twijfeltwijfel maar zo verliefd:p

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hidsiiiggg

twijfeltwijfel maar zo verliefd:p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 09:28

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een kat voor in mn eigen huisje:) nu was mij plan om een kitten katertje (huis tuin keuken :p) te nemen. Liefst gratis of voor een klein bedrag:p nu ben ik verliefd geworden op een ongeholpen raspoes van 3 op internetxD

Als vanzelfsprekend is deze poes niet gratis:p ik als student heb alleen maar eeg weinig geld en die poes zou dus een enorme investering zijn.

Nou is de crisis: kopen of niet?

Iedereen zegt: pff wel erg duur:p maar jou kennende ga je haar toch wel kopenxD maar ik twijfel wel heel erg:p

Wat is jullie advies? :p

Duplo

Re: twijfeltwijfel maar zo verliefd:p

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:31

Jij bent de enige die in je eigen portemonnee kan kijken

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:32

Niet kopen. Als je geen groot budget hebt, kun je imo beter een goedkopere kat kopen, zul je later evenveel van houden ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:47

Ik heb vaak mijn vraagtekens bij volwassen raskatten via internet. Wat vragen ze ervoor en waarom moet hij weg?

Onze buren hadden hetzelfde, leuke raskat voor n redelijke prijs. Diertje bleek ontzettend blaasproblemen te hebben en heeft de eerste week in de kliniek gezeten.

Persoonlijk zou ik langs n asiel gaan, dan heb je toch net iets meer zekerheid. Is misschien niet gratis, maar gratis is ook niet alles.

Zeker niet met kittens, tel er nog maar alle entingen, chippen, castratie erbij op en je betaalt meer dan t bedrag wat je bij t asiel betaald terwijl alles er dan bij in zit :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:55

Ik heb daar ook mijn vragen bij! Veel raskatten hebben (genetische) gezondheidsproblemen. En als je niet te veel geld wil uitgeven is het al helemaal geen goede optie.
Van een andere kat ga je ook houden hoor :)
Ik vind het asiel een super idee om eens langs te gaan! Heb je vaak ook nog keus!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:56

niet doen, zorg dat je een potje hebt voor als ze eens ziek worden!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:58

Ik heb ook vraagtekens bij oudere katten,en denk goed na of je wel genoeg tijd hebt om hem aandacht te geven,ook al slaapt een kat veel maar aandacht is belangrijk,

Een kitten vergt veel tijd met kattenbak zindelijk maken leren wat en niet mag en ga zo maar door.

Ik zou voor een jonge htk katje gaan.
En de investering moet je toch doen in het aanschaffen van spullen en da kosten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:04

een raskat overnemen hoeft helemaal geen probleem te zijn
Vaak zijn ze helemaal getest op erfelijke ziektes en zijn ze ook geholpen voor ze vertrekken
als ze bij een juiste cattery vandaan komen tenminste

de prijs die gemiddeld voor een herplaatser geld is een beetje afhankelijk van het ras
maar vaak valt deze erg mee

voor een echte liefhebber weet ik nog een super mooi britskorthaar geholpen kater (zwart)
volledig getest geent en uit gezonde lijnen

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:04

Zindelijk maken? Als jouw kitten door mamapoes goed opgevoed is, is er helemaal niks aan de hand. Zorgen dat hij weet waar de bak staat. Heb met mijn katertjes nooit iets naast de bak gevonden.

Leren wat niet mag daarentegen... :(

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:05

Natuurlijk heb ik nagedacht qua tijd enz. Dit is allemaal geen probleem. Spullen ziektekosten etc ook al rekening meegehouden.

Het gaat echt om bovenstaande vraag.

De kat kan niet goed samen met andere katten. Eigenaresse heeft haar pas half jaar. Poes was erg ziek toen ze haar opving zei ze. Erg mager, onder klitten enz. Maar nu helemaal gezond.
Ze is wel gechipt en geent enz. Er zit ook een stamboompapier bij.

Asiel heb ik ook serieus overwogen en gekeken maar is op dit moment niets voor mij.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:08

is ze ook getest op erfelijke ziektes ?? komt ze uit veilige lijnen ? om welk ras gaat het en is de prijs reel ? dat zou namelijk allemaal meespelen om in mijn ogen een goed advies te kunnen geven

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 11:26

Ik weet niet of ze getest is op erfelijke ziektes enz. Het is een ragdoll.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:48

Mijn ervaring met een raskat overnemen van iemand is een vooral erg dure en emotionele geworden. Ik zou d’r eerst laten checken bij een dierenarts die niet van hun is (dus die niet hun het voordeel van de twijfel gaat geven o.i.d) en dan pas serieus overwegen om het dier over te nemen, wanneer je het geld ervoor hebt. Ze kunnen nog zo lief en aardig doen als je het diertje wilt overnemen maar er kan van alles mis zijn met zo’n dier en dat zie je vaak zelf niet aankomen :) Daarnaast zijn Ragdolls enorm duur, als student zijnde zou ik lekker kijken naar een gecheckt diertje uit het asiel, die zitten daar vaak al een langere tijd te wachten op een nieuwe eigenaar en zijn net zo lief als een raskat (misschien nog wel leuker :D ).

