Help baby konijntjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xamberr

Help baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:33

Ik hoopte dat dit mij niet zou overkomen.
Ik vond vanmorgen een nest babys in mijn konijnen hok terwijl ik echt volgens de dierenarts 2 vrouwen had aangeschaft 10 maanden geleden.
Ik heb zo snel mogelijk de buurman laten komen om vast te stellen welke van de 2 het mannetje is en ze van elkaar gescheiden.
We hebben onze handen ingesmeerd met haar ontlasting en het nest doorzocht en vonden 2dode en 2 levende konijntjes.

Wat is nog meer noodzakelijk ? ze hebben een grote buiten ren met binnenhok in de schuur deze heb ik gesloten omdat er best wat wind naar binnen komt.

Is er nog speciale voeding nodig? ( heb uiteraard gezocht maar nu is het winter geen voorjaar)

nogmaals ik ben 2 keer bij de dierenarts geweest met ze maar het waren 2 vrouwen.
Er is meteen een afspraak gemaakt voor castratie van de ram.

alvast bedankt.

Mizora

Re: Help baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:51

Volgens mij hoef je alleen goed konijnenvoer te geven, wel onbeperkt of in ieder geval meer dan normaal (en goed hooi uiteraard, als ze het slecht eet, eventueel kruidenhooi).

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:54

Moet ik nog extra dingen te doen om ze warmer te houden ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:57

Het moederkonijn weet wel hoe ze de kinderen moet beschermen dat komt wel goed. Vooral genoeg voer geven en veel hooi (ook als nest materiaal).
Vervelend zeg, ben je zo voorzichtig, gaat het toch nog mis.
Wat zijn het voor konijnen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:57

Het hok moest sowieso al tochtvrij zijn, zéker voor in de winter. Extra veel hooi en stro in het hok doen, want mams moet de jongen met dit weer goed warm kunnen houden. De jongen goed checken op bolle buikjes iedere dag. Zéker in dit geval.

Kan zijn dat je over een maandje weer jongen hebt. In dat geval moet je deze twee jongen bij mams weghalen. Wel bij elkaar houden en gewoon naast mams neerzetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:00

Ik zou juist niet te veel aan de kleintjes komen in het begin.
Een normaal konijn dat geen stress heeft laat ze heus wel drinken.
Ik heb een keer zo'n nest gehad bij -8 overdag. Ik heb me er maar niet mee bemoeid om de nest warmte niet te verstoren die zo zorgvuldig gemaakt was.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:03

Ik heb al aardig wat nesten konijnen voorbij zien komen. Nooit wat aan gedaan, gewoon lekker hun gang laten gaan, genoeg (hooi!! en biks) voeren en dan komt het bijna altijd goed hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:23

Sizzle schreef:
Ik zou juist niet te veel aan de kleintjes komen in het begin.
Een normaal konijn dat geen stress heeft laat ze heus wel drinken.
Ik heb een keer zo'n nest gehad bij -8 overdag. Ik heb me er maar niet mee bemoeid om de nest warmte niet te verstoren die zo zorgvuldig gemaakt was.

In normale gevallen ja. Maar in gevallen zoals bij ts wordt vaak zat mams weggehaald in eerste instantie, denkend dat dat juist paps is.

Je kan trouwens ook even bij ieder onder de buik kijken. Moeders hebben vaak een wat kalere buik en opgezwollen melkklieren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:27

is mij ooit ook eens overkomen, met 5 voedsters (nagekeken door DA) konijnenexplosie....in een keer 45 konijnen een de DA moest zij studieboeken even opnieuw nakijken !!
Heb hem opgebeld een gevraagd of hij alimentatie wilde betalen...hij kwam ze allemaal inenten en heeft mij daarbij ook voor myxomatose ingeent :D per ongeluk.
Heeft even geduurd maar ik heb er toch goede tehuizen voor gevonden(met garantie dat ze bij mij terug konden komen- heb er 4 terug gekregen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:30

Aha, op die fiets. Het lijkt me dat dit nu wel zichtbaar is toch?
Die tepeltjes zwellen hartstikke op en ik neem aan dat er eentje als een mafkees met nestmateriaal in de weer is geweest. Ik zou niets weghalen voordat je 100% zeker bent.
Overigens drinken konijnen in het wild slechts 2x per dag.

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:32

Gelukkig dit stelt me een beetje gerust.
het hok is gelukkig ook wind Dicht.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:33

Ook gehad, zouden twee vrouwtjes zijn. Dus niet :'). In elk geval apart van elkaar gehouden omdat (dat werd ons gezegd) anders het mannetje de kindjes zou opeten. Toen kwam er nog een nestje en hadden we er 12. Er is er een overleden.

In de winter als het écht koud is kan je ze het beste naar binnen doen en pas naar buiten doen als het warm is. De kleintjes niet aanraken want dan wil de moeder ze niet meer hebben. Als ze niet meer afhankelijk zijn van de melk kan je ze aanraken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:40

Ow wat beschamend. Ik doe diergeneeskunde en ik zit nu in mijn 4de jaar (van de 6) en ik kan wel beamen dat wij/ik hooguit twee keer hebben geoefend met het seksen van konijnen. :') Ik ga het binnenkort nog maar eens goed oefenen. xD

Als mams er gezond uitziet, eet, drinkt, poept en plast en de jongen ook dan zou ik ze lekker met rust laten. Geef genoeg hooi en voedsel en dan moet het goedkomen. :) Succes!

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:14

Sizzle het zijn alle 2 nederlande hangoor dwergjes.
mama is grijs wit en papa is grijs/lichtbruin wit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:18

Ben beniewd naar de foto's van de pluisjes over een week of 3 :)

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:55

Ik zal vandaag of morgen een volg topic maken als jullie dit leuk vinden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:09

Jaa leuk :D

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:05