Bultjes, ik weet het niet meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

Bultjes, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 18:34

Hallo bokkers,

Alvast sorry voor dit lange verhaal. Ik zit met een paar vragen en weet niet meer waar ik goed aan doe.

Een jaar geleden is Sofie, een maltezertje van 10 geopereerd aan 2 grote tumoren in de melklijsten. Dit bleek bij het opereren groter als verwacht en was een zware operatie. Er is ons toen verteld dat sterelisatie er niet bij kon aangezien ze al huid tekort kwamen om het weer te hechten. Die hechtingen zijn ook ontstoken en open gescheurd waarna ze weer dicht geniet moesten worden.
Al om al heeft Sofie hier een aardig trauma aan over gehouden samen met mijn portemonnee. Maar het geld is ze meer dan waard.

Nu zijn we dus bijna een jaar verder en gister vond ik helaas 4 kleine bobbeltjes. 3 zo groot als een erwt en 1 speldenkopje. Het was al te laat om de dierenarts te bellen dus in paniek ben ik gaan googelen, toen vond ik veel over de zogenaamde mamatumoren waar veel honden rond hun 10e last van krijgen. Daar vond ik dus ook dat vaak de melklijsten in het geheel worden weggehaald zodat het niet terug kan groeien.hier heb ik mijn DA niet over gehoord. En ik las ook dat het meestal goedaardig is maar elk moment kan omslaan in kwaadaardig dus dat het beter weg gehaald kan worden.

Ik dus vandaag met bibberende Sofie naar de dierenarts. Ze vind de bobbeltjes nog heel klein en daarom zegt ze aan de ene kant dat het juist makkelijk weg te halen is en aan de andere kant dat afwachten tot het gaat groeien of ze er last van krijgt beter is. Met risico dat het uitzaait maar aan het opereren zitten ook weer risico's. Ze raad wel aan als we gaan opereren ook te stereliseren wat de operatie kosten dan verdubbelt. Nogmaals ik vind het niet erg wat het kost maar wil dan wel weten dat het verschil maakt.
Sofie eet en drinkt goed, ze is vrolijk als altijd loopt veel en speelt graag.
ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe en helaas kom ik na de dierenarts nog op dezelfde vragen daarom hoopte ik hier op mensen die er wat van weten of ervaring mee hebben die mij advies kunnen geven.
ik zat er zelf al te denken nog langs een andere dierenarts te gaan maar voor ik dat doe wil ik er eigenlijk nog wat meer over weten.

ayla31

Re: Bultjes, ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:41

Ik zelf heb er geen ervaring mee maar als de dierenarts het nog even aan zou kijken zou ik dat ook doen. zolang een hond eet en drinkt is het goed. als de bultjes groter worden kun je ze laten verwijderen maar ieder keer een narcose is ook niet goed voor niemand. sterkte.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:42

Weet je wat ik denk, ik zou zelf niet meer beginnen aan een operatie. Ze is al zo oud.. Ik zou haar dat besparen zodat ze de tijd de ze nog heeft in ieder geval niet in pijn doorbrengt. Mits ze er geen last van heeft. Ik snap natuurlijk dat je enorm veel van je hondje houdt, maar zo zou ik het doen. Succes ermee!

Ik heb natuurlijk wel makkelijk praten...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:43

ik snap volkomen dat mensen hun teef laten steriliseren! Echter nu ze al tegen de 11 jaar loopt zou ik ze dat niet meer aan doen tenzij ze er grote problemen door heeft. Net als deze bultjes weg laten halen. Deze hondjes kunnen zeker wel 15 jaar worden maar dat worden ze ook niet allemaal en er zijn er zelfs die dat ruim halen. Echter van te voren weet je het nooit.

Duur zal het sowieso worden en ik kan niet in jou portomonee kijken. Persoonlijk zou ik het 100% zeker laten doen als het om een jonge hond zou gaan. Op deze leeftijd zou ik er niet meer aan laten sleutelen. Tenzij ze verder nog super fit en actief is dan wordt het toch weer een ander verhaal als je het geld kan missen.