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:13

een raskat of een htk kosten in onderhoud natuurlijk het zelfde

kwa aanschaf zijn de kosten volgens mij ook redelijk gelijk (als je praat over een herplaatser of asiel kat)

zoals ik al zei als ze bij een goedde cattery vandaan komen is er niets mis mee
dan zijn ze volledig getest op erfelijke ziektes en juist ingeent en ook gecastreerd
over het algemeen zijn dit super gezonde dieren die je met een gerust hart over kunt nemen

maar er zijn natuurlijk ook rotte appels zoals je die overal hebt

zijn ze niet getest en komen ze niet uit geteste ouderdieren dan zou ik er niet aan beginnen

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 12:20

ze komt wel bij een cattery vandaan. Ik ga even vragen wat er bekend is over haar ouders etc :)

asiel is zoals ik al zei niets voor mij. In ieder geval op dit moment. Ik heb er wel uitgebreid naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:25

Wij hebben ook een oud-dekkater over genomen uit een cattery en die bleek wel het een en ander te mankeren. Het is dus zaak dat je idd goed kijkt of ze helemaal gezond is.

Je kunt het asiel ook aangeven waar je ongeveer naar op zoek bent, als er dan zoiets binnen komt, kunnen ze je bellen. Doen ze niet altijd overal maar je kunt t wellicht vragen :)

Edit: er zitten wel een paar mooie langharige in het asiel, mja t is maar net waar je naar op zoekt bent :)

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:29

Ik heb een leuke kater hier thuis zitten die een nieuw huisje zoekt.
Ik heb alleen een adv op bokt gezet, en in mijn eigen kennissenkring. Ik wil dat hij goed terecht komt, in een huis zonder poesjes of hondjes.
Ik denk zelf dat je in je portemonnee moet kijken of je wel wat wil betalen voor de aanschaf, redelijkerwijs kun je met elke kat bij de DA terecht komen. Moet allemaal kunnen :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 12:59

ik heb het even nagevraagt. De poes zelf is niet getest. Haar ouders zijn wel helemaal vrij van afwijkingen. opa wordt nog steeds gebruikt als dekkater. Ze komt van een goede cattery. Informatie over haar moeder staat daar ook op de site.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:54

Heel erg herkenbaar.

Maar vaak word er een bedrag voor een herplaatser gevraagd die een beetje in de richting komt voor de kosten om de poes te laten helpen. Je gaf aan dat deze poes nog niet geholpen is, dus dan zouden die kosten er ook nog eens bij komen.
Een cattery zal een herplaatser bijna nooit ongeholpen herplaatsen om te voorkomen dat ze dan in bijv de broodfok terecht komen.

Ik denk dat ik de advertentie heb gezien om welke kat het gaat. En dan vind ik het zeker heel veel geld, zeker omdat ze nog niet geholpen is. Kijk anders eens op kittentekoop.nl bij de herplaatsers, daar staan ook verschillende raskatten op die een ander huisje zoeken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:58

Ik zou het niet doen....

Onze kitten komt uit een 'oeps'nestje van vrienden, was dus gratis. Helemaal niks mis mee en een echte knuffelkont!
Blij met dit beestje! Scheelt in de aanschaf al veel kosten en je beestje kan net zo leuk zijn!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:07

Wat zou dan een redelijke prijs zijn voor een herplaatser?

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:16

Volgends mij is het gemiddeld tussen de 100 en 250 euro voor een ras kat die wel geholpen is en volledig is ingeent en een stamboom heeft.
Een raskat kitten met stamboom zit gemiddeld rond de 600 euro.
Maar de prijzen verschillen heel erg per ras.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:59

Ze vroegen 250.. maar dan niet geholpen. Het lijkt me wel heel erg leuk om dan zelf nog 1 nestje te nemen als ik een ongeholpen poes neem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:07

Dat begrijp ik dan weer niet, sorry niet banketstaaf bedoeld, maar hoezo nog weer een nestje fokken terwijl ze aan de straatstenen niet te slijten zijn

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 15:15

Ik hoef er geen geld aan te verdienen:p ik vind t gewoon heel erg leuk:) als je niet de hoofdprijs vraagt heb ik het idee dat je ze best kwijt kan?