Hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:19

Ik heb eindelijk eens de oogkleppen af en besef me dat mijn verwende lieveling simpelweg te dik is.

Ze wisselt heel veel van gewicht. Soms wat steviger, soms prima op gewicht, dus echt aandacht schonk er ik er niet zo aan. Toen ze dan ook aankwam dacht ik och, dat komt wel goed... Maar het was wel even slikken toen de halsband niet meer op gaatje 3 kon en nu op 2 moet... En dat ik vanuit mijn omgeving wel heel veel opmerkingen krijg dat ze wat eh, stevig is.

Ze is nog niet moddervet, maar wel gewoon te dik. Ze moet dus op dieet.

Ze krijgt op zich wel veel beweging. Ze word 3 tot 5x per dag uitgelaten. De ene dag meer dan de ander, afhangende van hoe druk ik het heb (sowieso is ze nooit langer dan 5 uur alleen). Ik probeer haar bijna elke dag wel echt 1x een uur te laten lopen. Soms is dat minder, omdat het dan echt niet uitkomt met mijn schema en moet ze het doen met 4/5 rondjes van 15 minuten, maar dat komt zo min mogelijk voor. Vaak gaat ze mee naar stal en dan is ze 3 uur aan het rennen en spelen op de boerderij.

Helaas met het weer van de afgelopen tijd is het wel wat minder dan in de zomer allemaal.. En dat merk ik nu dus met dat ze dik word.

Haar voerschema is... Nou.. Ze heeft eigenlijk geen schema. Er zit constant voer in haar bak. Zo ben ik het van huis uit gewend.. En zij ook. Ze eet brokken wanneer ze zin heeft. Daarnaast krijgt ze 2/3x in de week een paté. Ik wil dit dus veranderen naar 2 voerpunten. s'Ochtends en 's avonds.

Maar ook zat ik er over na te denken om haar ander voer te geven dan brokken. Zoveel brokken eet ze nu al niet en als het maar twee voermomenten zijn en het dus minder moet worden, heb ik het idee dat ze te weinig zal krijgen.

Brokken zijn daarnaast ook niet heel erg gezond, dus een beetje is voor een te dikke hond al teveel.

Maar van BARF of zelf eten koken weet ik niets vanaf. Hoe weet je hoe je het moet balanceren en hoeveel je hondje moet hebben? En is het niet allemaal onnodig ingewikkeld? Ik heb haast al geen tijd om voor mezelf te koken en doe dat dus ook maar 3x in de week. Ik heb geen zin om elke dag voor de hond iets te moeten maken :P

Dit is trouwens het mormeltje waar het om gaat.

Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:22

Smuldier is een hele makkelijke oplossing denk ik, dat kan je gewoon bij de AH kopen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:24

Gelijk gaan BARFen is ook wel een enorme stap he, vanaf brok :j als je hondje het goed doet op brok is er trouwens niet zo heel veel reden om wat anders te gaan zoeken, maar als je toch wilt, kijk eens naar een goeie KVV. Da's vers, uit de diepvries, maar wel alvast samengesteld zodat je je daar niet druk om hoeft te maken. Er zijn heel veel verschillende KVV's, sommigen zijn compleet, sommigen worden compleet door verschillende diersoorten te voeren.. Kijk anders eens op de voerwijzer :)

Ik denk dat je hondje wel even moet wennen aan het twee voermomenten per dag.. De hondjes van vrienden van ons snapten dat ook niet zo heel erg goed haha :P Maar ze hadden vlot genoeg door dat ze die bak leeg moesten eten omdat ie anders weer verdween :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:31

Precies, dat vind ik zo sneu. Dat ze dat niet gaat snappen en dan een hele dag zonder eten moet :P

Ja, ik weet niets van BARF of KVV, dus ben dat nu pas allemaal aan het googelen :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:37

Je kan inderdaad naar een kvv gaan, maar je kan ook een hoogwaardige brok gaan voeren. Nee, dan is ze niet zielig met 2x per dag. Wel kan je de dagelijkse portie door 2 verdelen en het gewoon laten staan, is het op dan is het op.

Een hoogwaardige brok is een brok met een hoog vleespercentage (voor honden minimaal 30%) en beperkt of het liefst geen granen. Bijvoorbeeld Taste of the Wild, Wolfsblut, Orijen, Dog Lovers Gold Passion en ik kan er zo wel meer noemen.

Het lijkt mee om een klein hondje te gaan, dus dat blijft goed te betalen. Wat voer je nu aan brok?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:42

Je kan ook een goede light brok nemen. Bijvoorbeeld die van Nutro natural choice. Brok met veel vlees en geen kleurstoffen, geurstoffen of conserveringsmiddelen maar toch een goed vullende light brok.

