geen klik met herplaatshond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

geen klik met herplaatshond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:41

Mijn vriend en ik zijn afgelopen oktober verhuisd naar ons nieuwe huis. Het gaat om een boerderijtje met zo'n 5.500 m² grond. Onze hond Senna (choco labrador van 2.5 jaar oud) is natuurlijk ook mee gekomen. Dit gaat erg goed. Ze lijkt snel gewend te zijn. Natuurlijk hebben we haar tijdens de verbouwing ook veel meegenomen.

We hebben het regelmatig over een tweede hond. We willen Senna een kameraardje bieden. Een hond waar zij zich aan op kan trekken, zodat ze niet meer alleen is en wij een hond die net iets meer indruk maakt. Senna zou namelijk nog thee en koffie zetten voor onbevoegden als ze dat zou kunnen.

Een paar weken geleden kregen wij via een kennis de vraag of wij geïnteresseerd waren in 2e hond. hij had namelijk een nichtje wat opzoek was naar een goed thuis voor hun hond. Een zwarte labrador reu van 1,5 jaar oud. Ik was op dat moment niet erg happig gezien we nog erg druk zijn met het huis en Senna gewoon een ontzettend makkelijke hond is. Ze kan overal mee naar toe en luistert (voor mij) perfect.
Ook heeft mijn schoonzus net een pup die ze met enige regelmaat brengt. Mijn vriend bleef wat aandringen, waarop ik toe heb gegeven. Bel eens met die mensen wellicht voor het maken van een afspraak voor een ontmoeting. Zo gezegd zo gedaan. Vriend heeft gebeld en heeft behoorlijk lang gesproken met deze mensen. Ging om een ontzettend lieve hond, ze gingen kleiner wonen en hij kon niet mee. We kregen al zijn spullen er gratis bij (de hond zelf ook trouwens). Het klonk goed, dus heeft mijn vriend gezegd dat we de hond graag wilden ontmoeten.

De ontmoeting verliep voor mijn gevoel wat raar. Mensen hebben behoorlijk rit gehad, gezien ze aan de andere kant van het land wonen. Hond uitgeladen, die natuurlijk direct wou spelen met Senna en een hond van een kameraad die ook bij ons was. Maar meneer hield Boris (nieuwe hond) stevig vast. Lees slipketting op en maar trekken aan de riem. Paar keer op aangedrongen de hond los te laten gezien zijn enthousiasme, maar dat durfden ze niet aan. Hij was dit namelijk niet gewend :? . Goed, oke, het zal wel. Hond even in de ren gedaan zodat we even wat konden drinken. Mensen hadden alles al mee genomen, zodat Boris bij ons kon blijven. Niet teveel over nagedacht, dus alle spullen uitgeladen. Na de koffie zijn ze vertrokken, zonder Boris nog nauwelijks aan te kijken.

Na even door de spullen gesnuffeld te hebben kwamen we erachter dat hij een blafband heeft. Dat kan natuurlijk, verder nog niet heel erg over nagedacht. Nu hij even bij ons is merken we dat hij heel veel niet gewend is. Het is een schat van een dier, gek op aandacht. Maar het huisleven was hem totaal onbekend. Dit pakt hij opzicht wel goed op. Het probleem is dat hij niet alleen kan zijn. Zo gauw wij weg gaan blaft hij dus alles bij elkaar. Hij trekt totaal niet naar Senna toe. Ze kunnen leuk samen spelen, maar dat is het ook.

Hij is er natuurlijk nog niet zo lang en hij moet ook even wennen, maar ik vraag me af of wij het juiste adres zijn voor deze hond. Het lijkt erop dat hij een soort van verlatingsangst heeft. Wellicht is hij veel gelukkiger in een gezin wat veel thuis is en veel dingen met hem kan ondernemen. Hij trekt niet naar andere honden toe, maar hij wil echt aandacht van mensen.

Het voelt als falen om toe te geven dat deze hond niet bij ons past. Terug naar de mensen waar hij vandaan komt is geen optie. Die hebben hem, als ik er nu op terug kijk, gewoon bij ons gedumpt. We maken er het beste van. Geven hem zoveel mogelijk aandacht. We zijn inmiddels 2x naar hondencursus geweest en hij leert heel snel.

