Oud en nieuw - aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Oud en nieuw - aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:48

Haaii Bokkers!

Het is alweer December, Sinterklaas is al achter de rug, en nu komen, imo, de leukste dagen van het jaar er weer aan! *\%/*

Voor mij heel leuk, maar ik vraag me af hoe leuk het voor mijn beestjes in m'n aquarium is. -O- Ik merk namelijk dat, wanneer ik per ongeluk wat harder tegen mijn bureau stoot (waar het aquarium op staat) mijn vissen hiervan 'schrikken'.

Nu zijn ze bij mij in de buurt nogal fan van carbidschieten. Ik woon maar in een klein dorpje, en misschien nog geen kilometer verder op gaan we straks met een hele groep carbid schieten. Wij zijn de 31 zeker de enigsten niet, en ik vraag me af of dit 'eng' is voor mijn vissen.

Misschien wel een hele domme vraag, maar ik ben toch zeer benieuwd! :D

Dus: is het 'gevaarlijk' voor mijn vissen/garnalen, en zo ja: wat kan ik eraan doen?

Bedankt alvast!

Groetjes,
Elize :evaw:

Yv_

Re: Oud en nieuw - aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:53

Als je tegen je bureau stoot, krijgt je aquarium een opdonder,.
Mag hopen dat als je dat spul gaat schieten, je gewoon buiten staat en niet naast of op je bureau.
Dan zal het allemaal vast wel meevallen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:59

Yv_ schreef:
Als je tegen je bureau stoot, krijgt je aquarium een opdonder,.
Mag hopen dat als je dat spul gaat schieten, je gewoon buiten staat en niet naast of op je bureau.
Dan zal het allemaal vast wel meevallen.

Ja dat van dat stoten begrijp ik. Maar het was dus de vraag of die klappen buiten geen kwaad kunnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:02

Ik heb nog nooit gehoord dat ee nvis zn aquarium uitgesprongen is omdat-ie schrok van een knal :)
Maar ik ben geen vissenkenner :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:02

Nee joh, harde geluiden gaat meestal wel goed bij aquaria dieren.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:47

Een tijd geleden, toen ik nog jong en onverstandig was :p, vertelde iemand dat haar vissen dood waren gegaan door die klappen. Achteraf blijkt t nooit waar geweest te zijn, maar ik dacht: toch maar even controleren bedankt voor de snelle reacties in ieder geval!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:04

Zolang niemand de rotjes aan het aquariumraam vastplakt, gebeurd er niets :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:05

Mocht je toch twijfels hebben, kun je je aquarium inpakken in bubbelplastic. Dit isoleert, dus zal in elk geval de geluiden / trillingen wat minder doorlaten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:14

En toch kunnen vissen daar zeker wel last van hebben. Alles wat je kunt horen geeft trilling, anders zou je het zelf ook niet kunnen horen.... Trillingen zijn voor vissen niet goed. Het beschadogd de lijn aan de zijkant van hun lichaam waarmee ze trillingen kunnen waarnemen. Daarnaast zijn geluiden onder water nog veel harder dan er boven.
En het zijn gewoon dieren, die ook kunnen schrikken... Zij weten niet wat het is en hoe vaak het komt, de stress is dus torenhoog en de kans dat ze daar van het lootje leggen is er zeer wel.

Gaan ze naast je huis schieten? Hier wel namelijk en dan is het niet onverstandig om je vissen een beetje te beschermen.

Ik heb heel wat vissen (Goudvissen) en dus ook heel wat bakken. Voor oud en nieuw gaan alle bakken donker, piepschuim platen ertegenaan en een kleed erover.

Wat voor vissen heb je allemaal?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:49

Maar wordt met plastic of piepschuim het water niet te warm? Het lijkt me dat er een vaste temperatuur door het verwarmingselement wordt afgegeven, als je het dan gaat inpakken met isolatiemateriaal stijgt dit toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:50

Licht doe ik wel de hele dag uit overigens, om ze wat in slaapstand te brengen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:52

pinto_1 schreef:
Maar wordt met plastic of piepschuim het water niet te warm? Het lijkt me dat er een vaste temperatuur door het verwarmingselement wordt afgegeven, als je het dan gaat inpakken met isolatiemateriaal stijgt dit toch?

Kwestie van verwarming wat om laag toch? :')

Ik heb 3 jaar geleden een bak neergezet, vissen erin, feeastje gegeven met harde muziek, vissen dood.

Ik denk dat het wel degelijk de vis schaadt.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:27

Ook bedankt voor deze reacties!

Ik heb enkele oranje platys, wat guppen en vier japonica garnalen.

Zoals in de OP aangegeven staat, gaan ze niet direct naast mijn huis schieten, maar wel op meerdere plaatsen in de buurt (binnen een straal van +/- 1-1,5 km zeker op 2 of 3 plekken).

Wat is het handigste om ze toch te 'beschermen'?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:02

linnnh schreef:
pinto_1 schreef:

Kwestie van verwarming wat om laag toch? :')

Ik heb 3 jaar geleden een bak neergezet, vissen erin, feeastje gegeven met harde muziek, vissen dood.

Ik denk dat het wel degelijk de vis schaadt.

Hebben je vissen niet gewoon een wodkaatje gekregen?
Mijn vissen gingen alleen dood omdat ik ze vergat.... :o