Hond en allergie, welke stappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Hond en allergie, welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 20:47

OK, we hebben hier een beetje een vage situatie :+
Ik heb van baby af aan tot drie jaar geleden ( nu 30 jaar) altijd honden en katten in mijn leven gehad.
Nu woon ik sinds drie jaar samen met mijn vriend, die helaas... Mega allergisch bleek te zijn voor mijn ( in die tijd) twee katten en cavia's..
Na 1,5 van aanklooien, testen en middeltjes.. De keuze gemaakt om de katten te herplaatsen bij ouders en vrienden, en de cavia's kregen een mega hok in de achtertuin.
Let wel; dit heeft mij ontzettend veel verdriet en moeite gekost en wens zo'n beslissing nooit meer te hoeven maken in mijn leven.

Maar ja.. Ik vind het zo stil in huis -O- ik heb een aquarium, maar dat is niet echt aaibaar natuurlijk.
Nu heb ik een jaar geleden geopperd of een hond misschien niet wat was.
Tot nu toe lijkt mijn vriend er niet op te reageren ( als we op bezoek zijn waar honden zijn) en ook testen wijzen uit dat hij er geen allergie voor heeft.
Na lang praten vorig jaar durfden we het toch niet aan, straks ontwikkelt hij na enkele weken toch een allergie, en dan zit je met een pupje waar je aan gehecht bent natuurlijk.

Maar.. Gisteren kwam het weer ter sprake, en gaf vriendlief aan het eigenlijk wel een steeds leuker idee te vinden. Maar..... We willen wel zekerheid natuurlijk...
Nu willen we het liefste gewoon een maand of twee een soort 'leenhond' om te bekijken hoe de allergie van mijn vriend erop gaat reageren of eventueel zich kan ontwikkelen.
Ook hebben we al redelijk snel beide besloten dat als we iets nemen, dit een herplaatser zal zijn die al wat ouder is, en niet meteen een jonge pup.

Maar ja.. Welke stappen moeten we nu ondernemen? Asiels hebben werkelijk niets wat ons aanspreekt ( alleen maar terriërs of herdershonden/vechthonden) terwijl wij graag een leuke middenmaat gezinshond zoeken.
Ras maakt ons weinig uit, denk zelfs dat de voorkeur liever ligt op een vuilnisbakkie ipv een rashond.

Nu kwam ik wel enkele instanties tegen die ook aan herplaatsingen doen, maar wie weet of er ook instanties zijn waar je bv de hond ook een periode mag uitproberen ( uiteraard met intentie tot houden, we willen ook niet dat een hond onnodig heen en weer gesleept wordt als test) zodat we zeker zijn dat we de hond ook echt kunnen houden?

Helaas in de omgeving geen mensen met honden die ze ' even twee maanden' uitlenen aan ons, dus gok dat we toch aan een herplaatsing instantie vast zitten.

Wie weet iets, heeft tips of adressen ( bij voorkeur niet uren van Enschede af) of heeft zelf in een soortgelijke situatie gezeten?

genja

Re: Hond en allergie, welke stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:51

Als je zelf voldoende ervaring hebt met honden je opgeven als opvanggezin voor een hond uit het buitenland? Volgens mij is daar een aardig tekort aan. Hebben jullie de mogelijkheid om te kijken of het gaat met de allergie en je helpt meteen een hond.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 20:54

Moet je daar niet een heel traject voor doorlopen? Want wil niet steeds honden opvangen natuurlijk :+ en zo'n opvang diertje moet dan wel echt twee maanden kunnen blijven met optie tot blijven

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:54

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 20:56

Anti allergisch werkt niet bij mijn vriend, een van mijn katten was van een van de twee kattenrassen ter wereld die anti allergisch was, en ging meteen mis :n
Anders had ik er al meteen eentje vorig jaar genomen als dat de sleutel tot succes was geweest :D
Hij reageert ook niet op de haren,maar op de huisschilfers blijkt...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:57

Lowara schreef:
Moet je daar niet een heel traject voor doorlopen? Want wil niet steeds honden opvangen natuurlijk :+ en zo'n opvang diertje moet dan wel echt twee maanden kunnen blijven met optie tot blijven

Dat weet ik eerlijk gezegt niet maar daar is vast achter te komen en optie tot blijven zullen ze vast alleen maar blij mee zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:57

Gatsie joh, lijkt mij dan een aardige mission impossible om een hond aan te schaffen..

Hier een link over rassen die goed zouden kunnen werken bij allergie, geen idee of je het al gezien hebt.
http://www.leerwiki.nl/Welke_hypoallerg ... en_zijn_er

Denk zelf dat ik sowieso voor een allergie vriendelijk ras zou gaan, om de kans zo klein mogelijk te maken dat je vriend toch een allergie ontwikkeld.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 08:38

Misschien kan je bij asiels vragen or je een hondje tijdelijk mag opvangen, er zitten vaak genoeg honden die het echt niet naar hun zin hebben in het asiel, als ze dan iedergeval al even die maandjes bij jou mogen zou al veel schelen (met evt optie tot blijven)
En anders een oppas hondje zoeken, die dan paar keer per week komt bijv (sommige mensen brengen hun hond naar een dag opvang, dat zou jij dan bijv kunnen zijn)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:06

Pb de blokker Barbalala eens, zij heeft op dit moment een opvang hond uit, ik geloof, Bosnië. Deze zoekt nog een plekje, maar ze kan je vast meer vertellen over het opvang werk en de honden die daar zitten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 10:15

Dat is een idee :j