Wat moeten we nou? Wij kunnen deze lieve hond niet geven wat hij daadwerkelijk nodig heeft. Wat er uiteraard voorop staat is dat als hij weg gaat, naar een goed tehuis gaat. Maar ja, hoe doe je dat?

Ik ben een beetje bang voor de reacties, maar ik hoop dat jullie met ons mee willen denken naar een goede oplossing.

Peppertree

Re: geen klik met herplaatshond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:43

Geef hem nog wat tijd. Een paar weken is echt te kort om een beestje zich thuis te laten voelen. Wij hebben onze herplaatser nu twee jaar en ik heb nog steeds het idee dat hij steeds meer zichzelf wordt, steeds meer vertrouwen krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:45

Het klinkt alsof jij er vanaf het begin al niet hebt achter gestaan en hem nu ook geen kans wilt geven en je beslissing eigenlijk al hebt gemaakt dat hij weg moet.
Ik denk dat geduld, rust en regelmaat al heel veel kan oplossen bij deze hond. Hoe lang is al bij jullie?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-12-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:45

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:49

Kijk het nog 2 weekjes aan.
Het is ook logisch dat die nog blaft, want misschien is die nog niet helemaal op zijn gemak.

Labradors zijn sowieso meer mensgericht ipv hondgericht.
Alleen het spelen is al leuk voor je andere hond.

Als die over 2 weken nog niet opgehouden is met blaffen, weer de blafband omdoen.
Het liefst op een flinke hoeveelheid stroom, dan krijgt die 1 of 2x een opdonder, dan zal die bang worden van die band.
De volgende 2x doe je de band om zonder hem aan te zetten, mocht die toch weer gaan blaffen, zet je hem de keer erop weer een keer aan.
Blaft die niet meer, probeer het dan eens zonder band.

Succes!

Edit: het klinkt best gemeen Hoe ik het omschreven heb, maar wanneer je niet thuis bent, is er geen betere oplossing dan dit.
Je hebt ook hoge pieptonen als de hond gaat blaffen, maar als er maar 1 hond blaft, dan wordt de andere ook gestraft.
Bij de blafband overigens wel even kijken of die niet reageert op de blaf van je andere hond.
Want anders zal de reu gestraft worden voor iets wat van de tref vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 17-12-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:50

Wij hebben vroeger een aantal keer een volwassen hond in huis gehaald en ze hebben vaak even de tijd nodig om te wennen.
Dit kan weken maar ook maanden zijn.
Persoonlijk zou ik hem nog een paar weken tot een maand (of 2..) de kans geven om te kijken hoe het verder gaat, blijft het hetzelfde dan kan je altijd kijken naar de mogelijkheden om een plekje te vinden waar hij meer past.
En zelfde geld gaat hij steeds meer zich aanpassen aan jullie leefomstandigheden en hebben jullie er straks een fijne kameraad bij.
Het is in ieder geval maar goed dat hij nu bij jullie zit en niet meer bij zijn vorige baasjes, die komen namelijk niet echt over alsof ze veel om hem gaven.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:59

wij hebben twee jaar terug een oudere hond in huis genomen maar het wennen heeft 2 tot 3 maanden geduurd.

Ik zou hem nog wat de tijd geven. Persoonlijk vind ik het zielig om hem in huis te halen en weer te laten verhuizen maar hij heeft het zo te horen bij jullie al veel leuker dan bij zijn vorige eigenaren.

