m'n demente opa kater...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

m'n demente opa kater...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 11:50

Hallo allemaal !
Ik kon hier niet 1 2 3 een topic over vinden, dus sorry als ik iets dubbel vraag!
Ik heb hier een kat, van zo'n denk ik rond de 13 jaar.
Nu valt het mij al sinds weken / maanden op dat hij zich raar gedraagt.
Hij heeft een aantal weken op de wc geleefd, hij wou er echt niet uit.
Enkel om te eten, en heel af en toe kwam die eens kijken.
Dat is nu voorbij, hij is nu weer veel in de woonkamer.
Maar nu plast, en poept hij overal en nergens.
Plast op de bank, over z'n kussen, poept in de mand.
En ook wast hij zichzelf niet meer, hij ziet er niet uit. Eet en drinkt verder wel goed.

Nu vraag ik me af wat ik hier mee aan moet...
Ik wil volgende week zoiezo met hem naar de da voor een check, maar dat hij iets lichamelijks mankeert lijkt me sterk.
Ik zorg al veel dat hij z'n rust heeft, omdat hier nog 2 honden leven en een kitten van bijna een half jaar.

Wij zijn zo'n 4 maanden geleden wel verhuist ( ben op me zelf gaan wonen )
Denk dat dat voor hem ook wel een hele ingreep is geweest. Maar zou die hier nog steeds zoveel last van kunnen hebben?

Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen zodat ik het voor hem zo gemakkelijk mogelijk kan maken.
Vind dit zo zielig om te zien hoe verward / bang hij af en toe is...

funnyhorses

Re: m'n demente opa kater...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:02

Onze poes van 18j is ook zo verstrooid hihi die plast ook naast de bak,poept wel eens in dr mandje,is doof en doet soms keihard miauwen en kijkt dan alsof ze helemaal van de wereld is.
Dan opeens is ze er weer en doet weer "normaal".

Ben nu sinds kort haar Cholodin bij aan 't geven en ik merk dat ze toch al ietsje helderder aant worden is en slaapt niet meer zo veel.Voorheen sliep ze praktisch de hele dag ,werd wakker plaste ergens en ging weer verder pitten pfff.

Nu komt ze veel meer van d'r plekje af, komt mij opzoeken en op schoot zitten dan likt ze mij in het gezicht of op de hand hihi die natte schuurlap van d'r.

Misschien helpt het jouw kat ook om Cholodin bij te geven, kun je gewoon door het voer doen of zo uit de hand geven.
Deze heb ik: http://www.medpets.nl/dementie-en-herse ... nd-en-kat/

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 13:13

Dankje wel voor de tip, ik ga gelijk even kijken ! Mijn kater slaapt ook veel, komt gelukkig nog wel vaak bij me liggen. Knorren doet die gelukkig ook nog :+
Maar vind hem vaak zo zielig als hij zo bang / verward is.
Wast jou poes zich zelf nog wel? ( klinkt lekker vaag )
Ik kam hem nu regelmatig, maar ze pootjes zijn helemaal bruin, en hij is onwijs vettig, geeft ook af zeg maar als hij ergens ligt.
Ik heb nu van die baby doekjes met anti parfum.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:18

Angeliquee18 schreef:
Wast jou poes zich zelf nog wel? ( klinkt lekker vaag )
.

Wat vraag jij mij nou? :') := _O- :D :+

Nee niet meer veel ik heb een kleffe poes op het moment :') :') :')
Maar met een zachte borstel effe erover doet wonderen. _O-

(ohh dit is al hilarisch nu) :')

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:34

Ik dacht ook dat onze poes dement aan het worden was (11) jaar,

Na vandeweek een check up te hebben gehad blijkt ze toch wel wat te mankeren!

Zij ging Inplaats van in de bak piesen bovenop de deksel zitten piesen heel verstrooid en onschuldig, ook jankt (mauwt) ze vanuit het niets soms de hele boel bij elkaar,

Ineens angstig onder de bank liggen en niet meer eronder uit willen.

Wassen doet ze ook niet veel meer, maar ze word hier door de andere 3 katten in huis gewassen en zo nu en dan wast ze zichzelf wel.

En volgens de da geen dementie maar heeft dit te maken met haar klachten waar we sinds woensdag achter zijn!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:45

Ik vind een kat van 13 wel erg jong voor dementie. Ik vind dat het klinkt alsof hij zich helemaal niet goed voelt. Als het mijn kat was ging ik even met hem langs de DA.

Een van onze katers (16-17 jr) at op een dag wat minder. Leek verder okay. Volgende dag opgelet, weer minder eetlust en ook minder speels. Omdat dat echt afweek van zijn gewone gedrag toch maar even langs de DA. Die niet echt iets kon vinden, behalve dan dat zijn longen niet helemaal schoon waren. Antibiotica gekregen. Ik had er geen goed gevoel over, dus meteen bloedonderzoek laten doen. Toen de uitslag de volgende dag kwam, was hij ook erg lusteloos. Helaas had hij Fip. We hebben hem na 6 dagen moeten laten inslapen.
Ik bedoel helemaal niet dat het zo erg hoeft te zijn, maar als een dier afwijkend gedrag vertoont, zou ik echt even laten controleren of hij wel helemaal in orde is.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:57

Bloed onderzoek kan nooit kwaad dus dit zou ik zoiezo doen als ik jou was,

En inderdaad maar even goed na laten kijken!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:17

om eerlijk te zijn,

dit wat je beschrijft is wel een hele plotse omslag..

En 13 is nog wel wat jong voor pittige dementie.. het kan hoor zo jong..
maar tegenwoordig is een kat pas vanaf 12 jaar 'bejaard' en over het algemeen vind ik dat nog vrij 'jong' om al van bejaard te spreken met de huidige voeding, verzorging en geneeskunde.. We noemen onze seniore mensen van 65 toch ook niet meer bejaard tegenwoordig (dan moet je toch wel ruim de 70 gepasseerd zijn).

dementie verloopt eigenlijk heel langzaam.. in mijn geval, mijn oude kat (18) begint nu lichte dementie trekjes te vertonen sinds 1.5 jaar.. en dat uit zich eigenlijk nog het eerste en meeste op het moment dat ze vanuit diepe slaap ontwaakt en even wat gedesorrienteerd raakt.. en haar 'klaagzang' dat ze naar binnen wil (3 minuten nadat ze naar buiten gaat), vertoond dezelfde toon nu als toen ze kitten was en in het mandje moest reizen (alsof je met je voet op haar staart staat te pompen).

ik zou zeker bloed laten prikken want dit riekt naar problemen met de nieren.. Als de waarden daarvan slecht zijn raken ze ook 'gedesorienteerd' (zoals het 'leven op het toilet') en gaan ze rare kuren vertonen zoals plotse onzindelijkheid terwijl er niets mis is met je bak.

gewoon een apk voor de oudere kat laten doen.. geen DA kijkt daar vreemd van op zodra ze de 10-11 jaar gepasseerd zijn zeker als er symptomen zijn die doen vermoeden dat er iets aan het handje zijn.