Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

pernill schreef:Hallo bokkers,
Alvast sorry voor dit lange verhaal. Ik zit met een paar vragen en weet niet meer waar ik goed aan doe.
Een jaar geleden is Sofie, een maltezertje van 10 geopereerd aan 2 grote tumoren in de melklijsten. Dit bleek bij het opereren groter als verwacht en was een zware operatie. Er is ons toen verteld dat sterelisatie er niet bij kon aangezien ze al huid tekort kwamen om het weer te hechten. Die hechtingen zijn ook ontstoken en open gescheurd waarna ze weer dicht geniet moesten worden.
Al om al heeft Sofie hier een aardig trauma aan over gehouden samen met mijn portemonnee. Maar het geld is ze meer dan waard.
Nu zijn we dus bijna een jaar verder en gister vond ik helaas 4 kleine bobbeltjes. 3 zo groot als een erwt en 1 speldenkopje. Het was al te laat om de dierenarts te bellen dus in paniek ben ik gaan googelen, toen vond ik veel over de zogenaamde mamatumoren waar veel honden rond hun 10e last van krijgen. Daar vond ik dus ook dat vaak de melklijsten in het geheel worden weggehaald zodat het niet terug kan groeien.hier heb ik mijn DA niet over gehoord. En ik las ook dat het meestal goedaardig is maar elk moment kan omslaan in kwaadaardig dus dat het beter weg gehaald kan worden.
Ik dus vandaag met bibberende Sofie naar de dierenarts. Ze vind de bobbeltjes nog heel klein en daarom zegt ze aan de ene kant dat het juist makkelijk weg te halen is en aan de andere kant dat afwachten tot het gaat groeien of ze er last van krijgt beter is. Met risico dat het uitzaait maar aan het opereren zitten ook weer risico's. Ze raad wel aan als we gaan opereren ook te stereliseren wat de operatie kosten dan verdubbelt. Nogmaals ik vind het niet erg wat het kost maar wil dan wel weten dat het verschil maakt.
Sofie eet en drinkt goed, ze is vrolijk als altijd loopt veel en speelt graag.
ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe en helaas kom ik na de dierenarts nog op dezelfde vragen daarom hoopte ik hier op mensen die er wat van weten of ervaring mee hebben die mij advies kunnen geven.
ik zat er zelf al te denken nog langs een andere dierenarts te gaan maar voor ik dat doe wil ik er eigenlijk nog wat meer over weten.
WillemYntJee schreef:Sorry hoor elenamm maar niet netjes te hechten bij een sterilisatie? Heb je überhaupt wel is zo'n operatie meegemaakt?
T enige verschil tussen een keizersnede en een sterilisatie is dat de baarmoeder ook weer dicht moet ipv eruit, maar de rest wordt gewoon net zo gedaan.
En gevoelig voor bulten, t beestje heeft waarschijnlijk gewoon mammatumoren dat zijn niet zo maar bulten! Overigens zul je ze toch echt eerst weg moeten laten halen voordat je weet of t kwaadaardig is.
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik persoonlijk zo'n oud hondje nog weer zo'n operatie door zou laten maken. Steriliseren is op zich een optie maar de mammatumoren heeft ze al (gehad) dus dan zou je t alleen doen voor de eventuele baarmoederontsteking. Deze bultjes zullen gaan groeien als je ze laat zitten en kunnen inderdaad uitzaaien, maar je zit ook met t narcoserisico. Misschien verstandig om eerst een thoraxfoto te maken om te kijken hoe t met de longen en t hart gesteld is.
WillemYntJee schreef:Ik werk als assistente dus ik weet echt wel waar ik t over heb.. Daarbij noem ik precies dat verschil wat jij nu noemt, het sluiten van de baarmoeder. Het verschil met het verwijderen van een mammalijst is dat de snede op een andere plek zit. Je moet dus wel 2 plekken hechten, kost meer tijd en meer materiaal. Er komt meer spanning op de huid en door het verwijderen van de mammalijst heb je minder huid om mee te hechten zoals ook bij de eerste operatie bleek.
Edit: bovendien ben je volgens je profiel 37, de gebruikte methodes zijn tussen jouw 14e en nu heel wat verbeterd mag ik hopen