Onze hond heeft ook wat trekjes die denk ik door het vele verhuizen omhoog zijn gekomen maar daar probeer je dan een beetje om heen te werken. Het blijft toch wat lastiger een oudere hond. Misschien ook leuk een cursus met hem te gaan doen? daar hebben ze wellicht ook tips voor je.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:11

Ik zou hem ook nog wat tijd geven. Het leven van de hond is plots al volkomen veranderd, dus logisch dat hij nog niet volledig aan de nieuwe situatie gewend is. Zo te horen heeft hij het bij jullie al een stuk beter dan bij de vorige eigenaar, maar zoveel verandering levert ook veel stress op. De hond weer herplaatsen levert waarschijnlijk nog meer stress op voor het dier, waardoor mogelijk gedragsproblemen erger worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:25

Ik ben het met de vorige posters eens die schrijven dat je het tijd moet geven. Wij hebben ook een volwassen hond opgevangen die niet gewend was alleen te zijn. De eerste paar dagen heeft hij ons zelfs uit bed geblaft. Dat ging daarna gelukkig over, maar nog steeds moest je hem niet een hele ochtend alleen laten. Maar twee uurtjes ging na een paar weken prima.

Zo te lezen (slipketting, niet los laten, blafband) heeft het dier nauwelijks de ruimte gekregen om zichzelf te zijn. Die zal echt tijd nodig hebben om zichzelf te vinden, wie weet wat voor een vrolijke hond er te voorschijn komt.

En als je de hond hebt heropgevoed is het echt geen schande om naar een ander goed thuis te kijken. Er zijn diverse stichtingen die voor tijdelijke opvang met gastgezinnen werken voor honden die een nieuwe baas zoeken. Soms wordt zo'n hond snel herplaatst, soms moet er flink werk in gestoken worden en duurt het langer. Het komt ook voor dat zo'n hond niet herplaatst wordt, bijna altijd omdat het gastgezin zelf dan verliefd op het dier is ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:35

Ook ik ben het eens met de voorgaande berichten dat je het meer tijd moet geven.

Ik heb zelf heel veel ervaring met (moeilijke)herplaatsters en ik heb ook ervaring met extreme verlatingsangst incl ononhoudelijk blaffen, alles vernielen en alles onder plassen.

Gewoon heel veel veel ondernemen met je hond. Dus geen wandeling van 10 min maar flink een uur in bos of iets dergelijks wandelen, rennen, spelen etc.
Op training gaan, veel uitdaging thuis aanbieden in de zin van speeltje, etc
Als je thuis bent al regelmatig ff de deur dicht doen en in de gang gaan staan bv. Belonen als hij rustig is gebleven etc. zo gaan opbouwen.
Ook met het van huis weggaan. eerst 2 min dan 3 min etc..
Klinkt heel tijdrovend maar is goed te doen. Ik heb zelf een drukke baan en mijn vriend ook en toch is het ons gelukt. Maar niet in een paar weken. In totaal tot alle problemen opgelost waren toch wel ruim een jaar maar dat was een heel extreem geval.

Bij het van huis weggaan de tv of radio aan laten staan etc etc

Niet te snel opgeven. Ik heb al enkele jaren inmiddels 2 grote lompe honden in huis. Waren beide herplaatsters met extreem veel problemen(jaar na elkaar geadopteerd uit asiels) en ik heb vaak gedacht dit komt niet meer goed. Het waren mijn moeilijkste herplaatsers ooit maar het het zijn nu de meest fijne geweldige honden ooit.

Als je andere hond een fijne rustige stabiele hond is gaat de nieuwe hond uiteindelijk dit gedrag ook (gedeeltelijk) overnemen.

Komt echt goed!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:51

Ik snap je schuldgevoel heel goed. Ik heb nu 7 weken een tweede hond erbij en deze hond kende ook nog helemaal niets. Het zindelijk maken lukte me in twee weken maar toen ze een beetje wat gekalmeerd was begon het slopen, zodra ik uit het zich ben gaat ze iets stuk maken. Dit doet ze uit verveling en dat is lastig eruit te krijgen. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om op te bellen dat ik het niet meer zag zitten en dan dacht ik weer ' maar ze kan er niks aan doen...'. Ook mis ik de echte klik met haar, het is een lieve hond en het gaat steeds beter maar ik zou zo graag blij van haar worden ipv vermoeid of geirriteerd. Ik snap dat een hond niet bij toverslag de perfecte huishond is maar ik wacht nog op 'the spark'. Wat voor soort/type tweede hond zochten jij en je vriend? Hebben jullie het daar goed over gehad?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:02

Wat heel goed kan werken bij deze hond is vertellen dat je weg gaat en voor hoe lang dat dan gaat zijn. En dat je echt wel terug komt. Dat hij Senna heeft als steun als hij wil. Gewoon zeggen wat je met hem gaat doen en waarom. En of het pijn kan doen of niet. Geloof me het werk al heel goed.

