kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 21:43

Ligt het nou aan mij, of hebben kleindierenartsen gewoon de meest belachelijke prijzen ooit?

Vorig jaar had mijn eerste veulen in een hek gehangen met als gevolg 3 maanden dagelijks medische kosten. Krijg de factuur en deelbetaling is geen enkel probleem neem de tijd maar betaal wel maandelijks.
3 weken geleden breekt m'n hond z'n poot. Eerste dierenarts maakt twee foto's(90 euro per stuk??!?!) concludeert dat het gebroken is, spalkt het geeft wat pijnstillers en verwijst me naar een orthopeed. Rekening van 340 euro graag aan de balie betalen.
Als ik vervolgens meld dat ik dat echt even niet heb, krijg ik een week de tijd om het te betalen :\
Vervolgens bij de orthopeed 'hou rekening met een factuur van z'n 1800-2000 euro, graag bij het ophalen betalen' >;) Even zonder gekheid...wie heeft er ooit zo hoppa in één keer 2000 euro kunnen betalen?
Uiteindelijk heb ik daar wel netjes een regeling kunnen treffen en vallen de prijzen voor controles gigantisch mee. 2 röntgen foto's vandaag 70 euro.

Waarom in godesnaam zijn de prijzen van kleindierenartsen zoveel hoger dan die van veeartsen? Vind het haast crimineel hoe je behandeld wordt en onder druk word gezet.
Nou ben ik heel benieuwd of deze situaties vaker voorkomen, of dat ik toevallig net de rotte appel tref...

Anoniem

Re: kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:47

Ik heb het geluk dat de DA van mijn ouders elkaar goed kennen onderhand , ik krijg altijd korting en betalen niet te lang maar een maand is geen punt.

En nog is het gewoon duur -O- , de drempel over steken is al een rib uit het lijf

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:49

Ja belachelijk hoge prijzen maar ik betaal maar want ik vind niet naar de dierenarts gaan ook geen optie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:50

Mijn dierenarts is ook zeker niet de goedkoopste. Maar weet heel zeker dat ik ze voor de volle 100% kan vertrouwen, dat ze altijd met me meedenken en altijd overleggen. O ja, en dat ik altijd bij ze terecht kan. En dat is mij dat extra geld meer dan waard :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:52

Wel apart, ik werk zelf bij een dierenarts en daar is het helemaal niet zo belachelijk duur als wat jij nu op noemt. Misschien inderdaad net de verkeerde uitgekozen.. het is iig wel een groot verschil met je veulen ook.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:52

Ja echt heel bijzonder is dat.

Ik hoor het zoveel om mij heen. Even 2 honden enten. Hoppa 2 ribben kwijt, geloof 180 euro.

3 paarden naar de tandarts, met verdoving 210 euro

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:55

Ik heb nu 3 jaar een kater die veel vecht en gewoon brokkenpiloot is en ben in een aantal bezoekjes al rond de €600,- aan dierenarts kwijt.... inmiddels is de spaarrekening leeg en zou ik niet weten wat ik moet doen als ze nog een hoge rekening op mijn bord leggen. :=

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 21:56

Ik vraag me gewoon af waarom de prijzen zo belachelijk moet verschillen.

Consult kosten is ook al iets waar ik een knoop van in m'n maag krijg.

Als ik bedenk dat ik bij de orthopeed 30 euro verbandwissel betaal(in plaats van 35 euro die deze da rekende) en de operatie uiteindelijk uit kwam op 1400 euro. Dan vind ik DA's weer nog meer matennaaiers.
Zelfde hondje heeft 5 jaar geleden een teen moeten laten amputeren, moest ook diezelfde dag even 800 euro betalen. Sympathie voor 'dat heb ik niet' bestaat gewoon niet want dan krijg je te horen 'heb in het verleden problemen gehad met wanbetalers'...daar heb ik toch zeker niets mee te maken?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:56

Als je de tijd hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=qNqqcSiX2h4

Deze documentaire geeft imo een heel goed beeld over hoe de kosten zijn opgebouwd. Dierenarts zijn is geen vetpot. Nou heb ik zelf een dierenarts die redelijk goedkoop is. Staat wel tegenover dat hij een kleine praktijk heeft en geen dure apparatuur en personeel. Indien nodig wordt ik verwezen naar een grotere kliniek waar ik dan inderdaad beduidend meer betaal.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:56

Breek me de .... niet open, van het zomer met het konijn van mijn zusje naar de dierenarts geweest. Prikje er in het dier bekeken, 40 euro :wow: Dat vind ik best veel geld voor een prikje.

Onze paarden arts is trouwens heel schappelijk, gelukkig maar want dit jaar hebben we er helaas weer regelmatig gebruik van mogen maken :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:57

Het ergste vind ik nog het weekend-tarief... Alsof wij er wat aan kunnen doen dat hun een beroep hebben gekozen met dieren, en ja, dieren kunnen ook in het weekend een ongelukje krijgen.

Een hamster een snee van 2 cm dichtnieten (Ja, zonder grappen, de kat had hem gegrepen.) kostte hier ook rond de 40/50 euro :?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:58

Ik shop dus bij dierenartsen. Voor gewone dingen zeg maar. Laatst hond met een prutoor, ja dan bel ik wel ff rond waar ik het goedkoopst terecht kan. Het is bij hem een bekend probleem en ik weet wat er nodig is. Maar moet altijd langs komen, ze willen 'm toch ff zien *zucht* Scheelde me toch weer 4 tientjes met de plaatselijke dierenarts. Voor entingen (rabies) shop ik ook altijd. Voor spoed niet, dan is mn dier het belangrijkste!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:59

prugelpiet schreef:
Het ergste vind ik nog het weekend-tarief... Alsof wij er wat aan kunnen doen dat hun een beroep hebben gekozen met dieren, en ja, dieren kunnen ook in het weekend een ongelukje krijgen.