't is altijd heel moeilijk om alle voor en nadelen af te wegen tegenover elkaar maar wij als buitenstaanders kunnen dit niet voor jou zeggen. Met deze bultjes kan ze vast ook nog lang leven als het niet snel groeit natuurlijk. Over z.s.m. weg laten halen anders kan het zich uitbreiden zou ik me niet druk maken gezien dit nu voor de 2de keer terug gekomen is en als de hele lijsten niet weg gehaald worden is de kans gewoon heel groot dat een 3de keer er ook aan gaat zitten komen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:49

pernill schreef:
Hallo bokkers,

Alvast sorry voor dit lange verhaal. Ik zit met een paar vragen en weet niet meer waar ik goed aan doe.

Een jaar geleden is Sofie, een maltezertje van 10 geopereerd aan 2 grote tumoren in de melklijsten. Dit bleek bij het opereren groter als verwacht en was een zware operatie. Er is ons toen verteld dat sterelisatie er niet bij kon aangezien ze al huid tekort kwamen om het weer te hechten. Die hechtingen zijn ook ontstoken en open gescheurd waarna ze weer dicht geniet moesten worden.
Al om al heeft Sofie hier een aardig trauma aan over gehouden samen met mijn portemonnee. Maar het geld is ze meer dan waard.

Nu zijn we dus bijna een jaar verder en gister vond ik helaas 4 kleine bobbeltjes. 3 zo groot als een erwt en 1 speldenkopje. Het was al te laat om de dierenarts te bellen dus in paniek ben ik gaan googelen, toen vond ik veel over de zogenaamde mamatumoren waar veel honden rond hun 10e last van krijgen. Daar vond ik dus ook dat vaak de melklijsten in het geheel worden weggehaald zodat het niet terug kan groeien.hier heb ik mijn DA niet over gehoord. En ik las ook dat het meestal goedaardig is maar elk moment kan omslaan in kwaadaardig dus dat het beter weg gehaald kan worden.

Ik dus vandaag met bibberende Sofie naar de dierenarts. Ze vind de bobbeltjes nog heel klein en daarom zegt ze aan de ene kant dat het juist makkelijk weg te halen is en aan de andere kant dat afwachten tot het gaat groeien of ze er last van krijgt beter is. Met risico dat het uitzaait maar aan het opereren zitten ook weer risico's. Ze raad wel aan als we gaan opereren ook te stereliseren wat de operatie kosten dan verdubbelt. Nogmaals ik vind het niet erg wat het kost maar wil dan wel weten dat het verschil maakt.
Sofie eet en drinkt goed, ze is vrolijk als altijd loopt veel en speelt graag.
ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe en helaas kom ik na de dierenarts nog op dezelfde vragen daarom hoopte ik hier op mensen die er wat van weten of ervaring mee hebben die mij advies kunnen geven.
ik zat er zelf al te denken nog langs een andere dierenarts te gaan maar voor ik dat doe wil ik er eigenlijk nog wat meer over weten.

ik zou eerst laten checken of het kwaadaardig is en wat de vooruitzichten daarbij zijn..
niet eerst laten weghalen met alle kosten van dien om dan te horen dat het kwaadaardig is met zeer slechte uitzichten (klinkt hard, maar dat is letterlijk weggegooid geld dan)

als je dierenarts de kosten verdubbeld als er gelijk gesteriliseerd wordt, dan moet je per direct een andere dierenarts gaan zoeken..

Het is juist goedkoper om gelijk te steriliseren omdat ze al 'open' ligt.. de extra kosten daaraan zijn puur de werktijd over het algemeen en wordt schappelijk gerekend.. immers er hoeft niet speciaal voor genarcotiseerd te worden, niet speciaal voor geschoren, geen speciale bewaking tijdens het ontwaken.. want dit was allemaal toch al nodig..

bij een keizersnee wordt bijvoorbeeld de eventuele sterilisatie niet eens berekend.. het scheelt dan namelijk juist tijd en moeite (hoeft allemaal niet netjes gehecht te worden, je haalt gewoon het hele spul tegelijk eruit).

nu zul je hier wel wat voor moeten betalen omdat de operatie in een ander gebied zit.. maar dubbel zou belachelijk zijn.. bultjes moet je namelijk voorzichtig blootleggen en is complexer dan het eruit halen van de baarmoeder..

