Zieke kat, braken en futloos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Zieke kat, braken en futloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 08:20

Hi,

Mijn kat is sinds gisteravond ineens 'erg' ziek. Ze heeft vanacht 4x gebraakt (we hebben om 12/2/4/6 gecheckt) en ze drinkt ook niet meer, tot gistermiddag 5u ong heeft ze nog gedronken maar sindsdien niet meer. Normaal is het een erg actieve kat die veel praat en erg alert is maar ze is erg duf en futloos op het moment en zelfs voer doet d'r niks. We hebben al wat water gemengd met wat melk om het drinken wat aantrekkelijker te maken maar dat trekt ook niet echt, de dierenarts gaat om 9u open en dan ga ik meteen bellen maar misschien dat iemand hier nog enige tips heeft of weet wat het misschien kan zijn? Ze had gister diarree terwijl haar ontlasting daarvoor gewoon vast was.

Thanks ..

Linnie050

Re: Zieke kat, braken en futloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:24

Misschien een virus opgelopen?
Je kan ook proberen nat voer te geven zit ook vocht in.
Even langs de dierenarts dan zullen ze haar temperatuur controleren.
Misschien heeft ze koorts.
Kan van alles zijn braken is niet goed zovaak.
Ook dat ze niks meer drinkt.

Sterkte.
Laat je weten wat de dierenarts gezegd heeft.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:21

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:22

Vroeg me ook meteen af kwa ontwormen, wanneer is dit het laatst gedaan ?
Als je kat al vanaf gisteren niet meer gedronken heeft zou ik met spoed naar de dierenarts gaan...

Lijkt op een vergiftiging of mogelijk inderdaad giardia...

Komt ze ook buiten ?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:58

Wat is haar temperatuur?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:22

Hoe gaat het nu met de kat, en wat zei de DA?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:32

Ik update ‘m nog even snel ..

Vanochtend naar de praktijk gegaan, daar aangekomen bleek ze 34 graden koorts ‘te hebben’ en zwaar uitgedroogd. Ze ligt daar nu aan een infuus en een warmte deken maar heb net de beslissing genomen d’r te laten inslapen. Even alles kort samengevat, maar er is heel veel aan de hand met d’r en ik wil haar dit leiden besparen :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:38

Ach gus :( Sterkte ermee !

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:39

Waarschijnlijk kattenziekte?

Arm poezenkind! Was ze al oud, of niet?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:43

Oh wat sneu ;( heel veel sterkte :(:)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:08

Oh gedver, dat was niet een update waar ik op hoopte.
Sterkte!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:14

Ah.. wat sneu.. :+:
Ze is dus onderkoeld.. weten ze ook waardoor het komt?
Hoop stiekem dat het toch mee blijkt te vallen..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:33

Ze heeft d'r kat in laten slapen..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:28

Ze is weg :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:30

Wat had ze? :oo

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:32

Tis zonde.. maar nu heeft ze geen pijn meer.. sterkte.. :(:)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:05

Als ik dit nu zo lees gok ik op acute nierfalen oid. Sterkte TS, een dier verliezen is nooit leuk. Zeker niet een kat of hond, want die zijn er altijd...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 14:55

Ze had verscheidende problemen die kwamen bovendrijven tegelijk. Je merkte gewoon dat ze pijn had en geen zin meer had. Na enig overleg met m’n vriend en m’n eigen gezonde verstand heb ik besloten dat ik dat haar niet meer aan wou doen en dat ik het beter vond als ze in alle rust in zou slapen :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:51

Poeh dat je er zo over kunt praten. Ik zou half hysterisch zijn als mijn kat van de ene op de andere dag ingeslapen moest worden |(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:54

Sterkte, snap je lach emoticon niet maar ja, iedereen gaat op zijn eigen manier hier mee om. Wat voor problemen had ze nu precies, kan misschien helpen als iemand anders een kat met deze symptomen heeft om snel in te grijpen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:25