Wat je kan doen is de hoeveelheid brok die je hond mag krijgen op een dag in de ochtend afwegen, geef je hem de helft voor ontbijt. Vervolgens als je je hondje een beloning wilt geven oid pak je een brokje uit het voerbekertje wat je over hebt voor die dag. Wat je overhoud kan je dan in de avond geven als zijn avond eten. Op deze manier kan je goed bijhouden hoeveel je voert.

Daarnaast blijft beweging heel belangrijk natuurlijk.

Succes!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:58

Ik zit nu te kijken naar KVV van Bandit. Ik denk dat KVV wel een heel goed idee is, als vervanging van brok. In ieder geval een stuk gezonder en het lijkt me ook lekkerder.

Ik geef nu brokken van Frolic :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:03

Wou net zeggen kijk naar kvv. Kun je gewoon heel makkelijk voeren.
Wij voeren het ook aan onze honden en ze zijn er echt van opgeknapt.

Verder wzt betreft constant brok naar 2 keer daags. Ze wennen er wel aan en eten dan wel hoor. Onze reu had ook altijd onbeperkt, maar nu een teef er bij die blijft eten en er ruzie van komt gewoon 2 keer daags. Onze reu eet meestal netjes zn bak leeg. Maar hij eet niet meer dan wat hij nodig heeft.

Wij voeren TamRo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:05

Vanaf Frolic is een heleboel aan brokken beter. Frolic is een hele slechte brok.

graan (o.a. 4% tarwe), plantaardige nevenproducten, vlees en dierlijke nevenproducten (o.a. 4% vers vlees, o.a. 4% rund), olie en vet (o.a. 1% zonnebloemolie, o.a. 0,25% visolie), groente (4% wortel), mineraalstoffen, plantaardige eiwitextracten, vis en visnevenproducten.

Oftewel, minimaal 4% vlees. Dat is zeer weinig. En aangezien het als derde artikel staat, zijn de eerste 2 meer.

Van mij mag je gerust kvv gaan voeren, is een zeer goede vervanging. Maar mocht je dat toch niet prettig vinden/te veel werk/te vies/te vaak vergeten te ontdooien. Doe je hond een plezier en stap over op een goede brok zoals taste of the wild i.p.v. terug naar Frolic te gaan.

Kijk trouwens niet verbaast als je hond veel minder gaat drinken en heel veel minder gaat poepen. Ik weet niet hoe zwaar je hond is, maar mijn hond (10kg) poepte 1x per dag een ruime vinger aan poep op smuldier.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:09

Mijn hond is 11 kilo op dit moment. En ze poept nu 1 a 2x per dag een dikke drol :P...

Ik heb me nog nooit eerder echt verdiept in het voer en de brokken, dus wist niet dat Frolic zo weinig vlees bevat. Het is naïef, maar je vertrouwd toch een beetje dat als je diervoer koopt het wel goed voer is. Helaas is dit niet zo. Omdat ik totaal niet weet wat de beste samenstelling is in brok, denk ik dat KVV de beste optie is. Dan weet je het zeker. Ik vind het verder ook niet vies of iets dergelijks en ben vaak genoeg thuis om het te laten ontdooien :).

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:11

Mizora schreef:
Vanaf Frolic is een heleboel aan brokken beter. Frolic is een hele slechte brok.

graan (o.a. 4% tarwe), plantaardige nevenproducten, vlees en dierlijke nevenproducten (o.a. 4% vers vlees, o.a. 4% rund), olie en vet (o.a. 1% zonnebloemolie, o.a. 0,25% visolie), groente (4% wortel), mineraalstoffen, plantaardige eiwitextracten, vis en visnevenproducten.

Oftewel, minimaal 4% vlees. Dat is zeer weinig. En aangezien het als derde artikel staat, zijn de eerste 2 meer.

Van mij mag je gerust kvv gaan voeren, is een zeer goede vervanging. Maar mocht je dat toch niet prettig vinden/te veel werk/te vies/te vaak vergeten te ontdooien. Doe je hond een plezier en stap over op een goede brok zoals taste of the wild i.p.v. terug naar Frolic te gaan.

Kijk trouwens niet verbaast als je hond veel minder gaat drinken en heel veel minder gaat poepen. Ik weet niet hoe zwaar je hond is, maar mijn hond (10kg) poepte 1x per dag een ruime vinger aan poep op smuldier.

