Dilemma dementerende kat of niet..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiraLooks

Dilemma dementerende kat of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:31

Hoi wij zitten met een dilemma en ik dacht ik zet het eens hier op het forum en ben benieuwd naar jullie reacties (die ik over het algemeen bruut eerlijk acht).

Dit is Henk
Afbeelding

En Henk heeft de respectabele leeftijd van 15 _/-\o_
2 jaar geleden hebben wij Henk zn mattie moeten laten in slapen. Daar heeft ie aan moeten wennen en het leek goed te gaan.

Nu denken wij dat Henk aan het dementeren is.
Hij heeft de volgende symptomen:
- hij houdt zich niet (meer) zo goed schoon. (wij kammen m elke dag)
- hij gilt (en wij zijn zn harde siameese miaauwtje wel gewent maar dit is echt gillen) s nacht de hele boel bij elkaar hij is dan echt een beetje de weg kwijt
- hij slaapt bijna comateus. Als je m wakker maakt schrikt ie zn eigen het lazarus.

Maar
- hij vreet als een malle (3 x 100 gram nat voer per dag + zn droge brokken en de hondenbrokken als ie die kan stelen)
- is ie als ie wakker is en wij zijn thuis is Henk zn eigen gezellige Henkie

En wat ook speelt
- zn tanden zijn kuis verrot (is een beetje een Siamezen kwaal maar toegegeven dit is wel heel extreem. Tot voor een jaar of 5 geleden hebben we elk jaar zn gebit schoon laten maken en daar zijn we mee gestopt omdat het zo'n gebed zonder einde was. We vonden het toen ook al een risico worden om m onder narcose te laten brengen en we vonden 9 al best een behoorlijke leeftijd)

Ok - wij zijn ook niet gek - dus we zijn er mee naar de dierenarts gegaan om uit te sluiten dat het niets lichamelijks is. Dus zijn zn schildklier, lever en nieren getest.
Alles helemaal in orde.

Nu denkt de dierenarts dat zn gedrag kan komen door zn verrotte gebit. En natuurlijk willen ze dat wel behandelen. Kosten € 200,00 :list: of meer...

Ok heel verhaal en nu komt de keus;
Gaan we een kat van 15 nog een keer onder narcose laten brengen (kan goed volgens de dierenarts) en zn tanden laten trekken (waarschijnlijk zo goed als alles) met het risico dat hij misschien toch 'gewoon' aan het dementeren is en hij over een jaar zo dement is dat we m alsnog moeten laten inslapen.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het wel zn tanden zijn en hij nog 5 Jaar (let wel dan is ie 20) meegaat.

Wij weten het echt even niet.

Nou laat maar horen, wat zouden jullie doen ?

BigOne

Re: Dilemma dementerende kat of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:36

Ik zou de gok nemen, ik heb ook een kat die binnenkort haar tanden kwijt gaat. Er is een bepaalde tandvlees aandoening waardoor het zeer pijnlijk is. Zonder tanden gaat die aandoening weg. Andere optie is om regelmatig een antibioticakuur te geven, bij de onze gaat het dan weer een hele poos goed.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:38

Wat Bigone zegt: AB kuur voor de ontstekingen, eventueel pijnstilling erbij. Als het daaraan ligt zal hij zich snel beter voelen en kun je daarna altijd nog kiezen om zijn gebit te laten trekken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:40

IK denk dat de DA gelijk heeft, tanden en nierproblemen (waar het nachtkrijsen vandaan kan komen o.a) staan in directe verbinding. Ik heb talloze oudjes met tand/nierproblemen opgevangen, zelfs katten van 18+ laten opereren minimaal 10 katten van minimaal 15 jaar of ouder in de laatste 15 jaar) , allemaal met goed gevolg (1 uitzondering was een aidskat die na de narcose is overleden- maar die was al in het echte aidsstadium, wat we pas wisten toen we hem onder narcose brachten) De andere katten die soms al verhoogde nierwaardes hadden, zijn stuk voor stuk weer gezond verklaard en diverse mochten zelfs van de enacard/fortekor (medicijnen voor nierpatiënten) af.

Mijn advies, als hij tandproblemen heeft ALLES laten trekken, geen gemuts met deze tand kan nog even mee....als die tand gaat ontsteken, de kat wordt ouder, dan heb je geen keuze...en 200euro is wel een heel hoog bedrag, dat heeft het bij mijn katten nooit gekost (150 max)

edit; doordat de onsteking van de tanden in het bloed komt belat dit de nieren overmatig, bij nierproblemen zitten er teveel afvalstoffen in het bloed die dementie verschijnselen, zelfs epileptische aanvallen kan veroorzaken, maar ook een algemeen gevoel van onbehagen kan geven, misselijkheid, verminderde eetlust op den duur. Als je in dat stadium bent is de cirkel doorbreken veel moeilijker
Laatst bijgewerkt door Mist op 09-12-14 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:41

Mijn kat is 19, ook lichtelijk dement. Afgelopen zomer ging ze minder eten, kon de bak niet goed meer vinden, viel erg af. Dus wij dachten dat ze de zomervakantie niet meer zou redden, ik werk zelf bij een dierenarts, dus heb haar meegenomen om na te laten kijken, bloed afgenomen en dergelijke. Dat was allemaal nog helemaal goed. Gebit was echt erg slecht, en lieten we tot haar 15e ook jaarlijks schoonmaken, maar ja ik vond haar leeftijd wel een risico worden.