sterilisatie is wel aan te raden als je hond gevoelig is voor bulten. immers een niet gesteriliseerde hond heeft al grotere kans op baarmoeder ontstekingen en kanker, zeker als ze blijkbaar gevoelig is voor wilde celgroei.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:55

aanvulling,

mijn hond is nu twaalf en heeft twee 'verdachte' bulten aldus DA nummer 1

de rest van haar vroege een veelvuldige bulten en wratjes is allemaal gewoon vet en ouderdomswratten (nu ja, veel... in mijn ogen is het veel). ik had echter de financiele reserves niet om ze weg te laten halen en te laten onderzoeken + mijn hond kan niet tegen narcoses.. 2x onder narcose geweest.. 2x een hartaanval gekregen.

inmiddels verhuis en moest wegens een onrustige huid rondom een genezend abses naar de DA hier.. gelijk weer even naar de bulten laten kijken omdat mijn financiele situatie het nu wel zou toelaten om ze te verwijderen..

en wat blijkt.. deze dierenarts is heel stellig.. Dit voelt gewoon aan als vetbulten ook al zijn ze iets anders van vorm en structuur dan de andere. om het heel zeker te weten toch een punctie (zonder roes.. wat volgens de ander moest als ze dat wilde doen) waarbij mijn hond het prima vond en zich het gewoon liet aanleunen.. onder de microscoop gekeken en wat zagen we.. vet dus..

nu geeft ze eerlijk aan.. het kan zijn dat je net naast de woekering prikt en dat je net wat vet pakt.. maar als ze er geen last van heeft en ze niet ineens veranderen of plots extreem gaan groeien hoef je er niets aan te doen..

de andere DA maakte mij 'bang' met: als het knapt dan kun je alleen nog euthanaseren etc..

om kort te gaan.. laat een punctie uitvoeren (mijn da heeft het niet eens in rekening gebracht behalve het plaatje van het onderzoekje) of het goedaardig lijkt, of kwaadaardig is.. lijkt het goedaardig, laat ze dan zitten tenzij ze ernstig veranderen.. je kunt dan eerst rustig het benodigde bedrag bijeen sparen als je ze echt eruit wil hebben.. of het gelijk met de sterilisatie tzt laten doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:58

Waarschijnlijk zijn de nieuwe bultjes al uitzaaiingen..
En als ze daar zitten, is de kans ook groot dat ze ook elders in het lijf zitten..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 27-11-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:04

Sorry hoor elenamm maar niet netjes te hechten bij een sterilisatie? Heb je überhaupt wel is zo'n operatie meegemaakt?
T enige verschil tussen een keizersnede en een sterilisatie is dat de baarmoeder ook weer dicht moet ipv eruit, maar de rest wordt gewoon net zo gedaan.
En gevoelig voor bulten, t beestje heeft waarschijnlijk gewoon mammatumoren dat zijn niet zo maar bulten! Overigens zul je ze toch echt eerst weg moeten laten halen voordat je weet of t kwaadaardig is.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik persoonlijk zo'n oud hondje nog weer zo'n operatie door zou laten maken. Steriliseren is op zich een optie maar de mammatumoren heeft ze al (gehad) dus dan zou je t alleen doen voor de eventuele baarmoederontsteking. Deze bultjes zullen gaan groeien als je ze laat zitten en kunnen inderdaad uitzaaien, maar je zit ook met t narcoserisico. Misschien verstandig om eerst een thoraxfoto te maken om te kijken hoe t met de longen en t hart gesteld is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:30

WillemYntJee schreef:
Sorry hoor elenamm maar niet netjes te hechten bij een sterilisatie? Heb je überhaupt wel is zo'n operatie meegemaakt?
T enige verschil tussen een keizersnede en een sterilisatie is dat de baarmoeder ook weer dicht moet ipv eruit, maar de rest wordt gewoon net zo gedaan.
En gevoelig voor bulten, t beestje heeft waarschijnlijk gewoon mammatumoren dat zijn niet zo maar bulten! Overigens zul je ze toch echt eerst weg moeten laten halen voordat je weet of t kwaadaardig is.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of ik persoonlijk zo'n oud hondje nog weer zo'n operatie door zou laten maken. Steriliseren is op zich een optie maar de mammatumoren heeft ze al (gehad) dus dan zou je t alleen doen voor de eventuele baarmoederontsteking. Deze bultjes zullen gaan groeien als je ze laat zitten en kunnen inderdaad uitzaaien, maar je zit ook met t narcoserisico. Misschien verstandig om eerst een thoraxfoto te maken om te kijken hoe t met de longen en t hart gesteld is.

