Konijnen eten hooi niet op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Konijnen eten hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:55

Hallo,

Heb laatst een ander merk hooi gekocht voor de konijnen, en ze eten er simpelweg niks van of een klein beetje. Waar eerst na uren de ruif leeg was, is hij nu nog bijna vol.
Ze hebben onbeperkt hooi, krijgen 's morgens brok en 's middags groenvoer.
Heb 5 kilo van dit spul ingekocht, moet ik nu gewoon afwachten (wat ik al een week doe) of vrijdag het vorige hooi gaan kopen (dan pas tijd)?
Hooi geurt goed en ziet er ool goed uit, geen schimmel oid.

Captain

Re: Konijnen eten hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:56

Ik heb ook weleens een baaltje wat ze niet willen.. Als ze na minder brokjes het nog steeds niet willen eten dan gebruik ik het als bodembedekking en haal ik een nieuw baaltje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:59

Vind het wel typisch, had eerst wat van de dierenwinkel, aten ze al minder, nu van de intratuin eten ze helemaal niet. Dat van de Makro aten ze wel, dus dat ga ik dan maar weer halen.
Ze krijgen al niet zoveel brok (90-100 gram voor 2 konijnen), dat is allemaal niet veranderd

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:59

Je kan stukjes appel door het hooi doen, dan is het ineens heel lekker hooi :D
wat je ook kan doen is dit hooi mengen met je normale hooi.
Als je tenminste perse wilt dat ze t opeten

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:00

Waarschijnlijk zitten er geen of juist wel kruiden in, mijn konijnen krijgen kruidenhooi en als ik een keer geen kruidenhooi geef dan eten ze het niet.Ik denk dat je beter je oude baal weer kan kopen..(Kan het niet bezorg worden)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:35

Dat is best veel brok. 25 gram pk is voldoende

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 18:41

benangelique schreef:

Mij is 25 gram per kg verteld, geef al minder dan dat. Ik geef +- 2 handjes per dag, ik zal het wat minder maken :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:51

benangelique schreef:

Met 2 konijntjes van 2kg zit je al rond de 100 gr. totaal aan brokjes.

Wat hier goed helpt is gedroogde kruiden mengen door het hooi. Je zou het eventueel een dag van te voren kunnen mengen en in een zak bewaren, zodat het hooi lekker naar kruiden ruikt. Hier zijn ze dol op gedroogde peterselie, gedroogde paardenbloem, korenbloem, gedroogde brandnetel en gedroogde weegbree. Ik wissel iedere paar dagen de kruiden af en gebruik 2 of 3 soorten per keer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:40

Heb het oude hooi weer gekocht gister, en de nijntjes eten dit wel, kieskeurige beesten :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:39

Ik geef zo'n 30-40 gram per 2 konijnen die ieder rond de 2 kilo wegen. En een daarvan is nog echt te dik ook. Dus wat dat betreft kun je niet zo gauw te weinig geven, als ze maar iets krijgen voor de vitaminen en mineralen. Fijn dat ze weer hooi eten, vaak merk je zelf ook al wel als hooi niet echt vers meer is of er veel gruis in zit. Als mijn konijnen geen hooi eten als ik ander soort heb dan gooi ik dat weg en geef ik ze ander hooi ik denk namelijk dat ze dat niet voor niks weigeren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:57

Ik weet eigenlijk niet hoeveel ze hier van eten... het is mooi grof, groen en langstrengelig, maar er ligt altijd veel hooi op de grond.
Het zal wel goed zijn, ze eten er iig van. Ik doe er 3x per dag vers hooi bij en gooi wat op de grond ligt dan weg.