Toch afgelopen zomer, op 19-jarige leeftijd haar gebit laten schoonmaken en rotte kiezen verwijderd. Ze is daarna heel erg opgeknapt, eet weer als een dijkwerker en gaat ook weer netjes op de bak. Als ze een speelgoedmuis tegen komt gaat ze er weer vol achteraan.

Tuurlijk, ze is hoogbejaard en van dat mauwen 's Nachts worden we wel eens gek. Maar ik ben blij dat ze toch nog lekker bij ons is.

En bij rotte kiezen gaat antibiotica weinig helpen ;)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:45

Mist schreef:
Mijn advies, als hij tandproblemen heeft ALLES laten trekken, geen gemuts met deze tand kan nog even mee....als die tand gaat ontsteken, de kat wordt ouder, dan heb je geen keuze...en 200euro is wel een heel hoog bedrag, dat heeft het bij mijn katten nooit gekost (150 max)

Helemaal mee eens! :j

Dat hij 15 is hoeft voor de narcose echt niet meer uit te maken, die zijn zo veilig tegenwoordig. Een rot gebit kan echt voor heel veel problemen zorgen.

Bij ons in de regio is 200 euro voor alles trekken overigens écht een koopje. Zit je hier zeker op de 400 - 600 euro.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:46

Ik zou ook de gok nemen. Mijn oude kat is 23 jaar geworden en de laatste jaren van z'n leven ook wat apart met dat krijsen en slapen. Of hij dementerend was? Ik heb geen idee. Ook hij had tandsteen problemen. Altijd wat aan laten doen. Ik ging ervan uit dat een jaar langer heel veel op een kattenleven is. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken en ook niet bepalen hoe belangrijk Henk voor je is. De beslissing is aan jou. Succes!

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:51

ik dacht altijd dat een narcose op oudere leeftijd al fataal kon zijn, maar ik lees nu dat dat wel meevalt.
Mist; ik denk er sterk over om idd alles te laten trekken. Hoe is jouw ervaring dan met voer?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:49

MiraLooks schreef:
ik dacht altijd dat een narcose op oudere leeftijd al fataal kon zijn, maar ik lees nu dat dat wel meevalt.
Mist; ik denk er sterk over om idd alles te laten trekken. Hoe is jouw ervaring dan met voer?

mijn ervaring is dat de DA altijd zegt dat ze de eerste dagen alleen natvoer kunnen eten, maar....dat mijn net geopereerde katten bij thuiskomst zelfs al gelijk op de harde brokjes aanvallen. Ik heb dan ook altijd minimaal 6 katten in huis (allemaal opvangers) dus voer weg halen kan ik niet. Er staat altijd natvoer maar harde brokjes is geen enkel probleem ook niet als alle tanden/kiezen er uit zijn.

Ze krijgen bij mij harde brokjes (RC sensible) + natvoer ( +95% vlees kwaliteit) + vers, de katten die aan de tanden zijn geopereerd knauwen net zo hard aan een lamskoteletje als de anderen :D Ongeloofelijk eigenlijk want ik ben vaak zelf ook aanwezig geweest tijdens zo'n operatie, en het is echt letterlijk hak en breekwerk, je voelt bij wijze van spreken de pijn als je ziet dat de DA bezig is -O-

maar wil je nogmaals toch op het hart drukken om dan gelijk alles te laten trekken, want gegarandeert dat je anders na een jaar weer terug kunt gaan. Sommige DA's willen graag alles redden, die valkuil ken ik inmiddels, niet goed voor de kat, en niet goed voor jouw bankrekening.

Jouw kat zal heel erg blij zijn als je dit laat doen, geloof me!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:03

MiraLooks schreef:

Dat hoeft niet zo te zijn. Het ouder worden brengt o.a. een vermindering van de werking van de nieren en lever. Dit zijn juist de organen die de narcose weer moeten afbreken en moeten uitscheiden uit het lichaam. Wanneer hier sprake van is heb je zeker extra risico. Jouw kat blijkt gelukkig geen lever of nierproblemen te hebben. Dat maakt het een stuk gunstiger om een oudere kat onder narcose te brengen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:05

Wachten met het trekken van de tanden en royal canin dental gaan voeren. :j
Mocht je het willen proberen kan ik je wel een zakje opsturen met wat brokjes tegen de verzendkosten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:04

Risico van narcose bij oudere katten is met name het hart. Mijn oude inmiddels wijlen makker heeft dat altijd prima doorstaan. Niets doen is als je eerlijk bent ook geen optie.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:15

MiraLooks schreef:

Hier twee katten zonder tanden :D

Geef vlak na de operatie even A/D natvoer (paté) van Hill's (gewoon bij je DA verkrijgbaar), en voor je het weet gaat hij vanzelf weer zijn normale brokjes eten :j

Ik heb al vaker gehoord dat katten na de operatie meteen alweer brokken eten, maar die twee van mij echt niet. Eentje was er best beroerd van en die kreeg naast de A/D ook Viyo ter ondersteuning. Dat is vloeibaar dus dat lukt altijd wel.
A/D vind ik bij tanden trekken heel handig omdat het superzachte paté is, waar ook erg veel in zit. En in mijn ervaring lusten ze het allemaal heel graag.

