hond wordt 's nachts gillend wakker, oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

hond wordt 's nachts gillend wakker, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:28

Hallo bokkers,
Vooraleerst wil ik even aangeven dat mijn 10-jarig cavalier King Charles teentje in behandeling Is in de universitaire dierenkliniek v Luik, maar ook daar weet men het niet meer precies (en al mijn lof over dit superteam, ze staan me dag en nacht te woord).

Sinds augustus heeft mijn hond s nacht vreemde aanvallen. In het begin werd ze wakker, liep een meter, wered blauw en viel om. Hiermee maakte ze een stikgeluid.
Inmiddels Is ze helemaal doorgelicht. Bloed ok. Hart lichte ruis, doch geen vocht of hoesten. Hiervoor krijgt ze Cardallis 5mg. Hersenscan voor neurologische afwijkingen, alles ok, geen epilepsie of te kleine schedel. BOS-syndroom wel, inmiddels zacht gehemelte verkort waardoor ze veel minder snurkt en niet meer snel hijgt na inspanning. Onderhoudsdo sis prednisolone 5mg en Omeprazolone om maag te beschermen en luchtwegen te ontzwellen.
hond heeft wel een verkalkte strottenhoofdklep p waardoor ze zacht voer op een verhoog moet eten. Dit gaat goed. Ook haar strottenhoofd werkt niet goed. Hier kan men niets aan doen.

De aanvallen zijn lange tijd weg gebleven, tot vannacht. De hond gilt echt heel luid gedurende enkele sec en slaapt dan weer verder. Ze valt niet meer om en wordt ook niet blauw. Maar het gegil gaat Door merg en been. De hond Is hierna niet angstig, wel een beetje suf. Het lijkt wel alsof ze ofwel ineens een stekende pijn heeft ofwel droomt? Ik snap er niets van. Het gebeurt ook enkel s nachts als ze diep slaapt. Overdag Is de hond vrolijk en eet goed.

Wie o wie weet wat dit kan zijn? Ik ben radeloos!

WendyLotte

Re: hond wordt 's nachts gillend wakker, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:35

Slaap apneu of iets wat daar mee samen hangt ?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:39

pavor nocturnus : (bij mensen)
Hierbij is de betrokkene verzonken in een diepe fase 4 slaap waar hij plotseling in grote ontzetting uit ontwaakt, wat dikwijls vergezeld gaat van gillen, een snelle ademhaling en zweten. Hij kan zich actief tegen kalmeringspogingen van anderen verzetten door te trappen en om zich heen te slaan als om een denkbeeldig kwaad af te weren.

Meestal wordt hij niet volledig wakker, maar gaat weer onder zeil zonder zich de volgende morgen iets van de episode te herinneren. Als u tijdens de pavor nocturnus wél wakker wordt zult u zich verward en gedesoriënteerd voelen.

Een pavor nocturnus zal zich voornamelijk voordoen aan het begin van de nacht, wanneer men het diepste slaapt. Gewoonlijk bestaat er geen verband met een of andere droominhoud of een nachtmerrie.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:42

Hier lijkt het inderdaad op... maar zou mijn hond pijn hebben? Ik schrik me elke keer wezenloos!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:44

Heb jij al eerder een topic hierover geopend een tijdje terug? Anders is er op bokt iemand met precies hetzelfde bij z'n hond!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:45

veel honden gillen ook wanneer ze aan het uitslapen zijn van een narcose op een bepaald moment hebben ze nog niet het besef van hoe en wat en dan beginnen ze te gillen. mijn schotse herder deed dat heel sterk en stop daar alleen mee wanneer ik haar aaide dat merkte ze blijkbaar wel, maar het gehoor stond uit want geruststellende woordjes en zo kwam geen enkele reactie op alleen met aaien werd ze rustig en stil, ik kon er dan ook altijd bij blijven bij een operatie dan mocht ze sneller naar huis, want bij een da een gillende hond in de uitslaap kennel....

miss heeft die van jou een te diepe slaap op gegeven moment dat ze ook in zo'n roes komen als met een narcose, probeer eens te gaan slapen met haar naast bed en dan als ze gaat gillen je hand op haar te leggen, miss dan gelijk over
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 09-12-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:46

Zou het kunnen zijn dat de hond dement wordt en daardoor paniekaanvallen krijgt?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:49

Hoe weten ze zeker dat het geen epilepsie is? Voor zover ik weet is dit niet op een scan uit te sluiten. Epilepsie kan juist 's nachts plaatsvinden. Hoeft niet zo te zijn, maar is wel een optie om mee te nemen. Veel vormen van epilepsie zijn immers met medicatie te behandelen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:50

Ik heb inderdaad al eerder zo een topic geopend. In luik dacht men achter de oorzaak gekomen te zijn (BOS-syndroom, met dichtklappen v luchtpijp). Het is ook lange tijd weg gebleven, maar is nu dus weer terug.

Ik snap gewoon niet dat als mijn hond haar luchtpijp dichtklapt, hoe ze dan nog zo luid kan gillen? Bovendien vertoont ze geen stress, enkel verwardheid.

Het gillen na narcose snap ik, maar mijn hond doet het dus in haar gewone slaap. Ik vraag me gewoon af, ziet (en hoort) dit er gewoon super erg uit maar heeft de hond er minder last van of zou dit echt een gillen van heel erge pijn zijn?

Nogmaals daarna krimpt de hond niet in elkaar of zo, ze gaat gewoon elders liggen en slaapt verder...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:56

da verzekerde dat mijn hond op dat moment niet gilde van de pijn, de pijnstiller en verdoving zou dat zeker voorkomen, volgens hem was het gewoon een soort reflex - lees overlevingsstandje - of iets en hij kon het ook niet verklaren.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:57

Excuseer, dit heb ik vergeten te vermelden en is wel belangrijk: voor de hersenscan dacht mijn gewone dierenarts ook aan epilepsie. Hier krijgt Inky al medicatie voor (Pexion 2 maal daags, en dit dus al sinds augustus).

