Vriendje erbij halen voor mijn konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Vriendje erbij halen voor mijn konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 15:23

Hoi allemaal, ik heb een tijdje terug een konijntje gevonden op straat in Rotterdam.
Zie mijn oude topic: Debbels @ [BB] Konijntje gevonden
Nu heb ik haar inmiddels al een paar maanden, eerst liep ze overdag los in de tuin, maar mevrouw is 2 keer ontsnapt (springt gewoon over een schutting van 1,5 meter heen, ik wist niet dat ze dat konden haha! Dus nu zit ze binnen, het word tenslotte ook koud, en ik moet zeggen dat terwijl ik eerst zei dat ze dan heel chagrijnig word, word ze nu steeds liever en maakt echt contact. Ik aai haar niet uit mezelf, maar ze komt de laatste tijd zelf naar me toe. Ik heb besloten haar maar te houden, ik ben een tijd op zoek geweest zonder resultaat en nu blijft ze maar haha. Nu vraag ik me af, moet ik dan geen vriendje voor haar zoeken? Het is een vrouwtje, en een behoorlijk pittige. Ik heb gehoord dat een gecastreerd reutje wel moet lukken, maar ik ben bang dat daar niks van over blijft. Maar een konijn alleen houden lijkt me ook niet heel gezellig, volgens mij is het nog een jonkie ook want ze is duidelijk gegroeid in de tijd dat ik haar heb.. Vind het zo sneu alleen, zeker nu ze binnen zit. Wat zeggen jullie?

mystery1980

Re: Vriendje erbij halen voor mijn konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:26

ja een leuk maatje voor haar halen, konijnen horen samen. Maar overweeg eerst even of ze nog geholpen moet worden, de kans op baarmoederhalskanker is vrij groot bij een vrouwtje en in het gedrag word ze dan misschien wat makkelijker te koppelen. Informeer eens bij een opvang voor konijnen, zij kunnen je goed adviseren.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 15:29

mystery1980 schreef:
ja een leuk maatje voor haar halen, konijnen horen samen. Maar overweeg eerst even of ze nog geholpen moet worden, de kans op baarmoederhalskanker is vrij groot bij een vrouwtje en in het gedrag word ze dan misschien wat makkelijker te koppelen. Informeer eens bij een opvang voor konijnen, zij kunnen je goed adviseren.

Ik ga het is aan mijn dierenarts vragen inderdaad, dat zal ook wel schelen. En dan een gecastreerd reutje erbij? En dan allebei laten helpen? Probeer me erin te verdiepen maar ik weet er niet veel vanaf.. Vond inderdaad wel dat ze samen horen, wist alleen niet of dat zo 123 kon..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:34

Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 08-12-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:36

Als je een mannetje bij de opvang haalt dan is die meestal al gecastreerd :) bij de opvang hier in de buurt wel iig. Die geven geen 'echte' mannetjes weg ;)
En daar kunnen ze ook koppelen op neutraal terrein en beoordelen welk konijntje er het beste bij past.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:39

Ja vaak kan een opvang je heel goed helpen met het zoeken van het juiste maatje. Dus ik zou zeker bij een opvang kijken, ook kunnen ze je goed advies geven over hoe en wat.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:40

op de website van de stichting konijnen belangen vind je ook een lijst met de meeste opvangcentra's, kun je dr 1 in je omgeving uitzoeken.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 15:53

Dank jullie wel zeg!! Ik ga is bij een opvang kijken dan, zie je wel, ik weet er echt niks van haha. Ik dacht ik haal gewoon zon jonkie bij de dierenwinkel.. Maar opvang is veel handiger dan..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:02

En dan tegelijk in een hok doen? Ik ga namelijk een nieuw hok bestellen, is deze groot genoeg? http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... prn3CKjdMg

Van de zomer wil ik ook nog een wat grotere ren, maar dat komt allemaal wel.. Of kan ik ze eerst beter naast elkaar in aparte hokken zetten? Want ze kunnen gaan vechten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:09

Dat hok ziet er goed uit, helemaal als ze soms los in de tuin mogen! Die kan je wel gebruiken voor twee konijntjes. Vaak helpen ze je op de opvang ook met koppelen, dan kan je je konijntje meenemen en dan kan je daar kijken welk konijntje bij de jouwe past.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:13

Oh echt, wat handig joh.. Ik ga is informeren! En ja, even de schutting ophogen of het stuk waar de schutting wat lager is afzetten, en dan kan ze weer een paar uurtjes los. Is wel zo lekker lijkt me haha, in haar hok kan ze geen sprintje trekken en dat doet ze heeel graag!

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:14

Opvang is idd een heel goed idee, en nog een voordeel is dat ze je helpen met het koppelen en als het toch niet klikt met je konijn, dan kunnen ze het ene konijntje terugnemen en een ander aanbieden om het daarmee te proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:24

Konijnen kunnen heel goed tegen kou dus je had haar gewoon buiten kunnen laten, nouja misschien een idee voor volgend jaar. Een mannetjes konijn heet een ram en geen reu :)
Verder goed dat je gaat kijken naar een vriendje, ik zou dan idd een gecastreerde ram nemen, en dan kan je het beste naar een opvang gaan. Ga naar een speciale konijnenopvang die zelf konijnen koppelen zo zien ze meteen of het goed gaat tussen jouw konijn en de ex-ram.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:54

Oh een ram.. zie je maar weer hoe weinig vestand ik heb van konijnen hé :+ Ze zit trouwens niet binnen binnen, maar in haar buitenhok, maar eerst stond haar hok de hele tijd open, vandaar dat ik het "binnen" noem haha.