WillemYntje..

bij een keizersnee moet de baarmoeder netjes gehecht worden..
bij een sterilisatie wordt de baarmoeder geheel verwijderd..

de baarmoeder hoeft dus niet netjes gehecht te worden, die wordt namelijk verwijderd..

De rest wordt al betaald vanwege de keizersnee.. je betaalt niet twee maal voor het afhechten van een operatie gebied terwijl er maar 1x gehecht wordt.. Alle handeligen van een sterilisatie worden al uitgevoerd bij een keizersnede, een keizersnede heeft echter een veel zorgvuldigere behandeling van de baarmoeder nog, zowel bij het openen als bij het sluiten.. bij het openen waarbij gelijk gesterliseerd wordt, hoef je geen rekening ermee te houden dat de baarmoeder nog te sluiten moet zij, die verwijder je immers.

en ja.. ik heb met mijn neus op zo'n 25-30 sterilisaties gestaan en een veelvoud aan castraties..
jarenlang de droom gehad om veearts te worden en van mijn 8e tot mijn 14e ieder jaar meerdere dagen meegelopen waarbij ik bij alles met mijn neus vooraan mocht staan.. zowel bij onze eigen dierenarts, als bij een veearts en een keer twee dagen bij een spoedkliniek (ja ik was erg bezig met wat ik wilde worden.. helaas bleek vwo een brug te ver).

mamatumoren zijn inderdaad linker dan gewoon bultjes.. daarvoor is mijn hond ook onder narcose gegaan en haar tweede harstilstand gekregen

maar ook daarvan kunnen ze een punctie nemen voor je besluit wat te doen..

mede om wat je zelf al zegt: het diertje is oud en de vraag is of je nog wat gaat bereiken en of je zo'n oud dier nog onder narcose wilt brengen.

goed of kwaadaardig, feit blijft ook dat het een financieel vrij grote klap is en dat zal zeker meewegen in de beslissing.. daarom zou ik vragen om een punctie om uit te sluiten dat het toch niet vet is..

om even duidelijkheid te geven, De verdachte bulten bij mijn hond zitten op de lymfeklieren (dus vaak ook geen 'vriendelijke bulten).. een op de keel ter grote van een spruit, helemaal rond maar wel los.. Die onder haar oksel exact hetzelfde echter is ook nog eens verbonden naar dieper met een duidelijke 'steel' wat het vermoeden naar 'kwaadaardig' nog vele malen vergroot (vandaar ook de aanname van mijn vorige DA). beiden zijn minder zacht dan haar andere bulten. De punctie heeft hier een hoop zorgen weggenomen.. natuurlijk kunnen ze nog steeds kwaadaardig zijn.. maar voorlopig zijn ze stabiel en hoef ik mijn hond niet weer onder narcose te brengen.. en als dat wel noodzakelijk zal worden, dan weet ik zeker dat ze niet komt te overlijden (nu 12 jaar oud, dus of ze nog een door narcose veroorzaakte hartaanval overleefd betwijfel ik) omdat ik zo nodig vetbulten wilde laten weghalen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:23

Ik werk als assistente dus ik weet echt wel waar ik t over heb.. Daarbij noem ik precies dat verschil wat jij nu noemt, het sluiten van de baarmoeder. Het verschil met het verwijderen van een mammalijst is dat de snede op een andere plek zit. Je moet dus wel 2 plekken hechten, kost meer tijd en meer materiaal. Er komt meer spanning op de huid en door het verwijderen van de mammalijst heb je minder huid om mee te hechten zoals ook bij de eerste operatie bleek.

Edit: bovendien ben je volgens je profiel 37, de gebruikte methodes zijn tussen jouw 14e en nu heel wat verbeterd mag ik hopen ;-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:49

WillemYntJee schreef:
Ik werk als assistente dus ik weet echt wel waar ik t over heb.. Daarbij noem ik precies dat verschil wat jij nu noemt, het sluiten van de baarmoeder. Het verschil met het verwijderen van een mammalijst is dat de snede op een andere plek zit. Je moet dus wel 2 plekken hechten, kost meer tijd en meer materiaal. Er komt meer spanning op de huid en door het verwijderen van de mammalijst heb je minder huid om mee te hechten zoals ook bij de eerste operatie bleek.