In Luik denkt men dus niet dat het epilespie is (ze hebben hiervoor testen gedaan), maar men wil uit veiligheid ook niet stoppen met de Pexion, omdat deze niet schadelijk zou zijn voor het lichaam, en als het dan toch epilepsie zou zijn, kwamen de aanvallen weer terug.

De aanvallen zijn dus nu terug, maar mijn hond krijgt nog steeds Pexion...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 09:57

Ik moet nu aan het werk, ik reageer vanmiddag weer op jullie raadgevingen en alvast super bedankt!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:04

Je zou het eens kunnen proberen.
Colmicalm. Misschien werkt het... als er toch al zoveel geprobeerd is...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:19

Je zou natuurlijk kunnen kijken door middel van het aanpassen van de medicatie of het epilepsie is. Je zou een aantal maanden kunnen stoppen, en kijken of het in alle hevigheid terug komt. Al snap ik dat dit wel erg heftig is. Ook zou je juist de medicatie (io met de DA!) iets kunnen opvoeren om te kijken of dat effect heeft. Lastig hoor!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:22

Het is inderdaad heel lastig. Inky was nu 2 maanden "aanvalvrij" behalve 1 keertje een maand geleden en nu dus vannacht 3 keer. Hiervoor was het elke nacht meerdere keren.

Ik zie er verdorie geen verband in, wat die aanvallen veroorzaakt, dat is het ergste.

Toen ze het zo vaak had, dacht ik echt van moet ik hier een einde aan maken, maar de hond is overdag heel vrolijk en enthousiast, dat maakt het allemaal zo dubbel! Bovendien is ze helemaal binnenste buiten gedraaid, en alles is ok, behalve dan natuurlijk dat ze blijkbaar al heel haar leven aan die BOS leed, maar hier nooit echt "last" van heeft ondervonden.

Tuurlijk snurkte ze (bij momenten heel hard), maar buiten adem is ze nooit geweest. Niet na wandelen en ook niet als het erg warm was. Het snurken heb ik nooit laten onderzoeken.
Doordat ze dit al zo lang heeft, is helaas wel haar strottenhoofd en strottenhoofdklep aangetast (toch vaak ontstekingen/zwellingen gehad), waardoor helaas verkalking/degeneratie is opgetreden en daar valt niets aan te doen (zwelling/ontsteking was nu wel weg).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:51

tsja overdag slapen ze toch ook zou je zeggen, en slapen met licht aan? miss is het donker wel de trigger

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:22

Helaas Is het dat ook niet. .. gisteren kreeg ze haar eerste aanval om 22u. Dan zitten wij op de bank met een grote sfeerlamp aan en de tv staat op... De honden ligeen er dan rustig bij en slapen...

Heb met Luik overlegd. Ze willen er een film van of dat ik haar terug breng ter observatie. Met filmen ben ik telkens te laat, al zit ik er langs! Ze geeft geen voortekens en het gillen duurt maar een paar sec! En observatie wil ik best, maar dat hebben we al gedaan in de periode dat ze het thuis elke nacht meermaals had, maar daar niks!!!

Ik word zo stilletjes aan echt wanhopig |(

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:24

Ach wat naar zeg. Het kan zijn dat ze een beetje dement word. Kan ze bij je op de kamer in een mandje, zodat je haar gerust kan aaien als ze zo wakker wordt?
Ze heeft voor haar ras een beste leeftijd. Kwalen komen er helaas ook bij. Sterkte!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:26

Is het geen optie om de hele poos een camera te laten draaien? Dus dat je er niet zelf direct bij hoeft te zijn?

Klinkt in ieder geval heel naar :( Heel veel sterkte!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:28

Ik herken je verhaal een beetje...
Inmiddels 2 keer gehad met onze hond, hij slaapt boven, achter het bed.
Tot 2 keer toe dat ik wakker schrok omdat hij echt als een wolf aan het janken was.
Pas wanneer ik hem begon te aaien stopte hij, toen ik riep kwam hij wel naast het bed maar stopte pas met janken toen ik hem begon te aaien.

Onze hond heeft verder geen problemen met wat dan ook.. Ik vind het ook vreemd, geen idee wat het is.
Altijd gedacht dat hij misschien een nachtmerrie had.. Ook niet het idee dat hij pijn heeft.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:36

Tja dement. .. Ze heeft er inderdaad wel de leeftijd voor, maar ik merk nergens anders in haar gedrag hier tekenen van...
camera laten draaien wil ik wel, maar kan dit wel lang aan 1 stuk?
Hond boven laten slapen wil ze niet, heeft ze nooit gedaan en ze snapt er de bedoeling helaas niet van...

Toch bedankt voor jullie mee denken...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:40

Wat gebruik je om te filmen? Je telefoon of echt een hand-camera? In principe filmt een camera zolang er genoeg geheugen is op het apparaat, hij stopt dan vanzelf.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:49

Ik heb ook wel een handcamera. .. Met een sd kaart maar ben niet zo slim in die dingen. ..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 20:15

Camera staat klaar... al hoop ik zo dat ik het niet nodig ga hebben...

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:23

Mijn hondje (shih tzu van 4 jaar)doet dit ook wel eens. Midden in de nacht kei hard gillen. Gaat door merg en been. Ik dacht altijd dat ze droomde. Ze is verder gezond. Gebeurt zo'n 3 keer per jaar. Ben wel erg benieuwd naar het filmpje.