Kat alleen met oud en nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Kat alleen met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 19:53

Hallo bokkers,

Even een vraagje.

Mijn ouders zijn dit jaar met oud en nieuw niet thuis en ik vier het bij mijn vriend.
Dit betekent dat onze kat alleen thuis is, vorig jaar was ze behoorlijk bang en is niet onder de bank vandaan geweest.

Nu vroeg me af of jullie misschien tips hebben voor mij om de kat het zo fijn mogelijk te maken. Ik dacht er aan om haar sowieso in de bijkeuken te doen maar misschien zijn er nog wat dingen wat ik er neer kan zetten ofzo.

Alvast bedankt :)

Groetjes Nienke

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Kat alleen met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:58

Laat haar zitten waar ze altijd zit. Hoe normaler de situatie, hoe veiliger zij zich zal voelen.
Gordijnen dicht, licht aan en tv of radio op een praatzender waar geen vuurwerk komt om middernacht.
Veel meer kan je nu niet meer doen. En heel eerlijk gezegd vind ik vaak dat eigenaren er meer heisa om maken dan de kat. Ja, poeslief is een paar uur heel bang en ligt bibberend onder de bank. Maar meestal is het ook niet meer dan dat.
Je kan overwegen om volgend jaar vroeg te beginnen met desensitisatie met bijv vuurwerkcd's, maar als ze echt bang is ben je daar nu al te laat mee.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:30

Ik wil het inderdaad ook zo normaal mogelijk houden, maar ik wil wel iets doen snap je :)
Ze is niet extreem bang ofzo, gewoon bang wat normaal is, ik kan niet uitleggen wat het is aan haar.

Ze is vaak in de bijkeuken, zeker s avonds. Ik kan wel even gaan kijken naar een radio :)

Bedankt voor je tip

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:32

Gewoon de gordijnen dicht. Deden wij ook altijd en kat is maar liefst 18 jaar geworden zonder erin te blijven van het vuurwerk! :)

Ze kruipen vanzelf weg..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:36

Ik maak me waarschijnlijk ook veel te druk hoor, maar dit is het eerste jaar dat ze alleen is haha. Al 10 jaar is er altijd wel iemand thuis

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:49

Ah...nou, kan me best voorstellen dat het best spannend voelt om dan voor het eerst je kat alleen te moeten laten... :(:)
Hier is poeslief eigenlijk niets anders gewend, ik 'vier' het praktisch altijd op stal. Wat ik wel doe is alle lampen aan, gordijnen dicht en de radio aan. En, maar dat is voor mijn eigen gevoel, plak ik de brievenbus dicht met een laag ducttape. Daarnaast zorg ik ervoor dat ze haar favoriete schuilplekken makkelijk kan bereiken. De wc, de kast waar ze in mag, boven onder de bank, beneden onder de bank of in één van haar vele dozen.
Tot nu toe is het altijd goed gegaan. Als ik thuis kom merk ik niks van na-angst en ook heeft ze zowel voor als na O&N amper aandacht voor vuurwerk, wat ik ook maar als een goed teken beschouw.
En eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit of je er bent of niet. Als de kat het echt heel eng vindt verdwijnen ze toch en dan kun je ze ook maar het beste laten. Lief doen, gerust stellen of ze op een andere manier gaan zoeken en porren maakt ze alleen maar banger. Van vroeger, ik ben opgegroeid in een kattenhuis, weet ik ook dat het spul tijdens de knallen verdwijnt en dan, als het wat rustiger wordt weer langzaam tevoorschijn komt en zelfs nog het lef heeft om bozig te reageren als er niet eens gevoerd wordt. Als je dan toch zo midden in de nacht bezig bent kun je jezelf immers maar beter nuttig maken vonden ze. :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:06

Hahaha leuk berichtje ! Katten hebben personeel he :P
bedankt voor je reactie, maakt me al wat rustiger :) t komt vast goed