Poes met blaasontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Poes met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 09:39

Hallo luitjes!

Helaas heeft mijn kat weer eens blaasontsteking.
Ze heeft dit jaren en jaren geleden voor het eerst gehad en sindsdien krijgt ze hill's prescription c/d.
Altijd goed gegaan, tot ze vorig jaar opeens toch weer blaasontsteking had. Medicijnen voor gehad en het was heel snel over. Toen dacht ik dat het kwam doordat ze wel eens een hapje meesnaaide van het eten van onze andere kat, maar die krijgt inmiddels helaas ook hill's c/d dus dat kan het niet zijn. Ze komt weinig buiten en als ze al buiten is, gaat ze eigenlijk de tuin niet uit want het is een echte schijterd. Dus ik kan me niet voorstellen dat het door het eten van andere brokjes komt.
Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Ik ga vanmiddag naar de dierenarts met haar en dan zal ik dit ook eens aankaarten maar ik hoop dat ik hier ook wat tips kan krijgen.

BigOne

Re: Poes met blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:52

Heeft ze echt ontsteking of een stress blaas, ik heb er eentje die in spannende tijden overal kleine plasjes plaatste. Ook Hill's gehad naast allerlei antibiotica en prednisolon. Sinds een jaar overgestapt op een veel goedkoper voer en van alle medicatie af. Het gaat goed, dit voer is wat zouter en dwingt ze om veel te drinken, kat is 15 maar het gaat nog steeds goed. Ik voer perfect fit sensitieve en alle katten doen het er goed op. (Ook een kater met een giga verstopping op zijn 1e verjaardag)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:10

Stress kan ik me niet voorstellen. Ze gaat ook netjes op de bak, vind niets terug in huis. zijn wel kleine plasjes steeds en ook in de tuin gaat ze steeds als ze buiten is.
Ik heb wel eens gekeken naar ander voer, maar durf niet goed te veranderen. De meeste hebben veel meer zout en veel granen, daar ben ik ook niet zo'n voorstander van.
Drinken doet ze ook regelmatig, maar misschien niet genoeg? Lastig te zeggen met 2 katten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:13

Ze kan ook nog een blaassteen hebben maar dan zal je een echo van de blaas moeten maken, eventueel eerst onderzoek door da, die kan vanaf de buitenkant voelen of de blaas verdikt is door ontstekingen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:19

Onze hond had er ook vaak last van ik heb toen op advies vitamine c tabletten gegeven. Gewoon achter in zijn keel. Vit c is zuur en de overmaat plassen ze uit waardoor het langs de plasbaan gaat. Hielp fantastisch. Ik had wel die van de Albert Heijn 1000mg maar die zijn natuurlijk veels te veel voor je kat maar misschien kan je die kleintjes proberen die wij normaal slikken. Je moet dus niet voor homeopatische hoeveelheden gaan anders komt het haar lichaam niet uit en dat is wel de bedoeling. Helpt ook tegen eventuele gruis in de plasbuis

Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:26

Vitamine c heeft alleen zin als de ph waarde van de urine te hoog is. Die moet je dus eerst testen. Je kunt ph strips via internet bestellen. Even stripje in verse urine en dan weet je meer.

Blaasontsteking kan meerdere oorzaken hebben dus hoeft niet met gruis te maken te hebben. Urinetest bij DA kan uitsluitsel geven.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 10:22

Ben gisteren met haar heengeweest, had helaas nog geen urine kunnen opvangen. De plasjes zijn zo klein steeds dat het gewoon niet op te zuigen valt.
Heb nu medicijnen voor haar en breng urine heen zodra ik genoeg heb op kunnen vangen.
De dierenarts wist ook niet te vertellen waarom ze er last van heeft ondanks het dieetvoer.

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:08

Mijn kat heeft momenteel ook blaasontsteking. Ik heb mijn dierenarts gevraagd hoe hij daar aan kon komen maar zij zei dat het door verschillende redenen kan ontstaan. Zij gaf als voorbeeld dat het kon ontstaan doordat de blaas iets is gekanteld ofzoiets, hoeft dus niets met het voer te maken hebben.

Toen ik de eerste keer bij de dierenarts was geweest heeft mijn kat eerst 2 weken antibiotica gekregen. Na deze 2 weken was helaas de blaasontsteking nog niet over en bleek hij ook struvieten te hebben. Nu is hij voor een maand lang op dieetvoer (Hill's prescription S/D) en voedingssuplementen (Cystease). Hopelijk is het straks wel helemaal over.

Ik heb van iemand de tip gekregen om een homeopathisch middel te gebruiken omdat het (rond deze tijd van het jaar) steeds terug kan komen. Dat middel is voor een goede nier- en blaasfunctie, het is met solidago, van A. Vogel. Het zijn druppels die je gewoon door het natvoer kan doen (dosering van kinderen gebruiken).
Ik heb het zelf nog niet gebruikt, mijn kat heeft nu voor de eerste keer blaasontsteking en mag nu niets anders dan het dieetvoer. Maar het schijnt wel goed te werken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:46

Wellicht kun je haar stimuleren wat meer te drinken en zo de blaas schoon te houden. Een drinkfontein of iets dergelijks. Katten drinken snel te weinig, en bij katten met terugkerende blaasproblemen kan dit de boel verergeren..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:55

Mijn, inmiddels overleden kat, had blaasgruis. En kreeg dieet voer. Na een week dieet voer geprobeerd te hebben en mevrouw toch echt teveel kilo's verloor over gegaan op wiskas. Niet het beste voer volgensmij maargoed beest zal toch moeten eten. In overleg met de DA gekozen voor hoofdvoer brok. Maar een zakje nat per dag in 2 beurten verdelen en aanmaken met heet/kokend water. Dan lost de gelei/ saus op tot boullion. Zo dronk ze meer en daar heeft ze het nog 5 jaar zonder enige klachten op gedaan. Uiteindelijk in laten slapen omdat ze iets anders mankeerde en al 18 was..