Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) Sokje_6 schreef:Heb je de kitten rustig geïntroduceerd of meteen erbij gelaten? Kan misschien ook verschil maken.
xXLianneXx schreef:Er zijn maar weinig katten die een vreemde kat vrolijk verwelkomen thuis. Geef het echt nog even de tijd minimaal 3 weken. Dat het nu nog niet goed gaat betekent niet dat het niet goed zal komen![]()
Je zal alleen even door deze minder gezellige fase heen moeten. Vooral geen extra druk op zetten en feliway (adapter) werkt vaak om de rust wat sneller te doen wederkeren.
Over het algemeen heb ik de ervaring dat katers wel toleranter zijn tegenover nieuwkomers dan poezen, maar dat verschilt ook weer per kat. Het boze zal er snel genoeg af gaan, verder gewoon hun gang laten gaan. Meestal lossen ze het zelf onderling wel op. Misschien worden het vriendjes, misschien ook niet. Er zijn ook genoeg katten die elkaar gewoon accepteren en verder niets van elkaar willen, ach zolang de stress weg gaat is dat ook prima toch?
SweetVanille schreef:Sokje_6 schreef:Heb je de kitten rustig geïntroduceerd of meteen erbij gelaten? Kan misschien ook verschil maken.
Heb ze met opzet laten gaan, als ik de kitten had vastgepakt is het alsof ik haar bescherm.
Ze sprong zelf gelijk uit de doos thuis, zijn beide wel heel nieuwsgierig, maar wat bang voor elkaar.
Poes vooral boos, kitten wel *op een afstandje* uitdagend en wil spelen...
(Nu zorg ik overdag dat ik ook genoeg met kitte speel wanneer poes buiten is)
janouk schreef:Kwestie van wennen. Dat kost tijd. Ik doe ze eerst in aparte kamers en wissel dan de kamer, zodat ze aan de geuren kunnen wennen zonder elkaar tegen te komen. Na een paar dagen zijn ze zo nieuwsgierig naar elkaar, dat wennen veel gemakkelijker gaat.
Kittens introduceer ik een een poezenmand, zodat de oudere kat op zijn gemak kan snuffelen en onderzoeken zonder door de kitten besprongen te worden. Met rust en geduld lukt het mij meestal ze binnen 1 week in een ruimte los te laten. Ik voer de eerste tijd in aparte kamers