2 valkparkietjes.. De 1 tam, de ander niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

2 valkparkietjes.. De 1 tam, de ander niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:34

Halloo,
Ik zit met een klein probleempje! Ik heb nu 2 valkparkietjes gekregen van iemand nadat mijn vorige weg was gevlogen. De 1 (het vrouwtje, Tequila) is half tam, kan uit de kooi en komt bij je zitten maar ik kan haar niet aaien. De 2e (het mannetje, Breezer) is helemaal niet tam en is nog jong, van dit jaar. Ik zelf dacht dat ik met Tequila meer bezig zou zijn haar tam te krijgen en met het Breezer minder aangezien hij nog jong is.. Maar dat valt tegen! Dat hij niet tam is heb ik echt geen problemen mee maar ik zit met een lastige kwestie:

Ik vind het zielig om ze altijd in hun kooitje te laten zitten, dus bij mij mogen ze dagelijks toch wel lekker rond vliegen door de woonkamer. Met Tequila is dit geen probleem, ze vliegt wat rond maar komt daarna bij mij en dan is het prima, ik kan dr dan ook gewoon op mijn vinger zetten om haar terug in der kooi te doen. Maar met Breezer gaat dit niet, hij is zo ontzettend bang dat hij meteen als ik in de buurt kom wegvliegt, in paniek, waarbij hij tegen het raam aanvliegt (hangen wel glasgordijnen voor natuurlijk) of tegen het plafond (hierbij had hij het puntje van zijn vleugel open geschaafd, is ondertussen weer genezen). Maar hoe ga ik hem dan los laten.. Ze zitten samen in 1 kooi dus het is ook zo zielig als de een wel mag en de ander niet.. Maar wanneer ik hem wel los laat is het zo'n gestress om hem terug te zetten.. Dus wie weet de minst stressvolle manier om hem ook lekker te kunnen laten vliegen en hem dan ook weer zonder stress terug te kunnen zetten..

Tam maken heb ik geprobeerd en probeer ik nog steeds, maar zodra ik met mijn hand in de kooi kom fladdert hij in paniek van de ene kant naar de andere kant of hij verstijfd helemaal

Help? -O-

JudithO

Re: 2 valkparkietjes.. De 1 tam, de ander niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:55

Er flink de tijd voor nemen en hem zelf terug naar zijn kooi laten gaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:56

Misschien Cayenne eens pb'en? Ik weet dat zij een aantal valkparkieten heeft en ook tam heeft gemaakt (iig haar baby's) Maar wellicht heeft ze wat tips voor je :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:58

Ik zou hem toch eerst wat tammer maken voor je hem weer laat vliegen, op Internet heb je hele stappenplannen hoe je dat het beste kan doen. En anders idd Cayenne pb'en!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:03

Ik ben er al :D :P Kwam het topic toevallig tegen.

TS: geduld is je sleutelwoord. Het kan soms weken duren, maar de aanhouder wint echt! Begin met het aanbieden van trosgierst door de tralies heen (verder geen trosgierst in de kooi hangen, echt alleen op deze manier doen). De eerste paar dagen zullen ze er misschien alleen maar naar kijken, maar uiteindelijk worden ze nieuwsgierig. Durven ze het op die manier te eten, dan via het deurtje met je hand naar binnen en hen uitnodigen het uiterste einde van trosgierst te eten. Wanneer ze dat durven maak je dit stukje trosgierst steeds iets korter, tot ze het bijna tussen je vingers vandaan moeten pikken. Vervolgens op de platte hand aanbieden, steeds kleinere stukjes tot ze moeten opstappen. Wanneer dat lukt en ze niet meer aarzelen, dan pas uit de kooi proberen. Doe dit alleen 's avonds wanneer het buiten donker is. en doe maar één of twee lampjes aan in de kamer, waaronder vlakbij de kooi, zodat ze weten waar ze naartoe moeten. Valkjes zijn stekeblind in het donker, dus mocht hij zich niet laten vangen, kun je in uiterste nood nog het licht uitdoen en dan zal hij wel op moeten stappen. Verder zullen ze zich op die manier minder snel beschadigen.

Niet-tamme valkjes worden vaak vastgegrepen met een handschoen etc omdat ze niet opstappen op de hand, maar het zijn prooidieren dus ze zijn dan echt in blinde paniek.

Echt, het kan weken duren, maar je moet echt veel geduld hebben en dan kan het. Ik heb in mijn voliere diverse vogels die eigenlijk niet tam zijn, maar de nieuwsgierigheid wint het van ze. Je hebt al het voordeel dat één van de vogels halftam is. Wanneer je die voor je wint, zal de ander ook sneller volgen.

En voor die tijd niet meer rond laten vliegen. Op de manier zoals je het nu doet kan een vogel in blinde paniek echt zijn nek breken of andere nare verwondingen oplopen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:08

Natuurlijk is ie bang als je met de hand in de kooi komt. Je moet daar de tijd voor nemen. Doe 2 tot 3 x per dag een kwartier je hand in de kooi. Zorg dat je stilzit en dat hij leert dat die hand niks bijzonders doet.
Eerst zit je dus gewoon niks te doen. Echt stilhouden.

