Ze wisselt heel veel van gewicht. Soms wat steviger, soms prima op gewicht, dus echt aandacht schonk er ik er niet zo aan. Toen ze dan ook aankwam dacht ik och, dat komt wel goed... Maar het was wel even slikken toen de halsband niet meer op gaatje 3 kon en nu op 2 moet... En dat ik vanuit mijn omgeving wel heel veel opmerkingen krijg dat ze wat eh, stevig is.
Ze is nog niet moddervet, maar wel gewoon te dik. Ze moet dus op dieet.
Ze krijgt op zich wel veel beweging. Ze word 3 tot 5x per dag uitgelaten. De ene dag meer dan de ander, afhangende van hoe druk ik het heb (sowieso is ze nooit langer dan 5 uur alleen). Ik probeer haar bijna elke dag wel echt 1x een uur te laten lopen. Soms is dat minder, omdat het dan echt niet uitkomt met mijn schema en moet ze het doen met 4/5 rondjes van 15 minuten, maar dat komt zo min mogelijk voor. Vaak gaat ze mee naar stal en dan is ze 3 uur aan het rennen en spelen op de boerderij.
Helaas met het weer van de afgelopen tijd is het wel wat minder dan in de zomer allemaal.. En dat merk ik nu dus met dat ze dik word.
Haar voerschema is... Nou.. Ze heeft eigenlijk geen schema. Er zit constant voer in haar bak. Zo ben ik het van huis uit gewend.. En zij ook. Ze eet brokken wanneer ze zin heeft. Daarnaast krijgt ze 2/3x in de week een paté. Ik wil dit dus veranderen naar 2 voerpunten. s'Ochtends en 's avonds.
Maar ook zat ik er over na te denken om haar ander voer te geven dan brokken. Zoveel brokken eet ze nu al niet en als het maar twee voermomenten zijn en het dus minder moet worden, heb ik het idee dat ze te weinig zal krijgen.
Brokken zijn daarnaast ook niet heel erg gezond, dus een beetje is voor een te dikke hond al teveel.
Maar van BARF of zelf eten koken weet ik niets vanaf. Hoe weet je hoe je het moet balanceren en hoeveel je hondje moet hebben? En is het niet allemaal onnodig ingewikkeld? Ik heb haast al geen tijd om voor mezelf te koken en doe dat dus ook maar 3x in de week. Ik heb geen zin om elke dag voor de hond iets te moeten maken
Dit is trouwens het mormeltje waar het om gaat.
als je hondje het goed doet op brok is er trouwens niet zo heel veel reden om wat anders te gaan zoeken, maar als je toch wilt, kijk eens naar een goeie KVV. Da's vers, uit de diepvries, maar wel alvast samengesteld zodat je je daar niet druk om hoeft te maken. Er zijn heel veel verschillende KVV's, sommigen zijn compleet, sommigen worden compleet door verschillende diersoorten te voeren.. Kijk anders eens op de voerwijzer
niet om vervelend te doen hoor maar jeetje. Zou idd beginnen met KVV en mocht je het willen dan zou je als snacks eens een kippenvleugeltje, stukje zalmkarkas etc kunnen geven. Je eigen snacks drogen in een voedseldroger is ook leuk om te doen.