wat is het effect van castratie bij kater?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

wat is het effect van castratie bij kater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 00:35

die titel... :') maar ja, wellicht na het lezen van onderstaande iets duidelijker.

Wie weet wat late of vroege castratie doet met katers? Los van het sproeien dan.

Is een kater die gecastreerd wordt met 10 maand vaak meer een kroelkat tov een kater die geholpen wordt met 6 maand? Of zegt dat niets?

Mijn andere kater "Wammes" heb ik laten helpen met 4,5 maand omdat wat af fietste op alles wat maar op 4 pootjes liep (gelukkig geen vruchtbare exemplaren). Het is een schat van een beest en destijds een wijze beslissing, maar hij is niet echt een kroelerd geworden.

Heb nog een heel mooi lief klein maar vol gebouwd katertje van bijna 6 maand. Genaamd "Brom" of ook wel eens "Propje" :') . Die ik uiteraard laat helpen, dus daar gaat de discussie ook niet over. Maar ik vraag mij wel af wat vroeg castreren doet met zijn karakter. Op dit moment is het een erg sociaal katje.

Uiteraard wacht ik niet tot ik een gefrustreerde kater in huis heb zitten hoor :o . Hij voelt zich echt nog lang geen echte man, dus ik schat in dat ik nog wel eventjes tijd heb :') .

iemand ervaringen?

Karin_deB

Re: wat is het effect van castratie bij kater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:29

Wij hebben onze kitten met 7 maanden laten castreren. Is qua karakter niet heel erg veranderd, lijkt alleen wat luier. Maar of dit door de castratie komt of doordat we een week erna een 2e (zeer drukke) kitten erbij kregen geen idee haha.
De 2de kitten is nu 3 maanden en zal ook met 6/7 maanden gecastreerd worden. Ben benieuwd of daar wat bij veranderd.

Beide kittens hebben hun kroelmomenten maar kunnen ook prima een middag alleen/samen liggen slapen, spelen e.d.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 01:37

Jong castreren geeft meer kans op blaasproblemen omdat de plasbuis dan minder goed doorgroeit. Die hormonen zijn er niet voor niets, zijn nodig om gezond groot te groeien.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 05:18

Tsja bij de ene ex kater die was al aanhaalerig als kitten en na de castratie Hoe zal ik het zeggen, ehm ligt hij het liefst de hele dag op schoot als het aan hem ligt,
Zo ook nu :')

De andere kater paar weken terug geholpen die begint ook steeds meer bij me te komen om een aai te halen en komt steeds kusjes geven :')

Het zusje van die kater was altijd erg op zichzelf en had mij niet nodig :Y) na dat ze geholpen is komt ze steeds meer wilt geaait worden en kwam vandeweek ineens op schoot liggen om daar te pitten <3

Ze zijn alle 3 geholpen op 6 maanden leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 06:14

Ene kater met 6 maand laten castreren. Is een kroelkat. En de andere bijna met een jaar. Is af en toe eeb brompot. Maar kan ook heerlijk kroelen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:07

De mijne is pas na 1,5 jaar gecastreerd. Hij is (genetisch) een iele kat, en ik wou hem eerst 'meer man' laten worden. Lekker doorgroeien, maar hij werd te agressief naar andere katers en terroriseerde poezen. Ik denk wel dat hij liever is geworden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:14

Hier werden ze allemaal op 6 maanden gecastreerd. Geen grote veranderingen in gedrag. Kroelkatten bleven kroelkatten, brompotten bleven brompotten. Alleen de vechtersbazen werden duidelijk kalmer.

Vroegcastratie is trouwens al voor 12 weken. In Amerika zijn ze er fan van en in asielen beginnen ze het ook meer en meer toe te passen.
6-7 maanden is een perfect normale leeftijd om te castreren.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:12

Pendrag schreef:
Jong castreren geeft meer kans op blaasproblemen omdat de plasbuis dan minder goed doorgroeit. Die hormonen zijn er niet voor niets, zijn nodig om gezond groot te groeien.

Dat is een fabeltje :)

Ik heb destijds alle mogelijke onderzoeken over vroegcastratie doorgespit, omdat de stichting waar ik vrijwilliger was zou beginnen met castratie/sterilisatie op 11 weken (dit is nu al jaren geleden).

Er zijn geen schadelijke langetermijneffecten, er is voldoende onderzoek naar gedaan, en in de USA doen ze het al véél langer dan bij ons.

Het enige verschil op lange termijn is dat de vroeg gecastreerde katten ietsje groter kunnen worden dan de op 6 maanden gecastreerde katten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:20

Ik heb er hier twee met 4 maanden laten castreren en één was een jaar oud toen hij geholpen werd. Ze zijn allemaal gigantische knuffelkonten. Ik denk dat zoiets in het karakter zit of niet.
Ik had gehoopt dat het vroege castreren ook die ontsnappings-drang kon tegengaan, maar ze blijven zeuren om naar buiten te gaan. Geef je kat een vinger en ze nemen je arm -O- Diegene die met een jaar was geholpen, is 99% zeker een baby van straatkatten geweest. En die geeft er juist niet zoveel om :+

