Cavia met haaruitval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xFace

Cavia met haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:43

Hey,

Mijn cavia punky heeft sinds een paar weken heel erg haaruitval, het begon met een klein plekje op de flank. Waarvan ik dus dacht ze misschien een paar keer jeuk daar had gehad. Alsnog natuurlijk even gecontroleerd op vlooien of andere beestjes. Die zaten er niet.
Toen heb ik een tijdje gewacht, en het werd steeds maar erger. Ze begon ook een beetje duf te worden dus ik heb een extra stukje vitamine C pilletje door het water gedaan en wat extra aandacht gegeven. Toen ging het na een paar dagen weer beter, ik mijn drukke Punkerd weer terug.
Maar alsnog voor de zekerheid even naar de dierenarts gegaan, want het zat nog steeds niet pluis.

Bij de dierenarts, die kon ook niks vinden. Ze zei dat ze erop gokte dat een reactie was op hormonen die vrijkwamen? Nou lekker duidelijk. Iets heel ernstigs was het in ieder geval niet.

Maar nu begint ze vrijwel helemaal kaal te worden, soms zitten er wat korte haartjes maar die vallen na een paar dagen toch weer uit.
Punky is voor de rest gewoon levendig en prima op gewicht, maar ik vind het toch wel erg rot om te zien dat mijn cavia onderhand een naakte cavia is.

Heeft er iemand hier ervaring mee, en weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

Groetjes.

Leandra

Re: Cavia met haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:02

Kale plekken bij een vrouwelijke cavia duidt op cysten of tumoren op de eierstokken. Het enige wat je er tegen kan doen is castreren en alles eruit te laten halen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:47

Of zou het een schimmelinfectie kunnen zijn? Daar krijgen ze ook kale plekjes van.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:51

Ik heb ook een cavia die bij tijd en wijle hormonaal kaal wordt. Andere oorzaken uitgesloten. Ze is inmiddels ruim 5 jaar en nu ken ik het wel van haar. Bij haar is het vooral flanken en buik, de rest lijkt wel ontploft (US teddy). Daarna groeit het weer aan.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:06

dit klinkt als scabi mijt daar worden cavia's ook kaal van.
de behandeling is simpel je kan een ongedierte spray halen bij een dieren speciaal zaak.
daar moet je het beestje even mee in smeren en zo'n tien dagen later ook weer dan ben je er zo vanaf.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:23

Haaruitval beginnende bij de flanken kan duiden op hormonaal probleem/cystes meen ik! Zomaar middelen tegen parasieten gebruiken zou ik niet doen, je weet immers helemaal niet of daar wel sprake van is (laat staan welke parasiet exact).

Mijn advies: terug naar dierenarts voor eventueel parasieten onderzoek en mogelijk hormoonprobleem aankaarten.

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:47

Wat ontzettend fijn was dat nadat ik gisteren gebeld heb naar de dierenartsenpraktijk, vandaag meteen een afspraak kon maken. Helaas had ik zelf geen tijd dus heb ik mijn moeder erop uit gestuurd...
De dierenarts heeft bevestigt dat het cysten bij de eierstokken waren.
Maar mijn moeder heeft deze twee dingen dus niet gevraagd:
Kan mijn cavia hier oud worden of beperkt het de leeftijd? :(
En komt dit in periodes of blijft ze voorgoed half kaal?

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:10

Mijn cavia kon hier dus niet oud mee worden.
Ze is twee uur geleden overleden.
Ben er helemaal kapot van.

Rust zacht lieve gekke Punk.

Afbeelding
Afbeelding
(heb heel toevallig een paar weken geleden wat foto's van haar gemaakt.)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:43

:( Sterkte