Onze hond kon in het begin ook niet alleen thuis blijven. Dit moet je opbouwen net als puppy die kunnen dat ook niet gewoon meteen vaak. Begin met 10 min en zeg dat je dat gaat doen. En zo bouw je uit naar steeds langer. Geef hem afleiding met een kluif waar hij even zoet mee is. enz.

Hij is nog Reu begrijp ik? NIet handig om hem ook te laten castereren? Daar worden ze ook rustiger van.

Tja als je het echt niet ziet zitten en het niet goed voelt wordt de hond er ook niet gelukkig van. En dan is het zoeken naar een heel goed huis met veel ruimte en iemand die meer thuis is. Jammer dat wij nog niet toe zijn aan een nieuwe hond. Hebben een oude boxer lopen nog.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:06

Honden zijn nu eenmaal geen dingen.De hond word ontheemd moet heel ergens anders wennen en nieuwe dingen leren en dan bij mensen die eigenlijk weinig begrip voor je hebben.

Wat had je verwacht?Ik haal iets op of in dit geval neem iets in huis en klik het doet het.Een dier nemen is als een relatie je moet er aan werken.Aangezien je op een boerderijtje woont zullen je buren er toch geen direkt hinder van hebben als de hond blaft als je weg bent.
Mijn honden spelen trouwens ook met elkaar,maar in huis gaan ze hun eigen gang.Alleen wachten op de voerbak word gezamelijk gedaan :D .
Geef het allemaal wat tijd voordat de hond weer de dupe word.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:17

Nog wat tijd geven zou je kunnen doen maar als de hond dadelijk gewend is en jij nog steeds de klik niet voelt is het voor hondlief misschien wel zwaarder als hij dan weer verhuist(dit is een aanname vanuit gevoel, of dit echt zo is, geen idee...).
Maar als het voor jou al nooit goed heeft gevoeld, ga ik me afvragen of dat ooit wel komt. Ook al zou hij van zijn problemen af zijn. Heeft je vriend wel die klik met hem?

Wat ik eerlijk gezegd zou doen is de spullen die ze meegegeven hebben ook daadwerkelijk gebruiken, ook al zie je hier zelf tegenop. Waarschijnlijk is hij gewend aan de slipketting en aan de blafband. Aangezien zijn complete omgeving al veranderd is, is het ook een beetje veel verandering tegelijk. Het tijdelijk aanhouden van halsbanden, manden e.d. kan een vertrouwd gevoel geven, ook al is het in dit geval een slipketting en blafband. Wanneer je denkt dat hij gewend is aan de omgeving, jullie, de andere honden en het dagpatroon kun je deze dingen weg gaan werken.
Zie het als wanneer jij zelf naar het buitenland gaat bij iemand inwonen en je niets mag meenemen. Andere taal, huis, stad, kleren, eten, alles! Wanneer de verandering alleen zit in de taal, huis en stad zul je je eerder op je gemak voelen omdat je toch wat dingetjes van thuis hebt.

Wonen jullie trouwens vlak naast de buren? Zo ja, ga ik mee in het verhaal van Earthfire, zo nee zou ik hem gewoon op zijn eigen manier laten wennen aan het 'weg zijn'.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:23

Wat een reacties al. Erg fijn dat er mee wordt gedacht.

Natuurlijk had ik niet verwacht dat hij direct in de pas zou lopen en dat hoeft hij ook helemaal niet.
Ik ben alleen bang dat wij hem niet kunnen bieden wat hij daadwerkelijk nodig heeft.
Het blaffen en slopen kunnen wij hem afleren, dat vergt inderdaad enige moeite maar dat moet lukken.

