enthousiaste pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

enthousiaste pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:51

Hallo, ik heb een vraag aan de kenners hier..

Iedereen die een pup heeft of heeft gehad kent het wel; je loopt ergens en mensen zien je pup, en willen maar al te graag "even aaien". Ze gaan dan Door de hurken en de pup begint heel enthousiast te kwispelen en te likken etc.

Maar hoe leer je het een pup af om gelijk richting het gezicht te springen om daar te likken? Bij een pup vinden veel mensen het schattig als ze dat doen, maar als het een volwassen hond is van rond de 40 kilo worden mensen daar niet heel erg blij van.

Ik doel nu niet op de discussie van sommige honden moet je wel/niet Door anderen laten aaien..

Ben alleen benieuwd wat jullie voor een commando geven, of hoe jullie omgaan met een te enthousiaste pup als hij andere mensen ziet :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:54

De effectiefste manier om het af te leren, mensen niet de pup laten aaien. Als je hond straks 30 kilo is springt en likt hij dan nog steeds, en dan wordt je niet gelukkig. Dus bijv een tuigje met niet aaien, of mensen toeroepen dat ze niet mogen aaien etc. En je hondje even aanlijnen als je andere mensen tegen komt.

Voor in huis, pup belonen als hij met 4 pootjes op de grond staat, mensen niet door de hurken laten gaan en ze mogen hem pas aaien als hij zit of ligt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:58

Dat is vooral puppies gedrag en zal vanzelf verminderen, sommige blijven het wel wat doen maar dat is niet te vergelijken met de puppies likjes.

Om je enthousiaste pup te leren niet gelijk helemaal maf te doen, laat jr hem eerst zitten wachten of wat je wil. Mensen kunnen eerst met jou een praatje maken tot de pup rustig is. Dan kunnen ze hem aaien word te druk geen aandacht meer geven.
Voordeel als je zelf eerst een praatje maakt kan je gelijk uitleggen dat te druk niet meer aaien is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:18

Wij hebben er bovenop gezeten wat dit betreft, niet letterlijk natuurlijk. ;)
Maar aangezien het om een bouvier ging, wil je niet dat die later nog steeds als groot kalf tegen mensen opspringt. Op momenten dat hij braaf met 4 poten op de grond bleef staan hebben we hem beloond, op deze manier leerde hij dat blijven staan de juiste handeling was op het moment dat hij aangehaald werd. Ook thuis hebben we dit actief geoefend: zodra hij tegen ons opsprong negeerden we dit en liepen we bij hem weg. Al snel had hij door dat dit echt niet mocht en heeft hij nooit meer tegen mensen opgesprongen. Hij weet dat hij nu alleen maar mag springen als hij het commando 'hoog' hoort.

UltimOo

Re: enthousiaste pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:19

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee! :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:26

Seven schreef:
Dat is vooral puppies gedrag en zal vanzelf verminderen, sommige blijven het wel wat doen maar dat is niet te vergelijken met de puppies likjes.

Om je enthousiaste pup te leren niet gelijk helemaal maf te doen, laat jr hem eerst zitten wachten of wat je wil. Mensen kunnen eerst met jou een praatje maken tot de pup rustig is. Dan kunnen ze hem aaien word te druk geen aandacht meer geven.
Voordeel als je zelf eerst een praatje maakt kan je gelijk uitleggen dat te druk niet meer aaien is.

Ik denk dat als het gedrag niet afgeleerd wordt dat het dan ook niet vanzelf verdwijnt. Mijn hondje was 5,5 maand toen ze kwam en ze springt naar mensen om aandacht. Ik moet mensen vragen om de hond te negeren zodat ze niet leert dat springen naar aandacht ook aandacht krijgen betekend.

Seven

Re: enthousiaste pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:30

Het ging mij daar niet om het springen of druk doen maar om het overdreven likken :)