'Uitgestorven' wallaby-soort bestaat toch nog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

'Uitgestorven' wallaby-soort bestaat toch nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:11

Een wallaby-soort, waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven in West-Australië, blijkt er nog te bestaan. De zogeheten brilbuidelhaas, met opvallend oranje kringen rondom de ogen, is voor het eerst in 10 jaar weer gespot, in de omgeving van Broome. Dat schrijft de Britse krant The Guardian zondag.

De kangoeroe, wiens lijf niet groter is dan zo'n 50 centimeter, werd tijdens z'n nachtelijke zoektocht naar voedsel vastgelegd door een cameraval. Het World Wide Fund for Nature (WWF) wijst erop dat „scherp moet worden gekeken naar de bedreigingen van dit zeldzame en fascinerende dier om ervoor te zorgen dat het blijft voortbestaan”.
De brilbuidelhaas komt nog wel voor in Noord-Australië, maar de populatie is sterk in verval.

Toch wel bijzonder dat er toch nog dieren zijn waarvan er gedacht wordt dat ze uitgestorven zijn, terug gevonden worden. Zouden er nog meer dieren zijn die volgens ons al uitgestorven zijn, maar toch nog ergens in een gebied rondlopen waar weinig tot geen mensen komen? :D

Anoli

Re: 'Uitgestorven' wallaby-soort bestaat toch nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:12

Australië is natuurlijk ook enorm groot met gebieden waar mensen nooit of nauwelijks (kunnen) komen. Wel mooi dat het diertje dus nog bestaat :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:13

Huh, als het dier nog wel in het noorden van Australië leeft is het toch niet uitgestorven :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:24

Ketly schreef:
dat „scherp moet worden gekeken naar de bedreigingen van dit zeldzame en fascinerende dier om ervoor te zorgen dat het blijft voortbestaan”

Ik denk juist dat het ingrijpen van de mens het alleen maar erger maakt (kijk naar tasmaanse duivel bv, en de panda)

Edit:
Even een toelichting waarom ik dat denk, is omdat er meerdere gefaalde fokprogamma's zijn omdat ze niet of erg moeilijk fokken in gevangenschap. Ik vind niet dat wilde dieren in gevangenschap moeten worden genomen om mee te fokken aangezien dat met de tesmaanse duivel en nu ook de panda niet succesvol blijkt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:29

Ketly schreef:
Een wallaby-soort, waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven in West-Australië, blijkt er nog te bestaan.

Soort van uitgestorven.. :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:39

kiwi1990 schreef:
Ketly schreef:
dat „scherp moet worden gekeken naar de bedreigingen van dit zeldzame en fascinerende dier om ervoor te zorgen dat het blijft voortbestaan”

Ik denk juist dat het ingrijpen van de mens het alleen maar erger maakt (kijk naar tasmaanse duivel bv, en de panda)

Edit:
Even een toelichting waarom ik dat denk, is omdat er meerdere gefaalde fokprogamma's zijn omdat ze niet of erg moeilijk fokken in gevangenschap. Ik vind niet dat wilde dieren in gevangenschap moeten worden genomen om mee te fokken aangezien dat met de tesmaanse duivel en nu ook de panda niet succesvol blijkt.

Ben ik met je eens. Door de mensenhand wordt het er echt niet beter van. Het zegt al genoeg dat het beest gevonden is waarbij er geen hulp van de mens is geweest. Het kan zich dus ook prima zelf voortplanten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:44

NM -> BB

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:57

Er is maar één manier diersoorten te redden, en dat is hun biotoop beschermen, het ecosysteem waar ze in leven. Dat gepunnik met fokprogramma´s in dierentuinen etc is hopeloos.