Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 11:03

Ik heb momenteel 2 wat oudere honden. Die ik aangeschaft heb toen ze puppy waren en ik nog een relatie had. Ik woonde samen en was vaak thuis.
Helaas veranderen tijden en zijn we inmiddels 10 jaar verder. En ben ik alleen en werk ik veel.

Ik probeer naast het werken en de paarden nog veel tijd aan ze te besteden. En dat lukt nog net. Laat ze drie x per dag uit en daar naast word er nog gespeeld en gekroeld.

Nu zijn deze twee al op leeftijd en mankeert de labrador al van alles. Dus er komt helaas een tijd dat ik ze moet laten gaan.

Maar dan? Ik ben maar alleen en kan me niet voorstellen om in huis terecht te komen waar niks is.

Maar een nieuwe hond zie ik niet meer zo zitten. Ze zitten dan toch te veel alleen. En om een puppy op de voeden heb ik echt geen tijd meer voor.
Een poesje dan? Vind ik eigenlijk ook sneu ik heb geen tuin/balkon. En niet de mogelijkheid om een kattenluik te maken. Maar een kat 24 uur binnen vind ik eigenlijk ook sneu.
Een Konijn? Ook geen optie kan namelijk geen grote ren maken omdat ik geen tuin heb.
Ik kom dan al gauw uit bij vissen, hamsters en vogels. Maar laat ik dat nou net niet leuk vinden. Ik wil echt lekker op de bank kunnen zitten met mijn dier.

Hebben jullie nog ideeen?

Sababber

Re: Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:06

Ik heb zelf om de dezelfde reden dus een hamster. Puur omdat de tijd en ruimte er niet is voor een ander dier. maar daar kan je prima meer kroelen hoor. Het is niet als een hond natuurlijk. Maar als een diertje goed tam is kan hij prima rustig op schoot of op je hand zitten en vinden ze aaien vaak ook niet erg.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:09

Een cavia? Ook heerlijk om mee te kroelen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:10

ratjes :j ,echt zulke leuke dieren,worden zo tam als een hond,zitten ook heel graag bij je...

1 nadeel is dat ze veel te leuk zijn en ze worden niet zo oud...

dat is de reden dat ik gestopt ben met ratjes houden,maar echt,zijn zulke leuke dieren..

of fretten...ook hele leuke beesten,en super tam te krijgen...die van mij liepen aan een tuigje mee buiten,en waren echt knuffelfretjes...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:12

Cavia's? Nemen minder ruimte in dan een konijn, en zijn ook wel heel erg gezellig. Maken ook nog wat geluidjes, piepen heerlijk wanneer ze bijvoorbeeld een plastic zakje horen en denken dat er wat lekkers aankomt. Een hamster op schoot is minder mijn ding, haha.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:14

Een kat zou best kunnen. Mijn kat is buiten als ik aan het werk ben en komt naar me toe zodra ze mijn auto hoort. Als de buitenomgeving te doen is qua veiligheid zou ik een kat niet helemaal afschrijven.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:17

ik ben ook niet vaak thuis, maar zou ook graag een huisdier willen en zit te denken aan muizen. Muisjes moet je met minstens 2 houden en zijn naar het schijnt actiever dan bv hamsters...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:18

Cavia's maken ook geluid en reageren op je en die van mij vinden het heerlijk om op de bank te zitten en te knuffelen :) (wel even een doek onder de bips van hun doen, want ze zijn wel incontinent :') nu plast niet elke cavia als ze eruit worden gehaald en is het mij nog maar 1 keer over komen maar toch )

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:18

Als je geen boerderijkat neemt, is een kat 24 uur binnen geen enkel probleem! Ik heb al 14 jaar een kat en gaat alleen in de zomer het balkon op. Ze is dus gewoon een binnenkat en sinds dat ze 3 maanden is, van mij. Zij is geen buiten gewend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:24

Neem twee raskatten. Die zijn niet gewend om buiten te komen en passen zich heel prima aan.
Ik heb er momenteel vijf, waarvan drie kittens die straks naar een nieuw huisje gaan. Het is even een aanschaf,maar dan heb je zeker een gezond en getest dier :)
Toen ik nog geen hond had, was ik soms overdag thuis ol bij de katten te zijn. Denk maar niet dat ze aandacht gaven aan mij, savonds en smorgens komen ze. Overdag slapen ze