Het is ook niet een blije emoticon in mijn ogen als ‘ie op die manier gebruikt word, maar ik kreeg er net al een bericht over dat dat blijkbaar wel zo overkomt. Het gaat mij echt aan ’t hart dat het zo gegaan is en ik ben er al de hele dag niet goed over, maar omdat het voor haar beter is heb ik er op die manier wel ‘vrede’ mee. Ik wou haar eventuele verdere pijn besparen want dat gunde ik haar echt niet, in dat opzicht ben ik wel ‘blij’ dat haar lijden daarin weg genomen is en ze vredig is ingeslapen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:28

bigone schreef:
Sterkte, snap je lach emoticon niet maar ja, iedereen gaat op zijn eigen manier hier mee om. Wat voor problemen had ze nu precies, kan misschien helpen als iemand anders een kat met deze symptomen heeft om snel in te grijpen.

Er schenen meer problemen te zijn, het was nu voornamelijk diarree, overgeven, niet drinken en futloos aan sympthomen. Sowieso als een kat niet meer drinkt al een tijdje en zo futloos is zullen de meeste eigenaren dat zich wel aantrekken, want het was nu in dermate aanwezig (echt 3 stappen lopen en dan weer liggen) dat het niet onopgemerkt kon blijven ...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:32

He bah! Sterkte TS..
Was het advies van de DA ook inslapen? Of konden ze evt. er nog wat aan doen?
Hoe oud is je kat geworden?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:33

W_Empress schreef:
Als ik dit nu zo lees gok ik op acute nierfalen oid. Sterkte TS, een dier verliezen is nooit leuk. Zeker niet een kat of hond, want die zijn er altijd...

Dat idee had ik helaas ook. Zelf vorig jaar rond deze tijd mijn meisje er ook aan kwijt geraakt.

Sterkte met het verlies.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:39

Toen we aankwamen en na even een kort onderzoekje kwam er naar voren dat ze onderkoeld was en dat ze uitgedroogd was. Dat klonk voor mij al best ernstig en na wat tempratuur opnemen bleek dat ze ’34 graden koorts’ had (ik weet niet precies of je dat koorts noemt). De dierenarts vond dat sowieso al vrij zorgelijk, na het wegen bleek dat ze nog maar 2.5 kilo woog en met dat alles en gekeken naar de conditie waar ze in verkeerde was de DA er vrij bezorgd over. Ze stelde voor om eventueel onderzoeken te starten, bloed controleren en eventueel uit d’r buik een sample nemen alleen kon het ook FIP (VIP?) zijn, dat is een bepaald virus. Eigenlijk kon het van alles zijn maar dat kon alleen met onderzoek uitgesloten worden maar ze moest sowieso eerst aan het infuus en een warmtedeken want ze was echt niet goed op dat moment. Er is toen een belletje gepleegd naar de vorige behandelende arts (ik had Noor recent overgenomen van d’r oude eigenaresse) en toen bleek dat er nog wel wat meer aan de hand was ... In combinatie met het feit dat ze desondanks het infuus niet veel beter leek te worden en dat ze wel echt in pijn was (zag je ook aan d’r) was echt heel pijnlijk om te zien. Gezien de dierenarts aan gaf dat ze betwijfelde of de eerste onderzoeken daadwerkelijk iets uit zouden sluiten en we dan alweer een paar dagen verder zouden zijn waarbij eventueel niet eens echt duidelijk was en Noor ook niet meer dronk of at .. Ik denk niet dat ik haar daar een plezier mee had gedaan. Ze was erg actief, at graag en volgde je toen ze ‘nog goed’ was en dit was gewoon een zielig tapijtje wat er op de behandeltafel nog lag .. Het was dus meer een beetje uitstel van executie als dat we haar er echt mee geholpen hadden als we er wat aan gingen doen, mocht de ingreep groter worden want de DA dacht ook iets in haar buik te voelen (schildklier, nieren, baarmoeder) dan was de kans groot dat ze dat niet eens had overleefd als we daar een operatie voor gingen uitvoeren.

Ik vergeet vast nog wel wat dingen maar dit is even kort samengevat. Heb in een uurtje heel veel informatie verwerkt en heb ook echt enorme hoofdpijn dus sorry als ik was dingen uitgelaten heb. Ze is 13 geworden uiteindelijk.