Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:06

Fijn dat ze weer thuis is.
Dat gillen deed mijn hond ook hoor toen hij op moest gaan staan.
Ging echt door merg en been bij mij :( . Savonds wou hij er absoluut niet opstaan en de volgende dag gaf hij s ochtends aan dat hij naar buiten moest voor zijn plasje, sinds toen stond hij er goed op.

Apart dat ze haar een ruggenprik hebben gegeven. Was dat na de operatie?
mijne had morfine in zijn infuus gekregen toen hij wakker was en naar huis mocht.
Is best heftig hè al die indrukken van vandaag, geef dr maar een dikke knuffel en veel sterkte!!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 10:48

Ik denk voor als verdoving, maar dat is mij eigenlijk van te voren niet uitgelegd, dat vertelde de assistente achteraf. Ik had geen idee dat dat bij honden ook gebeurde, kan er op haar rug geen sporen van vinden, ik had daar zelf toen heel veel last van, haha, hopelijk valt het voor haar mee.

Gisteravond ging ze gelukkig al weer lopen, al is ze met kap op de weg aardig kwijt. Nu komt ze ons al weer iedere keer uit de mand. We halen straks toch maar een bench op om haar rustig te houden. Maar dat ze weer durft te lopen, heel fijn, dat was gister idd allemaal wel even erg indrukwekkend. Misschien dat ik daardoor ook vergeten ben door te vragen over de ruggeprik.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:04

Er kan voor een ruggeprik gekozen worden om de algehele narcose iets lichter te kunnen houden.
Dus al met al iets veiliger, maar het is per kliniek, arts en situatie soms weer anders.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:17

ik ben wel heel benieuwd hoe het nu is met de ervaringen.

mijn labrador is bijna 5 weken geleden geopereerd, en de eerste 3 weken ging het erg goed, maar sindsdien gaat het eigenlijk weer minder.
ze loopt weer vaker op 3 poten en ook flink mank.

nu is het zo dat tijdens de operatie bleek dat niet alleen haar kniebanden gescheurd waren, maar ook een scheur in haar meniscus zat.
de kniebanden zijn vervangen en de meniscus is losgesneden.
ook bleek ze serieuze artrose te hebben in haar knie, en daar hebben ze wel wat van proberen weg te halen.

ik ga deze week de da bellen voor advies, en denk dat we wel terug zullen moeten naar de kliniek en misschien ook wel weer een foto moeten laten maken.

maar ik vroeg me af of jullie ook tijdens deze begin periode een terug val hebben mee gemaakt toevallig?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:32

Hier is het sinds de tta eigenlijk alleen maar in een stijgende lijn beter gegaan. Wel een stuk langzamer wat betreft botvorming , maar daar weten we ook van hoe het komt, we hebben hem meer laten doen dan volgens de voorschriften mag, maar als ik moet kiezen tussen langzamer vormem em uitharden of een compleet geflipte stuiterbal die ik moet drogeren en alleen maar op zijn huid moet zitten en corrigeren qua gedrag... dan maar wat langer over de genezing doen.

Toen bij het opbouwen met pakwerk heeft hij nog eens een glijer gemaakt waardoor hij de volgende dag weer op 3 poten stond. Dus foto maken, maar gelukkig alles op zijn plek. Was gewoon een blessure die los stond van de tta .

Inmiddels met zwemmen het laatste beetje spier en soepelheid weer terug aan het krijgen(dat laatste beetje dat bleef missen ondanks oefeningen, fietsen en lopen, met zwemmen opeens weer vooruitgang.)

Du hier tot nu toe positief na krap 10 maanden

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:02

fijn te lezen Sonja_vR dat het bij jouw zo goed gaat!

maar dat geeft mij juist meer aan dat er bij die van mij iets niet goed zit, denk ik.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 14:26

Het is mij 100% mee gevallen (achteraf gezien). Bij onze boxer ging het herstel heel snel en vlekkeloos. Zelfs de arts stond versteld van haar snelle spieropbouw om het geholpen stuk heen. Het in huis rustig houden is ons toch met behulp van de bench gelukt. Maar buiten was een drama. Aangelijnd naar de straat voor een plasje, madam ontplofte en ben ook erg bang voor haar pootje geweest. Ik durfde haar na 6 weken eigenlijk niet meer op het erf los te laten ivm haar wilde enthousiasme en in overleg met de dierenarts gezien haar karakter hebben we 2-3 weken langer aangehouden dan normaal nodig. De eerste keer los in de tuin heb ik er met tranen in de ogen naar zitten kijken. Ze ging compleet los, niet een beetje vol, maar compleet uit haar dak, een hond die zichzelf zo niet spaart.. Maar, haar pootje kon het allemaal prima aan en dat heeft me positief verbaasd om het zo maar te zeggen. We zijn nu een half jaar verder en je merkt compleet geen verschil aan haar.

