Kat heeft jeuk aanvallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Kat heeft jeuk aanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 14:04

Mijn kat heeft al een jaar of 2 elke keer jeuk aanvallen.
Dan gaat het een tijd goed, en dan ineens komt het opzetten.
Hij weet dat van gekkigheid niet wat die moet doen, en rent het hele huis door, tussendoor krabben als een gek, likken enz.
Eerst dacht ik aan vlooien of loszittende haren, maar na grondig onderzoek en borstelsessies ging het maar niet over.

Ondertussen ben ik hiervoor al een paar keer naar de DA geweest, en hun weten ook niet wat het is.
Idd geen vlooien, en zijn huid ziet er gewoon normaal en rustig uit.
Meerdere keren heeft hij een injectie gehad wat de jeuk zou moeten onderdrukken, maar ook dit helpt niet tot weinig..

Nu was het net een tijd (lees: half jaar ongeveer) rustig, en bedacht ik me vorige nog dat het nu toch al wel een tijd echt weer goed ging.. En van het weekend is het weer mis. -O-

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Tips? Borstelen doe ik dus, vlooien zijn het niet. DA bezoekjes leveren niks op.. Ander voer zal lastig worden, aangezien hij nu al op speciaal dieetvoer staat voor blaasgruis.

Graag hoor ik jullie mening.

P.s. bij verschillende dierenartsen geweest, en geen 1 dierenarts merkt iets geks op merkwaardigs op..

Zou het ook stress o.i.d. kunnen zijn?? Misschien met het vuurwerk wat weer langzaamaan begint? Daar is hij namelijk wel heel bang voor.

Naamloos1

Re: Kat heeft jeuk aanvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:33

Niemand een idee? :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:39

Die van mij moet per vandaag ook over op speciaal voer omdat mijn dierenarts ook denkt aan voedselallergie en ook mijn kat heeft blaasgruis. Ik heb dus ook aangekaart dat ik dat dus geen optie vond, maar mijn dierenarts vertelde dat katten met blaasgruis over het algemeen goed reageren op hypoallergeen voer (de reden weet ik niet meer).
Ik ga het dus wel proberen, op hoop van zegen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:41

ik had mijn blaasgruis kat op kvv, dat ging prima. Maar afgezien van voer, dan zou ik ook huidproblemen verwachten, het zou heel goed stress kunnen zijn. Zoals je zelf aangeeft is hij bang voor vuurwerk en dit is wel knaltijd.. Misschien een feliway ophangen? kijken of dat wat uithaalt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:42

@Goof: Maar voordat mijn kat op dit voer zat had hij het ook al.. Dus het is geen allergie specifiek op dit voer..
Maar vervelend is het zeker!!

Hopen dat het werkt bij jouwn kattenbeest!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:22

Overstappen op ander voer kan wel met blaasgruis katjes, míts de voeding een s/o index heeft :).
Echter heb je ook andere producten die de kat kunnen ondersteunen bij stress. Als het dus stress is :P . Zoals feliway.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:25

Toch ander voer doen! Er is vast wel iets zonder granen, wat wel goed is voor blaasgruis.
Mijn kat had ook enorme jeukaanvallen en ik voer haar nu vers vlees, het is helemaal over, en ze drinkt veel minder (ander voer is superzout) en poept ook veel minder.
Haar vacht glanst weer en ze is helemaal in haar hum.
Dierenarts wist het ook niet, wilde elke twee weken een spuit prednison geven, dat wilde ik niet. Dus ben gewoon zelf gaan kijken wat ander voer zou doen en ja hoor binnen 2 weken was het over.
Er is een heel topic over, zal ik zo even link van geven.

[BB] Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:30

Freya6 schreef:
Toch ander voer doen! Er is vast wel iets zonder granen, wat wel goed is voor blaasgruis.
Mijn kat had ook enorme jeukaanvallen en ik voer haar nu vers vlees, het is helemaal over, en ze drinkt veel minder (ander voer is superzout) en poept ook veel minder.
Haar vacht glanst weer en ze is helemaal in haar hum.
Dierenarts wist het ook niet, wilde elke twee weken een spuit prednison geven, dat wilde ik niet. Dus ben gewoon zelf gaan kijken wat ander voer zou doen en ja hoor binnen 2 weken was het over.
Er is een heel topic over, zal ik zo even link van geven.

[BB] Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Dieren reageren bijna altijd allergisch op dierlijke eiwitten en juist niet de granen. Dus dan moet je wat gaan voeren wat voor het lichaam nog onbekend is. En ze drinken bij vers vlees minder omdat vers vlees zelf al veel vocht bevat, dus niet omdat droogvoeding zo zout is. (Uitzondering van de whiskas troep etc ) :)
Laatst bijgewerkt door Bloempotje op 23-12-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:32

Oh, nou ik heb veel gelezen over dat er veel zout in het voer zou zitten. En mijn kat reageert dus wel op granen. (Kan alleen voer zonder granen verdragen). Vocht in vlees zal zeker zo zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:36

Ik vind zelf de 'discussie' tussen vers vlees en brokken altijd heel interessant. En op fora las ik altijd alleen de meningen, maar geen feiten. Heb er laatst dus een cursus over gevolg inclusief wetenschappelijke artikelen (die ik helaas niet in eigen handen heb nu, haha).
Er kan inderdaad veel zout in het voer zitten maar je hebt ook goede kwaliteit brokken.
En ik zeg ook niet dat jou kat niet op granen reageert. Maar dat voedselallergie bijna altijd een reactie is op dierlijke eiwitten ipv granen. (En het dus handiger is om dan eerst daar te zoeken).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:44

Ik heb ook zo'n siamees.... vreselijk.
Likt zichzelf helemaal kaal als het weer zover is.

Hij krijgt nu steeds om de 3 maanden een prednison prikje en dan is het weer 3 maanden rustig
Hij heeft het al denk ik een jaar of 7 en met vlagen.

Ik heb ook feliway hangen en dat helpt wel

Heb hem laten onderzoeken, testen, holisch weet ik veel wat en daar kwam niets uit.
Het voer geprobeert kwam ook niets uit
Ander kattengrit ... ook niets.

Dus nu accepteren we het maar dat de ene keer hij 3 maanden jeuk vrij is en de andere keer maar 1 maand
Heb nu wel de tabletten en dan als hij weer begint dan hier maar mee beginnen.

Succes in je zoektocht naar wat het is.. maar vaak kunnen ze niets concreets vinden...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:49

xChantal94 schreef:
Ik vind zelf de 'discussie' tussen vers vlees en brokken altijd heel interessant. En op fora las ik altijd alleen de meningen, maar geen feiten. Heb er laatst dus een cursus over gevolg inclusief wetenschappelijke artikelen (die ik helaas niet in eigen handen heb nu, haha).
Er kan inderdaad veel zout in het voer zitten maar je hebt ook goede kwaliteit brokken.
En ik zeg ook niet dat jou kat niet op granen reageert. Maar dat voedselallergie bijna altijd een reactie is op dierlijke eiwitten ipv granen. (En het dus handiger is om dan eerst daar te zoeken).

Dankje voor je uitleg, wat bedoel je met dierlijke eiwitten?