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:25

Muisjes ruiken wel heel erg vind ik, ik heb ze vroeger ook eens gehad. Al wel eentje, geen idee of je ze beter per 2 kunt houden, ik was zelf toen nog erg jong. Maar ze hebben een specifieke geur.. Cavia's zijn wel groepsdiertjes, 2 zou ideaal zijn. Er zijn idd erg veel katten die 24 uur per dag binnen gehouden worden en niets anders kennen. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar bel anders gewoon eens met een asiel bij interesse om te horen of er katten zijn die daar prima genoegen mee nemen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:29

Ik heb 3 vogels, een valkparkiet en 2 kakariki's. Dat is echt ontzettend leuk en soms zelf hilarisch. Toegegeven, ze komen niet gezellig bij je zitten zodat je ze kan kroelen, maar vinden het wel leuk als ik thuis kom. Ze zijn dan oprecht blij me te zien, gaan ook mee douchen, komen het eten van je bord jatten en maken echte flybies voor de leuk.
Gisteren had ik gesneden stokbrood op tafel staan, draai me 1 keer om en zie ineens een van de vogels weg proberen te vliegen met een stuk stokbrood. Erg grappig :)

Veel mensen denken dat vogels niet leuk zijn, maar dat is echt niet waar. Je moet alleen geen kanaries nemen maar meer papegaaiachtigen.

En anders is misschien een fret een optie? Die zijn ook ontzettend leuk en kunnen wel knuffelig zijn.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:30

Kat geheel binnen kan soms gewoon prima. Een vriendin van mij heeft een kat uit het asiel en die durft niet eens naar buiten :').

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:31

Een fretje?

Bij mijn ouders hebben we drie honden, maar mijn vriend wilt helaas echt geen hond. Als compromis hebben we een fretje genomen, een soort "mini hond". Hij is lekker speels en we gaan met hem wandelen in het park. Daarnaast een handzaam formaatje en geen blaffer ( :') ). Ze vragen wel veel aandacht, zeker 2 uur loslooptijd per dag, maar ik vind ons fretje toch minder intensief qua aandacht dan de drie honden: hij slaapt ook erg veel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:33

Fretten ruiken echt heel erg, volgens mij zijn ze heel grappig en ondeugend verder, maar PowerReiner zou een fret niet een nog groter verblijf nodig hebben dan een konijn? Ik heb verder geen idee hoor, maar ts had geen ruimte voor een grote ren voor een konijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:35

Onze fret loopt gewoon los in huis, groot genoeg ;) in de kooi slaapt hij vooral.

En het ruiken, tja... gecastreerd is dat al een pak minder. Ik heb er zelf geen last van, mijn vriend ruikt hem wel meer maar dat went ook.

Fretten zijn wel heel ondernemend en actief, er zijn knuffelfretten maar vaak vinden ze het leuker om lekker rond te springen en met je te spelen dan te bankhangen. Alhoewel mijn fretje zeker in de winter wel vaak op schoot slaapt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:37

Een gecastreerde fret die regelmatig in bad gaat ruikt niet zo heel sterk

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:38

Een kat de hele dag binnen kan prima :j Maar je moet ze wel genoeg uitdaging geven gedurende de dag :j Zo heeft die van mij een activity board, zijn voer in een voerbal, strooi ik voor ik naar het werk ga wat brokken door de kamer (daar wacht hij ondertussen al op) en wissel ik regelmatig van speeltjes zodat hij steeds iets "nieuws" heeft.
Hij kent het naar buiten gaan wel, maar het is voor hem zelf beter dat hij binnenblijft. Hij is niet zo handig en heeft nogal eens iets wat mij weer dan veel geld gaat kosten :+
Met dit weer wil hij niet eens naar buiten trouwens.

In de zomer ligt hij weleens aan een tuigje op het terras, maar hij zit liever binnen.
Mijn andere kat is altijd buiten als ik er niet ben en die zit elke dag op een vaste stek te wachten tot ik thuiskom, dan gaat ze naar binnen en bij slecht weer blijft ze binnen. Bij goed weer wil ze nog weleens tussendoor naar buiten, maar eigenlijk is ze 's nachts altijd binnen.

De eerste kat is heel aanhankelijk en heeft veel aandacht nodig, dwingt dat ook af trouwens :')
De tweede is heel erg op zichzelf, wil wel eens gekroeld worden, maar liever wordt ze met rust gelaten.

Als je wel voor een kat gaat, kijk dan eens in het asiel, daar zitten ook vaak katten die zo zijn als mijn tweede kat, die niet zo veel behoefte hebben aan veel aandacht, maar wel heel blij zijn als je weer thuis bent e.d.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:42

Ik heb 5 binnenkatten. Zie er geen probleem? :+

Baardagaam niets? Die van mij is dol op aandacht en knuffelen maar het hoeft van haar niet de hele dag lang.
En ze kosten weinig in onderhoud, nemen weinig plaats in beslag buiten hun terrarium. Ze maken geen geluid, eten vanalles, houden je bezig (die van mij eet onderste boven haar groentjes).