Een hamster een snee van 2 cm dichtnieten (Ja, zonder grappen, de kat had hem gegrepen.) kostte hier ook rond de 40/50 euro :?

Op een of andere manier gebeurt dat ook altijd in het weekend :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:01

mijn paarden hebben sowieso abonnement op de weekend/avond arts...die doen niets raars over dag :\

Baal ook altijd van het zinnetje 'wil hem toch wel even zien'. Heb een goede vriendin die da is en voor eerste consult bel ik haar. die weet ook wel dat ik geen tuthola ben met een hond wiens haar verkeerd staat

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:01

Ik merk het hier ook dat de één belachelijke prijzen vraagt, en de ander heel wat beter te doen is qua prijs. Beiden zitten overigens aan de rand van de binnenstad.

Ik zat na een verhuizing eerst bij de één, medicatie voor de kat haalde mijn moeder al op bij haar DA in appingedam. Toen ik ze in het voorjaar mailde wat de kosten waren voor het inenten van mijn konijnen sloeg ik stijl achterover: €114 voor 2! konijnen! :')
Bij de ander €30 per konijn(incl. checkup), een normale prijs als ik het met andere DA's vergelijk. Van de medicatie hebben ze daar een ander goedkoper merk en betaal ik de helft minder.
Oja: urineonderzoek. Bij de dure was het €30, bij die waar ik nu zit een tientje.

Maarja, als ik dan van een vriendin hoor dat ze ook ongeveer €30 per paard betaalt voor de inenting. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:04

Ik vind de prijzen ook belachelijk..
Jaarlijkse entingen voor de hond; ruim 70 euro..
Jaarlijkse enting voor paard; 25 euro incl. reiskosten..
Alleen al het consult is bij de dierenarts duurder dan de complete enting bij de paarden 8)7

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:07

Prijzen vergelijken loont echt wel! Wat ik ook niet begrijp is waarom Belgische dierenartsen vaak goedkoper zijn. Is de BTW daar lager ofzo?

bibstertje

In de randstad is het zoiezo verschrikkelijk duur, in de achterhoek is het bijvoorbeeld al een heel stuk goedkoper.

Samiyah

Ik blijf me daar inderdaad ook over verbazen. Tijdje terug met een cavia bij de DA geweest, denk dat de dierenarts 10 sec. heeft gekeken (beestje is de reismand niet eens uit geweest) en kon zo 80 euro betalen voor consult en een medicijn. Tja, je hebt het voor je dieren over maar ik vraag me echt af waar die hoge kosten toch vandaan komen. Dat medicijn was een tubetje zalf waar misschien een paar ml. in zat. :+ Met andere woorden, de DA maakt dikke winst want mensen betalen toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:09

Hier 2 honden geënt voor 70.15.

Prijzen vallen bij ons da erg mee. Wel praktijkje aan huis.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:12

prugelpiet schreef:

Vindt dit een beetje rare reactie. Ze hebben een hardstikke dure studie gedaan staan 7 dagen in de week 24 uur per dag voor je dier klaar dan mag daar van mij in het weekend best een ander tarief voor staan. Hun zijn over het algemeen ook liever vrij in het weekend. En ze moeten ook wel dit extra tarief rekenen anders weer ik wel hoe het gaat. Baasje heeft doordeweeks geen tijd voor de dierenarts dus gaan we in het weekend. Met extra tarief hou je deze mensen tegen.
En de tarieven van een dierenarts zijn nog altijd lager als die tarieven die mensen artsen vragen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:12

estja schreef:
Prijzen vergelijken loont echt wel! Wat ik ook niet begrijp is waarom Belgische dierenartsen vaak goedkoper zijn. Is de BTW daar lager ofzo?

Neen, in België concurreren ze elkaar gewoon dood :)

Iemand zei hier dat DA's er zelf voor gekozen hebben om in het weekend te werken? Ha, ha, ha... :) Tuurlijk is er weekend tarief.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:14

Soms loont het de moeite om als je een dure operatie nodig hebt ook eens ergens anders een second opinion aan te vragen qua prijs.

Mijn dierenarts is niet goedkoop maar ook niet duur, snap de prijzen meestal heel goed. bij een vervolgafspraak hoef ik geen consultkosten meer te betalen. Maar toen mijn bullmastiff een gescheurde knieband had werd ik door verwezen naar een enorm dure kliniek, operatie kwam op 2500,- daar. Bij navraag bij diverse andere klinieken heb ik hem ergens anders laten opereren met een totaalprijs van 900,- .... En daar werd hij super behandeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:14

Wat is eigenlijk een normale prijs?
Alleen het consult is hier al 40+ euro... voor een simpel bezoekje van een kwartier en wat ontwormingsmiddel of AB ben je zo al ruim 70 euro kwijt. Ik vind dat duur.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-12-14 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:15

prugelpiet schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in ik werk in de horeca en krijg ook geen weekend tarief :P

Laats naar de dierenarts geweest voor enting en controle 52 euro.. Ben nog geen 5minuten binnen geweest