Als hij dan het een stuk minder eng vind , ga je proberen of je je hand echt in de buurt van hem kunt houden.
Weer wat verder kun je proberen zijn pootje te aaien. Alles heel erg rustig. Als je zijn pootje rustig kunt aaien, kun je proberen of hij op je vinger wil gaan zitten. Ook kun je hem dan wat paaien met iets lekkers.

Zo heb ik mijn parkieten tam gekregen. Voor ze echt tam zijn niet meer laten vliegen. Omdat ze echt gewond kunnen raken vanwege de paniek.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:24

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker allemaal proberen! Kan ik het vrouwtje, die ik wel zonder paniek kan terug zetten (vandaag ging ze zelfs voor het eerst uit haar eigen terug de kooi in) dan wel nog los laten? Wanneer zij er uit is(ze is altijd als eerste) doe ik dan de kooi weer dicht zodat de ander er in blijft.

Overigens kan ik niet met mn handen uit de kooi blijven, er is 1 waterbakje die ik niet vanaf de buitenkant er uit kan halen dus daarvoor moet ik wel in de kooi! Maar dit probeer ik altijd wel zo rustig mogelijk te doen zonder onverwachte bewegingen.

Wanneer ik trosgierst voor de tralies houd verstijfd hij ook helemaal( pootjes vast klemmen en met zn bovenlichaam helemaal naar achter hangen, weg van mij).. Maar idd misschien moet ik nog wat meer geduld hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:30

Ja, als de andere vogel rustig blijft en netjes opstapt en zich laat vangen kun je haar er gewoon uit blijven halen.
Bij de bange vogel rustig bewegen, heel veel op een zachte toon tegen hem praten zodat hij aan je stem went. Laat je tamme vogel in de kooi ook trosgierst uit de hand eten, dan zal hij dat zien en na een tijd vanzelf nieuwsgierig worden. Wanneer hij nieuwsgierig is, negeren en doen alsof je het niet ziet. Dan komen ze uiteindelijk vaak vanzelf. Wanneer je de trosgierst onder hun snavel duwt verstijven ze vaak.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:23

Okee bedankt! :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:07

Succes! En de aanhouder wint! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:24

Wij lieten ze vroeger pas uit als ze wat honger hadden, en na een tijdje gewoon iets wat ze heel lekker vinden in de kooi hangen en dan gingen ze vanzelf erin :)
Die van mij is eens tegen een muur gevlogen toen ie nog jong was :(:) een beetje in de war op de grond gezeten en ik ben er toen heel stil bij gaan zitten en toen kroop hij op me en vanaf dat moment was ie 100% tam :+ maar dat lijkt me niet de beste manier :Y)
Mijn oma had er een die toen ze hem kreeg gekortwiekt was waardoor die zich niet met vliegen kon bezeren. Maar die was wel al een beetje mensen gewend en kon met handschoenen aan worden gepakt zonder in paniek te raken en terug worden gezet. Uiteindelijk was die ook helemaal tam.
Ik zou idd proberen om steeds iets dichter bij te komen en te lokken met voer :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:40

Sommige mensen doen idd kortwieken, maar dat is geen oplossing en gewoon symptoombestrijding. Daarna vind ik het heel sneu om een vogel zijn basisbehoefte te ontnemen omdat hij perse bij je moet zitten.
Ik heb hier ook twee jonge vogels binnen. Die zijn er nu precies een week en wel tam, maar kennen het huis ook nog niet. Ondanks voorzorgsmaatregelen heeft een van hen ook een kale plek op d'r kop wegens een onvrijwillige ontmoeting met een kastje :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:50

Vind ik ook hoor :j maar bij mijn oma was het natuurlijk maar voor een seizoen, dat kortwieken. Toen hij zijn nieuwe verenkleed had was hij een heel stuk tammer en mocht hij gewoon lekker rondvliegen :) het heeft voor en tegens.. ik zou het zelf ook niet snel doen, maar kan me voorstellen dat mensen het wel doen in het eerste jaar omdat het veiliger is..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:03

Een vriendin van mij heeft het ook gedaan bij haar parkiet en vond het raar dat ik onnodig veel moeite ging doen om hem tam te krijgen. ik zou ook echt nooit mijn vogel kortwieken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:17

8nnemiek, de ervaring leert eigenlijk dat het juist onveiliger is om je vogel te kortwieken. Ze kunnen dan niet vliegen, raken uit balans, snappen dit niet en botsen overal tegenaan. Ik heb ooit een vogel gehad die al was gekortwiekt en hij was volledig de draad kwijt qua vliegen. Heeft ook een hele tijd (bijna een jaar) geduurd voor hij het weer een beetje kon. Daarnaast merkte je dat zijn weerstand minder was omdat ze moeten kunnen vliegen om fit en gezond te blijven en hij kreeg er mentaal ook problemen van (kon zijn energie niet kwijt en raakte daarmee enorm gefrustreerd. Inmiddels is hij er bovenop maar ik maak ze liever tam zonder te hoeven kortwieken.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:09

Ik ben ook tegen kortwieken dus dit gaat niet gebeuren hier hoor! (Wanneer mensen mij deze tip geven zeg ik altijd: Ik hak jou been toch ook niet af nadat je al hebt leren lopen?)