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:42

Katten kunnen idd prima binnen gehouden worden! De kat van mijn vriend is niet anders gewend en vermaakt zich prima binnen :)

Overigens kan ik vogels (vooral valkparkieten) toch wel aanraden! Als je een tamme hebt kan je er prima mee kroelen en s'avonds mee op de bank zitten en met die van mij is er ook altijd leven in huis altijd blij gepiep en gefluit als je thuis komt! Heerlijk! :D
Plus je kan ze ook nog leuke dingen leren (als ze niet te eigenwijs zijn als die van mij :') )

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:48

MightyMike schreef:
Fretten ruiken echt heel erg, volgens mij zijn ze heel grappig en ondeugend verder, maar PowerReiner zou een fret niet een nog groter verblijf nodig hebben dan een konijn? Ik heb verder geen idee hoor, maar ts had geen ruimte voor een grote ren voor een konijn.

Ze heeft geen ruimte op haar balkon voor een ren zegt ze.

Ik heb ook weleens onderzoek gedaan om fretten te houden en het schijnt dat die al helemaal gelukkig zijn met een dubbel konijnenhok, je weet wel, met etages. Die nemen niet heel veel ruimte in. Voorwaarde bij fretten is inderdaad wel dat ze iedere dag uit de kooi moeten.
Ik zou ze persoonlijk nooit vrij in huis laten als ik weg ben, ze zijn erg slim en zou veel te bang zijn dat ze al het eten uit de kast trekken. Vroeger hadden we ze op school en werden ze los gelaten in de klas, en voor je er erg in had gingen ze ervandoor met al het eten uit de rugzakken, die expres dicht waren gedaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:50

Kun je geen (oudere) asielhond nemen? 3x per dag uit en gekroeld worden is misschien geen 24u aandacht maar beter dan in een kennel in het asiel zou ik denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:50

Ik heb zelf een konijn dat alleen 's zomers buiten komt. Eigenlijk horen ze met zijn tweeën maar mijn konijn was niet te koppelen helaas, diversen geprobeerd maar niks kwam positief uit.

Hij hartstikke tam en knaagt niet aan de snoeren etc. (door consequente opvoeding). Mijn konijn loopt los door het het huis, misschien is dat een optie? Hij is zindelijk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:53

PowerReiner schreef:
MightyMike schreef:

Ze heeft geen ruimte op haar balkon voor een ren zegt ze.

Ik heb ook weleens onderzoek gedaan om fretten te houden en het schijnt dat die al helemaal gelukkig zijn met een dubbel konijnenhok, je weet wel, met etages. Die nemen niet heel veel ruimte in. Voorwaarde bij fretten is inderdaad wel dat ze iedere dag uit de kooi moeten.
Ik zou ze persoonlijk nooit vrij in huis laten als ik weg ben, ze zijn erg slim en zou veel te bang zijn dat ze al het eten uit de kast trekken. Vroeger hadden we ze op school en werden ze los gelaten in de klas, en voor je er erg in had gingen ze ervandoor met al het eten uit de rugzakken, die expres dicht waren gedaan.

Béétje fretproof huis is wel een must ja! Wij weten (door scha en schande) nu exact hoe we de meubels moeten zetten als we even de deur uitgaan, want laat het aan Mormel over om een pad te vinden via allerlei ingewikkelde routes.

Al stond ik laatst wel raar op te kijken toen hij tegen de bakstenen muur recht omhoog klom >;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:10

Wat leuk zoveel reacties.

Ik heb helaas geen balkon of tuin. Dat was voor mij de reden dat een konijn al af viel.
Vind konijnen ontzettend leuk maar vind wel dat ze buiten horen en genoeg ruimte hebben om te rennen.
Dat kan ik ze helaas niet bieden.

Cavia's lijken me ook ontzetted leuk. Maar heb daar totaal geen ervaring mee. Kunnen die ook met zijn tweeen of meerdere gehouden worden?

Twee katten lijkt me ook wel erg gezellig. Tegen die tijd maar eens in het asiel kijken.

Een oudere hond uit het asiel heb ik ook aan gedacht. Maar ik vind het zo sneu als ik heel de dag werken ben en hij zit thuis alleen.

Fretten vind ik ook helemaal geweldig. Wilde ik vroeger heel graag. Maar toen niet gedaan omdat ik geen extra kamer vrij had om fret proef te maken. En ik vind wel dat die echt de ruimte nodig hebben en veel uitgedaagd moeten worden.