De buren worden redelijk dicht bij en Boris heeft een behoorlijke blaf, dus hij heeft nu toch de blafband weer om.

De spullen die we hebben meegekregen gebruiken we ook. De Bench slaapt hij in. Zijn mand staat in de ren. Voor de rest nog een borstel, de blafband en de slipketting en een riem.
We hebben inmiddels de slipketting wel afgedaan. Deze hebben we los moeten knippen omdat hij niet meer over zijn kop ging. Hij heeft nu een gewone halsband om en dit gaat super goed eigenlijk. Hij begint steeds beter te luisteren. Komt nu ook daadwerkelijk als je 'hier' of zijn naam roept.

Van het weekend even op pad om een uitdagend speeltje te vinden, zodat hij daar druk mee kan zijn als wij er niet zijn.

Maar dan blijft bij mij de vraag of hij echt gelukkig wordt van ons. In de toekomst zal het beter worden, maar voorlopig blijven de hondjes veel alleen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:30

tamaramt schreef:
Als je thuis bent al regelmatig ff de deur dicht doen en in de gang gaan staan bv. Belonen als hij rustig is gebleven etc. zo gaan opbouwen.
Ook met het van huis weggaan. eerst 2 min dan 3 min etc..
Klinkt heel tijdrovend maar is goed te doen.

Op deze manier heb ik ons blaffertje ook bijgebracht dat ze stil moet zijn als wij van huis gaan. Achter de deur wachten tot de hond stil is (je zou dan zelfs als het écht niet anders gaat die band nog kunnen gebruiken, als hij onophoudelijk blaft en niet stopt) ... en dan belonen door terug te komen. als de hond snel leert zoals jij zegt, dan zou hij dat op een gegeven moment moeten snappen. Hij is blijkbaar vooral gewend aan negatieve beloning.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:42

Regallie schreef:
Wat een reacties al. Erg fijn dat er mee wordt gedacht.

Natuurlijk had ik niet verwacht dat hij direct in de pas zou lopen en dat hoeft hij ook helemaal niet.
Ik ben alleen bang dat wij hem niet kunnen bieden wat hij daadwerkelijk nodig heeft.
Het blaffen en slopen kunnen wij hem afleren, dat vergt inderdaad enige moeite maar dat moet lukken.

De buren worden redelijk dicht bij en Boris heeft een behoorlijke blaf, dus hij heeft nu toch de blafband weer om.

De spullen die we hebben meegekregen gebruiken we ook. De Bench slaapt hij in. Zijn mand staat in de ren. Voor de rest nog een borstel, de blafband en de slipketting en een riem.
We hebben inmiddels de slipketting wel afgedaan. Deze hebben we los moeten knippen omdat hij niet meer over zijn kop ging. Hij heeft nu een gewone halsband om en dit gaat super goed eigenlijk. Hij begint steeds beter te luisteren. Komt nu ook daadwerkelijk als je 'hier' of zijn naam roept.

Van het weekend even op pad om een uitdagend speeltje te vinden, zodat hij daar druk mee kan zijn als wij er niet zijn.

Maar dan blijft bij mij de vraag of hij echt gelukkig wordt van ons. In de toekomst zal het beter worden, maar voorlopig blijven de hondjes veel alleen.

Naar aanleiding van deze post krijg ik meer het gevoel dat je een reden zoekt om het dier weg te kunnen doen :o Je geeft aan dat zijn probleem opgelost kan worden door er tijd en energie in te steken..wat is dan nog het probleem? Als jij de hond niet wil zou het beestje inderdaad gelukkiger zijn bij iemand die er wel oprecht gek mee is :j

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:51

Citaat:
Naar aanleiding van deze post krijg ik meer het gevoel dat je een reden zoekt om het dier weg te kunnen doen :o Je geeft aan dat zijn probleem opgelost kan worden door er tijd en energie in te steken..wat is dan nog het probleem? Als jij de hond niet wil zou het beestje inderdaad gelukkiger zijn bij iemand die er wel oprecht gek mee is :j

Maar waar staat dan dat ik er geen tijd in wil stoppen?