Helemaal mee eens! Frolic noem ik geen hondeneten, dat zijn snoepjes. Alles wat Mizora heeft getypt klopt. Neem als je toch geen KVV wilt oid ieder geval een kwalitatief goede brok.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:15

Voer je echt Frolic Eline's? Oei.Je kan best eens moeilijk krijgen je hondje over te wennen.Bij mij word frolic gebruikt om een pil binnen te krijgen ,het is erg zout en zit vol smaakstoffen en is niet geschikt als goed voer.
Weet je hoeveel ze weegt?
Ik zou dan idd over gaan naar kvv wat al genoemd is smul dier of duck diepvries voeding of farmfood.Ik denk dat als je ze overschakelt naar andere brok dat ze die niet gaat moeten.
Het is zo'n beetje als wij van mc donald voeding naar alleen groente en fruit moeten.
Twee voermomenten is in ieder geval al een goed idee.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:18

Ieuw....Frolic :r niet om vervelend te doen hoor maar jeetje. Zou idd beginnen met KVV en mocht je het willen dan zou je als snacks eens een kippenvleugeltje, stukje zalmkarkas etc kunnen geven. Je eigen snacks drogen in een voedseldroger is ook leuk om te doen.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php, ga hier eens kijken, daar kun je veel info vinden en je vragen stellen. Veel mensen die er erg veel vanaf weten en graag helpen.

Edit : hou wel rekening met behoorlijke ontgifting als je over gaat op vers, maar ook op Barfplaats genoeg info over te vinden.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:19

Wij geven de hond gewoon 's ochtends een halfje vlees van Renske en 60 gram brokken. 's Middags 70 gram brokken en verder 2/3 tandenborstels (botten in de vorm van een tandenborstel). Verder krijgt ze er niks bij. Heb wel eens geleerd dat een worstje of een blokje kaas gelijk staat aan een hamburger dus zo worden ze snel dik.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:21

Ik voer Frolic inderdaad. Sinds drie maanden.. En sinds anderhalve maand begint ze dik te worden. Daarvoor voerde ik gewone harde brokken die mijn vader ook voerde. Weet zo even niet welk merk dat was. Maar ging over op Frolic omdat ik dacht dat het goed was. Vriendin van mij heeft het ook en was er heel tevreden over. Verder ook niet echt over nagedacht. Het was makkelijk. Lekkere kleine verpakkingen in de AH tijdens de boodschappen. Niet apart naar de dierenwinkel.

Ze heeft altijd wel gejojo'd, maar is nu echt op haar dikst. Dat komt dan door Frolic. Goed, vanaf nu geen Frolic meer :). Ben nu even aan het kijken naar welk merk KVV en een fijne webwinkel waar ik het kan bestellen.

Ander brok eet ze trouwens nog wel. Mijn vader heeft gewoon het oude brok thuis en als ze daar is, eet ze dat wel gewoon. Dus zou wel weer kunnen overgaan op dat brok.

Maar denk dat ik KVV gewoon ga proberen. Het lijkt me fijner, gezonder en ook lekkerder voor haar.

Iemand die een goede webwinkel weet?

Ik zit nu te lezen op voerwijzer. Bedankt voor de tip. Informatieve website. Zal ook even op barfplaats kijken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:34

Kvv is diepvries eline er zijn er maar weinig die dat aan huis leveren.Ik zou het zelf in een dierenwinkel kopen.Als je het toch aan huis geleverd wil hebben dan moet je al grote hoeveelheden bestellen en een grote diepvries hebben.Maar lotgering of degomeat leveren wel aan huis

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:38

Bij welke winkel haal je je boodschappen? De
Afbeelding
hebben smuldier als het goed is in de diepvries liggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:44

Ik ben nu op Natudog aan het kijken en die leveren aan huis.

Klopt dat Smuldier in de winkel te koop is, heb het ook zien liggen.. Maar heb op verschillende sites gelezen dat het niet zo geweldig is. Er zit geen bot in, dus het is geen complete voeding. En het heeft premix, dus toegevoegde (niet natuurlijke) vitaminen en mineralen.

Als ik toch over ga, kan ik beter goed overgaan en even goed onderzoek doen naar wat ik wil en wat het beste is.

Natudog is 100% natuurlijk blijkbaar, dus kijk daar nu naar.

Ennnn nevermind, in Natudog zit ook een premix.

