Zindelijk maken konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Zindelijk maken konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:53

Hallo iedereen!

Wij hebben sinds vorige week een heel leuk hangoorkonijn van 2 a 3 maanden oud..

Ze zit nu in een binnenhok en hebben een stuk voor der afgeschermd waar ze rond kan huppelen als wij er zijn.

Nu zitten wij met een dingetje... het zindelijk maken van het konijn.

Ze heeft nu al een aantal keer buiten de kooi geplast en poepen doet ze ook erg veel buiten der kooi.. Hebben jullie tips voor ons hoe we dit het beste kunnen doen?

Alvast bedankt!

Maureen95

Re: Zindelijk maken konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:57

Misschien eerst een tijdje in haar kooi houden en een speciale poepbak er neerzetten zodat ze vanzelf begrijpt dat ze daar moet poepen en plassen? Ik heb verder geen verstand van konijnen :P

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 09:43

Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:39

Een konijnentoilet in de kooi plaatsen :j
Steeds de mest uit het hok in het toilet plaatsen tot het konijn snapt, dat dat zijn toilet is.
Met een beetje geluk snapt ze daarna ook dat ze terug moet naar de kooi om haar behoefte te doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:46

Je moet gewoon gebruik maken van de natuurlijke hygiene van een konijn. Ze willen graag op een bepaalde plek (of plekken) plassen en poepen. Jonkies zijn hier nog iets slordiger in, maar ook die zijn best zindelijk van zichzelf. Hou het beestje een paar dagen voornamelijk in de kooi (als die ruimte klein is wel los laten maar dan korte tijden zodat het even benen strekken is) en dan zie je vanzelf welke hoek je nijn het liefste als wc gebruikt. In mijn ervaring hebben ze niet zoveel met poepbakken die je zelf neerzet, ze bepalen liever zelf. Je kan gewoon een bak neerzetten in de hoek die ze zelf kiezen. Zodra ze een duidelijke plek hebben gekozen, kan je nijn weer los laten want dan gaan ze wel terug naar hun wc als ze moeten.
Poepjes hou je altijd wel een beetje trouwens. De hele hopen keutels belanden wel op de wc, maar tijdens het rondlopen en vooral stuiteren vliegen er wel eens keutels rond. Ook gebruiken ze het volgens mij als territorium afbakenen.

Het is offtopic maar ik moet het zeggen: Ik hoop dat je er straks wel een vriendje bij doet? Een konijn alleen is net zo triest als een paard in zn uppie namelijk...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:35

Een tip is om de hooiruif op te hangen op de plek waar je de bak installeert. Dat werkt echt heel goed. Plus dat het gemorste hooi gelijk opgevangen wordt.

Ook als je nijn plast buiten de kooi, pak hem op dat moment op en zet hem op de plek waar je wilt hebben. Dit werkte bij mijn konijnen heel goed, al is het wel even oppassen dat je niet geraakt wordt door die waterstraal ;)

Wees consequent en geef niet te snel op. Het is niet een kwestie van dagen, eerder van maanden. Sommige konijnen worden nooit helemaal zindelijk wat betreft de keutels, maar plassen is wel goed te leren.