gebroken rib bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

gebroken rib bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 17:52

Heeft er iemand ervaring met gebroken ribben bij een kat? Ik vermoed dat mijn kat een gebroken rib heeft. De dierenarts heeft er naar gekeken en vermoed het ook. Er zijn (kostentechnisch) geen foto's gemaakt, mede omdat er eigenlijk niets aan hem te merken is. Ik mag hem alleen niet aanraken aan de rechterkant op ongeveer 1/2 a 2/3 afstand tussen schouderblad en heupbot.
Dus nu ben ik benieuwd of meer mensen zoiets hebben meegemaakt. Ik moest rekenen op 2 weken ongeveer deze klachten. Als het van de week nog niet is verbeterd, ga ik weer even met hem terug. Dan ios het ongeveer 10 dagen.
Ik heb overigens geen idee waardoor het komt. Het is een binnenkat. Hij kan gevallen zijn of misschien doordat mijn andere kat op zijn rug sprong (kat 2 is niet zo groot of zwaar). Het is in ieder geval wel een beetje zielig :(:)

7ofhearts

Re: gebroken rib bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:03

Als het een gebroken rib zou zijn vind ik het eigenlijk raar dat de dierenarts geen actie onderneemt.
Immers als het een beetje verkeerd uitpakt heb je kans op een longperforatie.

Daarom verwacht ik ook eigenlijk dat het géén rib is, maar dat de kat zich wel degelijk érgens goed aan gestoten heeft.
Als het écht ernstig is zal je dat zeker gaan merken aan het gedrag van de kat.
Is lusteloos, eet slecht en slaapt veel.

Zo lang hij nog alles doet wat hij normaal doet zou ik het even rustig laten geworden.
Of het moet erger worden natuurlijk, dan is er misschien antibiotica of pijnstilling nodig.

Raar eigenlijk hé, dat veel mensen tegenwoordig zó naar de dierenarts moeten hé???
Gewoon omdat die kosten zó hoog oplopen.
Heb er zelf ook last van hoor, bij mij lopen ook een stel binnenkatten rond.

ikkedus

Re: gebroken rib bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 18:11

De dierenarts heeft de rib betast, er zit zwelling (veel protest ook) maar rib heeft gewone vorm. Dus eerder een barst dan breuk. En er zit zwelling. Dus stoten of beurs kan ook. Er is dus geen kans op perforatie.

HIj is iets rustiger dan normaal en wat voorzichtig. Maar eet en drinkt goed, plast en poept goed en kan zoch vreemd genoeg prima krabben en wassen aan beide kanten. Komt ook lekker kroelen en springt nog gewoon op al zijn plekjes.

Ik maak me dus ook niet echt zorgen, maar het blijft zielig. En ik heb nooit eerder zoiets gehad. Hij is al 14.