Dementie vind ik overigens geen reden om een kat "op te geven", als ie even verward en angstig is stel je hem gerust, en het is weer goed :) zo te horen geniet hij gewoon van het leven, op wat verwarde momentjes na, maar daar is niks mis mee :D

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:41

Hier ook een kat zonder kiezen. Heeft me alleen wel 460 euro gekost.
Volgens mijn DA verbeent de kaak bij katten heel snel waardoor ze gewoon alles kunnen blijven eten.
Merk qua voer dan ook geen verschil. De brokjes gingen er na twee dagen alweer in.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 02:54

Wat jouw kat heeft, lijkt op wat mijn Olivier heeft en die is 20 jaar en dement. Ik laat hem donderdag inslapen omdat hij het nu echt niet leuk meer heeft. :(

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 06:23

Ik denk vooral dat je zelf moet beslissen of je die 200 euro voor je kat nog over heb. Je twijfelt, anders had je het niet geplaatst. Is ook niets mis mee, altijd moeilijk. Als je je bedenkingen heb, is dat niet voor niks en kan niemand wat van zeggen. Denk dat je als baasje het zelf diep binnen dus niet ziet zitten. Luister dan naar je gevoel. Dat zet je niet voor niks aan het denken..
Ik heb net een 1,5 week geleden onze 2e kans poes van ruim 22 jaar in laten slapen. Zo dement als een deur, lek aan alle kanten en nier en leverproblemen vanwege de ouderdom. Ik had al heel lang zoiets van t is genoeg.. maar dat was vooral omdat ze dus overal poepte enzo. Maar heb het niet gedaan omdat ik zelf als ik later niet meer zo zindelijk ben, ook geen spuitje wil hebben.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 06:49

Zou naast z'n tanden en alvoor dat ie onder narcose gaat toch wel z'n lever nieren suiker schildklier laten checken zeker gezien die zoveel eet en "herrie" maakt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:07

Zou jezelf niet graag naar de tandarts willen als je gebit verrot is? Ondanks dat ze blijven eten kan het wel verrekte zeer doen en ook zorgen voor nare ontstekingen. Ik snap dat nooit zo goed. Als mensen zelf pijn hebben rennen ze naar de tandarts, maar ja, hij blijft wel eten dus het feit dat het gebit verrot is maakt niet uit.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:13

Verrot betekent niet meteen pijn, wanneer kiezen/tanden dood zijn (de zenuw dan), is er geen pijn!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:15

Dus dan is het oke om een dier rond te laten lopen met een smerig gebit dat als nog voor ernstige ontstekingen die ook weer pijn kunnen veroorzaken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:22

manie schreef:
Verrot betekent niet meteen pijn, wanneer kiezen/tanden dood zijn (de zenuw dan), is er geen pijn!

en wat denk jij dat een ontstoken zenuw doet?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:28

Cayenne schreef:
manie schreef:

en wat denk jij dat een ontstoken zenuw doet?

Dat doet ff pijn, maar dan is het klaar.
Zeg ook niet dat je er niks aan moet doen, maar ik begrijp het dilemma met zo'n oudje....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:37

FF pijn... Ik heb zelf een ontstoken zenuw gehad en dat doet echt zeer, niet even pijn. Dat daar gelaten, je hoort je dier fatsoenlijk te verzorgen, ook hun gebit, en ook als ze oud zijn, en ook als het geld kost. Dat je geen geld gaat uitgeven voor niks in deze tijd, dat snap ik, maar een ontsteking in het gebit kan en voor pijn zorgen, en nare gevolgen hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:39

Manie, ik heb zelf ontstoken zenuwen gehad en ik wilde m'n hoofd tegen de muur slaan van de pijn. Vier ibuprofen (dus overdoseren) hielp er niet tegen. Heb toen dagen niet geslapen van de hoofdpijn. Uiteindelijk is alles eruit gehaald en pas toen was de pijn over. Een dier er dus 'ff' mee laten doorlopen vind ik not done.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:50

Mijn keuze zou zijn om zijn tanden en kiezen te laten trekken, je moet inderdaad kijken of dit voor jou haalbaar is. Dementie zou voor mij geen reden zijn om hem in te laten slapen.

En precies zoals Mist zegt, hamer erop dat ze álles trekken. Een paar jaar terug ging mijn kat onder narcose om alles eruit te laten halen (a 350 euro) en kwam ze thuis met nog 3 hoektanden, waar ze nu weer pijn aan heeft.

Succes met je beslissing, maar ik denk wel dat je wat aan die tanden moet doen... of je moet de knoop definitief doorhakken.