee je de gegevens kunt wijzigen.
Toen heb ik dus contact opgenomen met de vorige eigenaar maar zij heeft helemaal geen inlogcode gehad.
De vorige eigenaar vertelde ook dat ze een ander hondje door die Dr. Woof heeft laten chippen en dat er 2 weken over geen zou gaan voordat ze echt geregistreerd zal zijn en dat is nu 3 maanden geleden en ze hebben nog steeds niks gehoord.
Vreemd verhaal... en het chipnummer lijkt op een buitenlands nummer en er is helemaal geen inlogcode en het andere hondje wat de vorige eigenaar heeft laten chippen is nog steeds niet geregistreerd.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:13

Ik zou m lekker door de da opnieuw laten chippen, klinkt als een vaag verhaal.. Beetje oplichterspraktijken, chippen aanbieden die vervolgens niet werken..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:15

Ik denk inderdaad dat dat het beste is :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:17

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:20

Dat is de site van het NDG daar gaat het niet lukken omdat het chipnummer niet met 528 begint.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:21

http://www.chipjedier.nl kun je alle info vinden om het hondje te laten registreren. Waarschijnlijk is hij nu nog nergens geregistreerd, alleen gechipt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:35

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:42

De oude eigenaar MOET en dat is echt wel gebeurd maar die hebben ze niet meer, een inlogcode gehad hebben. Dat krijgen ze namelijk tesamen met het chipbewijs meteen uitgereikt.

De oude eigenaar moet nu dus Dr. Woof bellen en zeggen dat ze de code kwijt zijn, dan krijgen ze een nieuwe toegestuurd. Jij kunt dat niet doen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:56

Het verhaal word nu nog ingewikkelder want ik heb wederom Dr. Woof gebeld en de situatie uitgelegd en ook gevraagd waarom zijn chipnummer met 945 begint en niet met 528.
Maar dat blijkt dus niet zijn chipnummer te zijn, ook vertelde hij dat hij altijd een sticker in het boekje plakt maar het is er in geschreven.
Ik ben bang dat de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest.
Mijn moeder moet eerst maar is naar de dierenarts gaan om te kijken of er uberhoubt wel een chip in zit.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:07

Nederlandse chips beginnen normaliter met 528 (landcode voor NL). Een chipnr dat begint met 945 (fabrikantcode) kan ook uit een ander land komen. Deze zouden voor NL honden geboren na 1 april 2013 officieel niet meer gebruikt mogen worden.
Even gekopieerd van http://www.chipjedier.nl:
Welke chips mogen gebruikt worden? Zijn er verschillende soorten chips?
Er zijn verschillende fabrikanten die chips leveren. In Nederland worden meestal chips gebruikt die voldoen aan de ISO normen 11784/11785. Deze chips hebben een chipnummer dat 15 cijfers lang is. Chips uit Nederland beginnen met de Nederlandse landcode 528. Voor honden die na 1 april 2013 in Nederland geboren worden, is het verplicht om deze ISO chips met landcode 528 te gebruiken. Maar ook voor andere dieren is het verstandig deze chips te gebruiken, omdat ze door vrijwel alle afleesapparaten afgelezen kunnen worden.

voer het chipnummer eens in op http://www.chipnummer.nl. Als je geen hits krijgt, is de hond waarschijnlijk nog helemaal niet geregistreerd. Je kunt dan zelf een databank uitkiezen om je hond te registreren en hoeft dan ook geen oude gegevens te veranderen :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:08

Oops... ben benieuwd of er een chip inzit. Mag ik vragen om welk ras het gaat ? En was de vorige eigenaar ook de fokker? Wij zijn 13 jaar geleden gen...t met twee rasreine Friese Stabij... die gewoon ahuum van-alles-wat waren ( ja, mooi stom )
Officieel waren ze toen al gechipt. ..alleen kon geen Da ze vinden ;-)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:18

sasja0705 schreef:
Oops... ben benieuwd of er een chip inzit. Mag ik vragen om welk ras het gaat ? En was de vorige eigenaar ook de fokker? Wij zijn 13 jaar geleden gen...t met twee rasreine Friese Stabij... die gewoon ahuum van-alles-wat waren ( ja, mooi stom )
Officieel waren ze toen al gechipt. ..alleen kon geen Da ze vinden ;-)

Het is een kruising tussen een Maltezer en een Shi Shu (ik weet niet hoe je dat schrijft :o )
De vorige eigenaar is niet de fokker maar deze dame vangt vaker hondjes op, tenminste dat vertelde ze.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:03

Dus gewoo langs de Danen checken of er een inzit. Als niet dan weet je a) dat jou moeder belogen is en b) kan je en chip laten inzetten die dan gelijk aan haar gelinkt wordt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:14

Mmm.. Het stinkt naar broodfok en oplichting. Een heel raar verhaal. Hoe oud is het hondje?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:41

Het kan best dat het hondje gechipt is, het duurt meestal wel 2 weken voor de chip daadwerkelijk geregistreerd is bij de database.
Slimste is bij de dierenarts even kijken of er een chip in zit en dat nummer noteren en dan over een paar weken weer controleren vis chipnummer.nl of de chip ergens geregistreerd is.
Is dat niet het geval kan je moeder hem alsnog zelf laten registreren via ndg of bijvoorbeeld backhome.

Zit er geen chip in weet je ook voldoende en kan je moeder dat alsnog laten doen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 08:43

annepaardoes schreef:
Mmm.. Het stinkt naar broodfok en oplichting. Een heel raar verhaal. Hoe oud is het hondje?

Het hondje is 3 jaar en komt bij een dame vandaan die (nederlandse) hondjes opvang, dit hondje heeft ze opgevangen omdat haar vorige baasje botkanker kreeg en een lange ziekenhuis opname te wachten stond.

Het is allemaal niet zo'n ramp, mijn moeder gaat vandaag of morgen even naar de dierenarts om te checken en mocht er toch geen chip inzitten doet ze dat alsnog.