1,5 jaar geleden kreeg ik mijn poes Nala (toen 10 weken oud) van mijn vriend. Vanaf het begin af aan is het al geen aanhankelijke kat geweest, maar dit leek mij niet vreemd, aangezien kittens een stuk energieker zijn. Mijn vorige kat werd ook pas na een jaar of 2 wat knuffeliger.
Nala is alleen in de loop der tijd steeds humeuriger geworden. Eerst dachten we dat het een stukje frustratie kon zijn, aangezien ze nog niet naar buiten mocht. Na haar sterilisatie zijn we begonnen met haar buiten te laten wennen en nu is ze het grootste gedeelte van de dag buiten (we hebben een kattenluik). Haar chagrijnige gedrag is er echter niet minder op geworden. Ze wilt niet aangehaald worden, na een paar aaien begint ze al met haar staart te slaan, dus dan weet ik al hoe laat het is. De ene keer haalt ze alleen uit, de andere keer grijpt ze je echt en soms blaast ze zelfs. Op schoot liggen doet ze wel, maar dan alleen als ze met rust gelaten wordt.
We weten niet zo goed wat we met dit gedrag aan moeten. Ze is verder kerngezond, energiek, wilt wel spelen, eet voor 3, ziet er goed uit.. Ik begrijp dat niet elke kat even aanhankelijk is, maar op deze manier is het niet echt leuk. Voornamelijk voor Nala zelf, ik zou het vervelend vinden als ze zich niet op haar gemak voelt bij ons.
Ik denk dat het beestje gewoon niet zo van de aandacht en mensen is. Die heb er je ook bij. Ik zou haar gewoon lekker haarzelf laten zijn en vooral niks pushen. Als ze behoefte heeft aan aandacht/aanhankelijkheid komt ze vanzelf wel naar jou toe.
Princesj
Geplaatst: 12-12-14 15:16
Dit hoor je vaker bij poesjes, soms wil een maatje helpen, maar de meeste poesjes blijven op zichzelf.
Shirley
Geplaatst: 12-12-14 15:17
Ik denk dat het voor Nala pas onaangenaam wordt wanneer ze geaaid wordt. Niet doen dus! Neem er desnoods een knuffelkat bij, niet alle dieren zijn hetzelfde immers?
linnnh
Geplaatst: 12-12-14 15:42
Wij hebben precies zo'n poes, alleen als ze krols is kun je met dr kroelen, maar vaak is ze op zichzelf.
Wij hebben nu 2 andere katten erbij, daar speelt ze verder niet mee en kijkt ze niet naar om. Gewoon op haar zelf, altijd al geweest. Zodra je dat accepteert zal ze gelukkig zijn, niks pushen of dwingen, ze geeft zelf wel aan wat ze fijn vindt.