Konijnen gebruiken de ruimte niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Konijnen gebruiken de ruimte niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 03:46

Ik heb binnen een groepje van 3 konijnen zitten (2 vrouwen(1 blind) en een gecastreerd mannetje) op ruim 2 vierkante meter. Daarin staat een kooi waarvan de hele lengte open is en deze sluit aan op de ren.
Alleen het niet blinde vrouwtje komt er wel eens uit, maar de andere 2 doen totaal geen poging om uit de kooi te komen -O-
Ook heeft het geen zin om ze uit de kooi, in de ren te zetten, want ze hupsen zo weer de kooi in en blijven daar..... Ik heb al meerdere keren wat lekkers (gedroogd brood zijn ze dol op) buiten de kooi gelegd, maar daar komen ze er ook niet voor uit..... Ook als hun brokjes buiten de kooi staan (heb het 2 dagen achter elkaar volgehouden) vertikken ze het om die kooi uit te komen.... Dus die ook maar weer in de kooi gezet, want ze begonnen best wel trek te krijgen... Met hooi geprobeerd.... Zelfs de waterfles, maar daar ben ik wat voorzichtiger mee, ivm het blinde konijn.

De ondergrond in laminaat, met daarop een fleecedeken, uitglijden doen ze dus niet. Ze doen hun behoefte ook in de kooi, dus 3 keer per week de boel verfrissen, anders is het een nat zooitje :P

Ik dacht ze een plezier te doen met veel ruimte en dus beweging, maar ze liggen/hangen alleen maar in de kooi en laten de ruimte voor wat het is :')

Hebben jullie nog ideeën om die knijntjes uit die kooi te krijgen? :P :P

sunny_l0ve

Re: Konijnen gebruiken de ruimte niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:38

Zit er misschien een drempel van de kooi naar de ren, want dan kan het misschien zijn dat ze dat sprongetje niet durven te maken? Ligt het fleece ook gewoon vast of glijdt het weg zodra ze erop terecht komen? Anders is het een goede optie om het fleece vast te maken aan de grond.
Hoe lang zitten ze al in het verblijf, of is het nog allemaal nieuw? Want in dat geval kan het ook gewoon een kwestie van wennen zijn.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:29

Het fleece kleedje ligt vast. Ze zitten nu 6 weken binnen. In de ren buiten heb ik een zandbakje gemaakt met een even hoge drempel en daar gingen ze alle 3 ook in en uit. Maar als ik ze in de ren zet, hupsen ze zonder probleem de kooi weer in..... Ze komen er alleen niet meer uit :+

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:32

Klinkt herkenbaar hoor, mijn konijn (inmiddels overleden) had een ruime kooi in de woonkamer op de grond ze kon er uitspringen wanneer ze zou willen maar bleef ook altijd in haar kooi. Misschien voelt dat gewoon veiliger?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:41

Krijgen ze geen schok van het fleece als het statisch is? Misschien dat ze daarom er niet uit willen