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:44

In mijn ervaring worden ze meer 'knuffelachtiger' als ze vroeg gecastreerd worden.
Heb mijn inmiddels 10 jarige kater laten helpen zodra hij de minimumleeftijd ervoor had bereikt en is er ontzettend van breder geworden terwijl hij als klein kitten ook niet al te fragiel was.
Hij weegt nu 7,5 kg terwijl hij de normale dosis eten krijgt en is zo aanhankelijker geworden tegenover vele andere die laattijdig gecastreerd zijn..want die zijn minder aanhankelijk geworden en hebben nog altijd het gedrag van dat het hun territorium is. :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:51

Hier zijn ze geholpen met 5 maanden, puur omdat de kater z'n zus aan het verkrachten was.. :x

Maar qua gedrag is er niet veel veranderd. De kater komt nog net zo graag bij je liggen kroelen als voor die tijd, en de poes komt alleen als ze daar zelf zin in heeft.

Het liefst had ik gewacht tot ze wat ouder waren, ze zijn nu nog best wel klein. Maar goed, als dat alles is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:52

Pendrag schreef:

Ohw... Echt? Waarom wees mijn da daar niet op toen ik wammes liet castreren? Hij was het gewoon eens dat ik er goed aan deed.. gezien zijn gefiets.

Maar ik wist het echt niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 12:56

Isaboy schreef:
Tsja bij de ene ex kater die was al aanhaalerig als kitten en na de castratie Hoe zal ik het zeggen, ehm ligt hij het liefst de hele dag op schoot als het aan hem ligt,
Zo ook nu :')

De andere kater paar weken terug geholpen die begint ook steeds meer bij me te komen om een aai te halen en komt steeds kusjes geven :')

Het zusje van die kater was altijd erg op zichzelf en had mij niet nodig :Y) na dat ze geholpen is komt ze steeds meer wilt geaait worden en kwam vandeweek ineens op schoot liggen om daar te pitten <3

Ze zijn alle 3 geholpen op 6 maanden leeftijd

Heerlijk zo'n kroelkat!,Geef maar hier!!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:15

Wij hebben thuis 4 mannen rondlopen.
Een grote rode mainecoon kater die al heel vroeg gecastreerd is (voor 13 weken al). Had de fokker al laten doen. Kroelkont eerste klas en heel gezond.
Een oude birmaan die door de vorige eigenaar rond 1 jaar gecastreerd is. Altijd gezond geweest. Kroelkont en nu een beetje "op" aan het raken.
Een birmacoon van 9 jaar die met 6 maanden gecastreerd is. Super kroelkont. Altijd gezond. Heeft af en toe weleens zijn mannelijke "behoeftes" en gaat dan met ene kussen de liefde bedrijven :o :D
Een Scottish fold van 3 jaar, met 1,5 gecastreerd. Eerste klas eigenheimer. Schuw en erg op zichzelf maar dat hoor ik meer mensen over dit ras zeggen.
Van de 4 dus 3 kroelkonten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:23

Die van ons is met 5 maanden gecastreerd (is nu 6 maanden hoor haha).
hij was al heel erg knuffelig, maar sinds zijn castratie is het nog erger geworden!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:33

die van mij had zijn heup gebroken op 4 maand, die is dus maar tegelijk gecastreerd. Hij is altijd een vechtersbaas gebleven en hij is groter als mijn jack russel maat hond :+

Knuffelen vind hij niet fijn, hij ligt overal bij je behalve op schoot

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:37

Hier de onze op 8 maand later castreren, de sul gedroeg zich nog steeds niet als een kater, en ook na de castratie niets veranderd, bleef even actief en knuffelig :) Wel groeide zijn eetlust opeens .

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:42

merrylegs schreef:
Hier de onze op 8 maand later castreren, de sul gedroeg zich nog steeds niet als een kater, en ook na de castratie niets veranderd, bleef even actief en knuffelig :) Wel groeide zijn eetlust opeens .

Daar heeft die van ons inderdaad ook last van ja!
Voorheen at hij een heel bakje (gewoon etensbak 's morgens vol, einde avond bijna leeg, 's morgens helemaal leeg). Maar nu moeten we hem zowat 3x per dag vullen... (doen we alleen maar niet, want hij wordt nu al dik haha)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:51

Loekie is nu 7 maanden en is met 5 maand en 3 wk gecastreerd. Hij brak de tent af en wilde naar buiten. Maar wij wilden niet het risico lopen dat ie ons op een dag kwam vertellen dat ie papa werd haha..

voor zijn castratie was het een draak eerste klas. Een echte rooie...is ie nu nog alleen omdat ie overdag nu buiten kan slaapt ie nu gewoon savonds lepeltje lepeltje met de hond ipv de tent af te breken ;)

Het enige wat veranderd is is zijn strakke buikje..daar bungelt nu een stukje vet aan haha

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:57

Castratie op welke leeftijd dan ook heeft niks te maken met dat katers aanhankelijker worden of niet. Maar vooral veel met het karakter en met hoe jij er mee omgaat. Als je je kat gaat 'dwingen' tot affectie, dus door ze op te pakken en op schoot te zetten wanneer ze dat niet willen dan worden ze sowieso geen aanhalige dieren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:07

Met 6 maanden laten castreren en hier geen verschil. Hij is, met zijn 2,5 jaar, nog steeds net zo maf, lief, ondeugend en ontzettend druk als met 6 maanden