Miss_Arie wat jammer dat het met jouw hond nu minder gaat. Klinkt idd helaas niet goed. Succes met jouw hond.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:38

MightyMike: dat klinkt zeker goed zeg! wat fijn dat het goed hersteld is en je haar relatief rustig hebt kunnen houden!

mijn hond is helemaal niet echt druk, thuis ligt ze vaak te slapen, of rommelt ze wat in de tuin, maar echt wild gaan doen dat doet ze bijna nooit zomaar.
ja als ze een bekende ziet of er komt iemand thuis, dan is ze wel heel blij, maar we houden haar goed tegen dat ze niet gaat springen.

verder wandel ik alleen nog maar met haar naar een veldje bij ons om de hoek, dat zijn rondjes van 10 minuten ongeveer, en die lopen we gewoon in haar eigen wandel tempo. en ook altijd aan de riem.
we hadden inmiddels al langer mogen wandelen, maar ik durf het gewoon niet aan.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 21:00

Dat snap ik heel goed dat je nog niet verder durft te wandelen, ik had daar zelf ook heel veel moeite mee gezien de aard van onze hond, ondanks dat haar herstel heel goed ging. Ik was zo bang dat een wilde actie van haar de boel weer zou ontzetten. Hopelijk valt het van de week op de kliniek voor jou allemaal mee.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:08

Wij hebben juist omdat het zo een ontzettend drukke hond is, er voor gekozen om er al snel langer mee te lopen dan voorgeschreven, liever meer recht toe, recht aan bewegen dan door het energie overschot echt te gek doen , maar ook dan nog regelmatig met hartkloppingen gezeten als ie weer als een debiel tekeer ging :=
Maar goed, echt rustig houden is onhaalbaar bij die van ons, zelfs met de max dosering calmivet was hij nog errug wakker :')
Dierenarts zei ook al, doe wat goed voelt , hem echt rustig houden gaat toch niet lukken... tis gewoon een hele blije hond(understatement)

Maar als het gevoelsmatig niet klopt, gewoon terug gaan en laten controleren miss Arie, better safe than sorry

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:11

ja precies! in de eerste 2,5 - 3 weken ging het steeds beter, maar sindsdien helemaal niet meer.

dus ik ga vandaag contact opnemen met de kliniek en eens overleggen wat de da wil. maar ik denk dat de kans wel groot is dat we even terug moeten en misschien een nieuwe x-ray maken ofzo om te zien hoe het eruitziet in haar knietje.

ik baal er wel erg van hoor!
ze heeft echt al een paar weken mank gelopen toen we er maar niet echter konden komen wat ze had, toen gelijk opereren en nu is het dan alweer een tijdje huilen met de pet op.

ik wil zo graag mijn vrolijke en gekke labrador terug waar ik hele einden mee op pad kan ipv die kleine suffe rondjes die nu maar kunnen |(

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:30

Ik lees even mee.

Onze Rottweiler die binnenkort 5 jaar wordt heeft op 3 juni ook een TTA operatie ondergaan.
Alles ging eigenlijk prima.
Wel even gesukkeld met wondvocht, maar dit hebben we kunnen oplossen met extra medicatie.
Ze stapte zo goed op haar pootje.

Sinds woensdag mankt ze terug heel erg. Tijdens de wandeling. Even haar poten kunnen uitslaan na haar behoefte. Alles wat nog oké eerst, maar enkele stappen verder manken.
Helaas is de behandelende dierenarts in de kliniek niet aanwezig en kan ik niet echt verder geholpen worden.

Het is nu afwachten tot morgen, maar ik vrees dat er iets is met de prothese.
Haar stand van haar knie is nu ook anders tijdens het stappen.

Morgen weet ik eigenlijk meer.
Ik kan echt wel huilen.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:42

ohjee RebeccaC dat klinkt niet goed! -O-
je zal morgen wel gelijk langs moeten komen denk ik, zodat ze het kunnen onderzoeken en een foto nemen ofzo.
heel veel sterkte!

bij ons bleek het allemaal mee te vallen, nou ja, de operatie was gewoon gelukt, en ook was dit nog keurig op zijn plek zoals het vast gezet was.
waarschijnlijk heeft ze een terug val gehad door de zware artrose die ze ook in die knie heeft.
nu hebben ze haar knie gewricht ingespoten met een steroide mix, en heb ik opnieuw een lading pijnstillers/ontstekingremmers gekregen. en we hebben weer twee nieuwe potten met artrose supplement mee genomen.

het is nu eigenlijk gewoon zoeken naar op welk supplement ze het beste reageert.
maar afgeschreven is ze zeker nog niet!

en nu zijn we drie dagen verder en mevrouw loopt echt al vele malen beter dan eerst!
natuurlijk heeft ze nog wel pijn, en lopen we nog steeds maar kleine rondjes, maar ze loopt bijna weer als normaal, alleen nog erg rustig.
maar ik ben al zooo blij met dit resultaat in zo'n korte tijd!
ik hoop mijn meisje nog lang bij me te mogen hebben!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Gescheurde kniebanden boxer, ervaringen herstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:09

RebeccaC: is de meniscus verwijderd tijdens de OK? Vaak laten ze hem zitten als hij nog intact is. Maar in 5% van de gevallen gaat hij alsnog problemen geven.

Of er is iets niet pluis met het ijzerwerk, de vork of schroeven.

Gaan ze een foto maken?

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:39

Gelukkig is alles nog intact. De prothese zit nog zoals het hoort, net zoals de plaat en de schroeven.
Wat een opluchting.

De meniscus was inderdaad nog intact en is blijven zitten.
Ik hoop echt dat daar geen problemen mee komen.

Het gaat hier dus om een verrekking van de ligamenten en / of pees.
Ze hebben een punctie genomen, het gewricht gespoeld en het vocht laten onderzoeken.
De resultaten wezen effectief het hierboven vermeldde aan.
Oef!

Ondertussen mankt ze al minder en mag ze terug het stappen opbouwen.
Gisteren was het 6 weken geleden dat de operatie is uitgevoerd.