Van voerwijzer
Citaat:
Een premix is een mix van vitamines en mineralen. Een nadeel van een premix is dat het synthetische toevoegingen zijn, terwijl ieder levend wezen veel meer heeft aan natuurlijke bronnen van voedingsstoffen. In sommige gevallen bevat de premix meer dan de minimale eisen, het kan dan onduidelijk zijn wat voor toevoegingen er nog meer inzitten. Zo is er een premix die ook suiker en menadion bevat, dit zijn ingredienten die niet in een diervoer thuishoren. Ook bij merken die compleet zijn door een premix, is het aan te raden om diersoorten en/of merken af te wisselen. De opname van gesuppleteerde vitamines is volgens dierenarts Erwin Gijtenbeek beter als deze niet elke dag gevoerd worden, wat dus wel gebeurt als je altijd hetzelfde merk met premix voert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:48

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:51

Frolic's wordt over het algemeen echt als koekjes gebruikt, dus je zet eigenlijk je hond een bak vol koekjes voor. Het heeft weinig voedingswaarde en ze worden er vet van.
Alle KVV's zijn beter dan Frolic dus dat scheelt 8-)
Zet haar anders nu eerst weer even gewoon op de brok zodat jij je rustig kan inlezen over KVV enz. Geef haar eerst maar eens de aanbevolen hoeveelheid brok die op de verpakking staat van het gewicht waar je haar naartoe wilt hebben. Soms is dit in verhouding nog wat te veel, maar je wilt ook niet dat ze te snel afvalt. Dus weeg de brokken af. Verdeel dit over twee porties en geef de ene portie 's ochtends en de andere 's avonds.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:54

Ik ga morgen inderdaad andere brok halen eerst :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:56

Wij voeren ook Darf. Wij halen het meestal op, maar ons adres bezorgd zo nodig ook op een vaste avond. Wij kopen het gewoon per doos en doen daar dan bijna een maand mee voor een Westie. Ik vind darf erg fijn voer, maar bij de oppas eet hij Lotgering en dat gaat ook goed. Degomeat voer vond ik erg waterig. De tamme konijnenoortjes van Degomeat vindt hij wel heerlijk, maar ik heb iemand die die voor me droogt anders kun je er weinig mee natuurlijk.

Ik vind dat bezorgen van Degomeat en Lotgering zo'n gedoe, je weet pas heel laat wanneer ze ongeveer komen, zou lekker voer ophalen zelf op een moment dat het jou uitkomt.

Oh en Frolic, das een soort mc donalds voor je hond, maar schaam je niet, onze vorige hond kreeg het ook, wij wisten niet beter en toen we het wel wisten dachten we het een stuk beter te doen met Bonzo mini brokken :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:13

Iedereen moet het inderdaad leren. Voor mij is goede voeding vanzelfsprekend en interesse daarin ook (maar goed, het is een deel van mijn master), maar ik vergeet wel eens dat dat voor andere mensen niet zo geldt. Zelfs al heb ik het levende voorbeeld om mij heen lopen (zus en moeder, die beide aan mij vragen wat te doen overigens. Het is namelijk geen onwil, alleen geen issue).

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:48

Er zijn meer dan genoeg webwinkels die diepvriesvlees bezorgen, dat is geen probleem meer tegenwoordig. Ik zou niet volledig op merken als Smuldier en Rodi over gaan, voor eens tussendoor is geen punt maar zou het niet alleen maar geven.

Zou toch eens naar Barfplaats gaan, je wat in lezen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:55

Mizora schreef:
Iedereen moet het inderdaad leren. Voor mij is goede voeding vanzelfsprekend en interesse daarin ook (maar goed, het is een deel van mijn master), maar ik vergeet wel eens dat dat voor andere mensen niet zo geldt. Zelfs al heb ik het levende voorbeeld om mij heen lopen (zus en moeder, die beide aan mij vragen wat te doen overigens. Het is namelijk geen onwil, alleen geen issue).

Dat is zeker waar hoor. Maar ja wat wil je ook? Als je in de dierenwinkel staat sta je voor een schap met hondenvoer waar je u tegen zegt. Welke kies je dan en waarom? Net als royal canin voeding. Heel veel mensen kopen dat speciale ras voeding (wat onzin is) puur alleen omdat er een plaatje van een hond op staat die hetzelfde ras is als de hond die ze hebben. Nou vind ik royal canin wel beter dan een frolic bijv maar je betaalt ook veel puur voor de merknaam.

Ik heb zelf ook vroeger jaren bonzo gegeven aan mijn hond. Totdat ik ook over voeding leerde (ik doe diergeneeskunde) en het toch niet helemaal is zoals ze beloven. Ik voer dan wel nog steeds een brok omdat het makkelijk is/gewenning. Af en toe met vers vlees erbij. Hond poept minder, het is steviger en zijn vacht is 100% beter geworden. Voer kan echt een verschil maken. Maar iemand met verstand moet je daar echt bij adviseren. Wat voor de ene hond werkt kan voor de andere hond toch geen goede optie zijn. Sommige dierenwinkels hebben personeel dat er wel echt verstand van heeft maar heel veel ook niet.