Over een aantal maanden blaft hij niet meer en sloopt hij hopelijk ook niet meer. Maar is hij dan wel gelukkig bij ons?

Wij kunnen hem geen leven geven waarin hij elk uur aandacht krijgt. We kunnen hem een buitenleven bieden op een boerderij met een speelmaatje. Klinkt leuk, maar ik vraag me af of het hier dus de hond na is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:59

Waarom zou hij bij jullie ongelukkiger zijn dan bij iemand anders? Je bedoelt zo te lezen omdat hij bij jullie boerderijhond moet zijn terwijl hij meer een 1-op-1 hond is die zoveel mogelijk bij je is.

Daar kan ik op zich wel inkomen. Sommige honden zijn daar niet geschikt voor. Ik heb er zelf eentje in huis die zelf 'koos' voor een leven in de stad. Hij komt van een boerderij maar was dan zo'n hond die telkens van het erf wegliep en dan 's avonds bij een van de buurvrouwen op de bank bleek te liggen. Ik zou de hond overnemen maar wilde hem eerst een paar weekenden op proef. Na het 2e weekend is hij weer van zijn oude erf weggelopen en bleek op de provinciale weg te lopen, onderweg van Hoenderloo naar Apeldoorn (waar wij wonen). Blijkbaar was hij op zoek naar z'n nieuwe huis. Toen hebben we hem maar definitief in huis genomen.

Nu ligt die hond dus de hele dag voor de kachel op de bank te ronken, het buitenleven kan hem echt gestolen worden.

Ben je bang dat dit een bankhanger is en geen erfhond? Is hij graag buiten of wil hij dan alleen maar naar binnen? Kan hij z'n ei kwijt ?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:04

Je hebt helemaal gelijk hoor Regallie, soms heeft een hond meer behoefte aan mensen gezelschap dan aan ruimte en dan is het helemaal niet erg als er iemand op je pad komt die de hele dag thuis is en juist een hond wil die gezelschap in huis biedt 24 uur per dag zoals wij dat hebben. Ik vind dat jij juist aan de hond denkt op deze manier en dat dit niets heeft te maken met feit dat je redenen zou zoeken om de hond weer weg te doen. Mijn complimenten dat je de hond opgevangen hebt op deze manier maar voel je niet verplicht om hem te houden als je een gezin of persoon vindt die 24 uur per dag thuis kan zijn voor de honden. Het kan ook zijn dat de hond nog went ( bij onze herder duurde het 9 maanden voor hij op zijn gemak was na zijn herplaatsing maar nu is het een geweldige hond van inmiddels 11 jaar oud ) maar schroom niet om af en toe eens rond te vertellen dat je een hele lieve hond hebt die helaas niet alleen wil zijn, wie weet komt de perfecte match zo langs ! Succes ermee.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 10:13

Hannahfrouk en Maras, jullie beschrijven het goed. Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Daar ligt mijn angst.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:25

Je kunt het een aantal maanden geven en ondertussen de hond betere manieren bij brengen. Want dat lukt blijkbaar wel goed. Als het dan duidelijk is dat de hond niet gaat wennen aan het erfleven en het alleen zijn, dan zou je hem alsnog als beter opgevoede hond kunnen herplaatsen en dan heb je toch wat voor hem bereikt.

Is het niet mogelijk om hem wat geleidelijker aan het alleen zijn te wennen? Mar ja, dat is altijd lastig natuurlijk als je moet werken en zo.

Overigens geloof ik er zelf niet zo in dat honden elkaar gezelschap zullen houden met als resultaat dat ze minder 'alleen' zijn. Wij hebben 2 honden en hebben eigenlijk ook de 2e genomen omdat wij dat leuker vinden voor beide honden. Maar feit blijft dat beide honden eigenlijk alleen maar wachten tot de baas weer thuis is. Dat de ander daar ook op wacht geeft blijkbaar weinig troost. De ene hond maakt het niet zoveel uit (de bankhanger) maar de ander raakt alsnog overstuur als wij te lang van huis zijn, ook al is de andere hond als rustige factor aanwezig.