Edit: bovendien ben je volgens je profiel 37, de gebruikte methodes zijn tussen jouw 14e en nu heel wat verbeterd mag ik hopen ;-)

de technieken zullen zeker verbeterd zijn, althans ik mag hopen dieren tegenwoordig niet meer met een lange snede over de buik rondlopen, dat weet ik niet, maar ik gok dat het operatiegebied tegenwoordig veel kleiner kan dan toentertijd vanwege doe toegenomen precisie materialen.. echter dit kan wel natuurlijk. daarnaast zijn de meeste hechtdraden een stuk vriendelijker dan toentertijd natuurlijk.. echter veel dingen zijn natuurlijk ook hetzelfde gebleven.. of je nu een knoopje vroeger linksom legde en nu rechsom, extra doorhalen of het draadje tegenwoordig doorbijt (blijf nu niet meer bij operaties aan mijn dieren), dat zijn feitelijk details.. in tegenstelling tot 'vroegah' zal men nu ook effectiever kunnen werken, immers dat is vooruitgang, daarmee zouden behandelingen juist vereenvoudigd en relatief goedkoper zijn.

maar als dierenarts assistente zul je toch beamen dat als een dier onder narcose is voor de ene ingreep en je moet een baarmoeder mee verwijderen, dat je hier geen dubbel bedrag van maakt van de ene ingreep.. immers het dier is onder narcose en de zorgkosten worden al gemaakt voor de operatie.

of de snede nu vergroot wordt of dat er twee snedes gemaakt worden, dat zijn details waar ik geen weet van heb.. voor het zelfde geld kan men de buikholte opblazen en zo vanuit snede 1 bij bij de baarmoeder komen en deze verwijderen door de al gemaakte snede.. daar heb ik geen idee van.

afhankelijk van de techniek die nu gehanteerd wordt/gehanteerd kunnen worden, zullen de kosten vast fluctureren.. maar verdubbeling alsof er sprake is van twee afzonderlijke operaties, dat lijkt mij niet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:47

Verdubbelen uiteraard niet maar bij ons betaal je hier zeker extra voor laat ik t daar maar bij houden want volgens mij wil je t gewoon niet begrijpen..
Daarbij wat wil je nou eigenlijk zeggen, t kan veranderd zijn echter misschien ook niet? Als je t niet weet doe dan ook geen aannames, zo komen alleen maar de verhalen in de wereld dat dierenartsen belachelijk veel geld verdienen etc.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:02

Bedankt voor de reacties allemaal.
Het geld maakt me niet zo erg uit, natuurlijk is het wel weer een flinke aanslag in de portemonnee, maar ik heb het volledig voor der over. Qua kosten verdubbelen is dat niet letterlijk zo besproken misschien heb ik dat verkeerd geformuleerd. Het is zo dat de bultjes weghalen rond de 300/380 zou kosten, en de sterilisatie zou normaal 385 kosten maar omdat ze dan al open zou zijn en al onder narcose ligt gaat daar ongeveer 80 euro van af.
Ze is natuurlijk niet meer de jongste maar ik hoopte toch altijd wel dat ze nog een aantal jaar mee kan. Natuurlijk valt daar niks over te zeggen maar ze gedraagt zich nog alsof ze 4 is. Dat maakt het voor mij zo moeilijk.
Voor nu zit ik er aan te denken het sowieso goed in de gaten te houden en er een paar nachtjes over te slapen, dan zou ik wat elenaMM77 zegt kunnen kijken of het kwaadaardig is om daarop mijn besluit te maken.
Het blijft moeilijk.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:40

Ik zou als ik jou was eerst een röntgenfoto van de longen laten maken. Mamatumoren zaaien vaak uit naar de longen. Zijn er uitzaaiingen in de longen zou ik niet meer opereren.
Zijn de longen schoon zou ik wel gaan denken aan een operatie als het mijn hondje zou zijn. 10 is niet heel oud voor zo'n hondje. Ze kan zo nog 4 jaar mee.

Maar het is en blijft natuurlijk je eigen keuze. Maar ik snap dat je wel twijfelt.