Chronisch verkouden konijn, wat kan ik nog doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Chronisch verkouden konijn, wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:58

Hallo bokkers,

Mijn dilemma wordt steeds groter, misschien zitten er hier mensen die willen meedenken en nog tips hebben.

Het gaat om mijn Teddy Widder dwergkonijn van 7,5 jaar oud. Hij zit binnen samen met zijn vriendinnetje en ze lopen het grootste gedeelte van de dag los. In het hok ligt vlas, stro en uiteraard onbeperkt hooi. 2 jaar geleden is hij ziek geweest en daaraan heeft hij chronische verkoudheid overgehouden. Dit was altijd goed onder controle te houden, af en toe nieste of snufte hij een keer, maar meer ook niet.

Een maand geleden speelde het op: vaker niezen, snotteren met een 'reutelend' geluid en hij klonk ook benauwd. Hij heeft een behandeling gekregen die 2 weken duurde. Om de dag een injectie met antibiotica, elke dag ontstekingsremmer (Novacam) en neusspoeling (ook met ab). Na die 2 weken was hij een heel stuk opgeknapt en zijn we met injecties gestopt. Alleen de ontstekingsremmer en neusspoeling heeft hij nog een week erna gehad.

Nu, amper een week later, is hij alweer een stuk erger verkouden. Inslapen is wel een optie waar ik aan denk, maar het probleem is dat hij op zijn verkoudheid na nog helemaal goed is. Hij huppelt nog door de kamer, knuffelt met zijn vriendin, eet uitstekend en is geen gram afgevallen. Het is dus echt geen zielig konijn dat ziek in een hoekje zit en dat maakt het extra lastig.

Wat ik al doe:

- Temperatuur in de kamer stabiel houden, niet te warm en niet te koud;
- Bodembedekking en hooi natmaken met een plantenspuit om het te ontstoffen;
- Science Selective voeren (ik meng de standaardvariant en de variant voor oudere konijnen);
- Gedroogde kruiden bijvoeren (voornamelijk Echinacea, luzerne en andere kruiden voor de luchtwegen en weerstand);
- Vacht kort houden, zodat hij het niet te warm krijgt.

Zijn er nog andere maatregelen die ik kan nemen om de verkoudheid onder controle te krijgen/houden? Alvast bedankt voor het meedenken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:00

Ik heb een konijn gehad die chronisch verkouden was en die deed het prima op Bisolvon, slijmverdunner dus eigenlijk.
Hij vond het nog lekker ook dus kwestie van spuitje door het hok steken en klaar is kees.

Wijslander

Re: Chronisch verkouden konijn, wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:49

Bisolvon is gekocht, bedankt voor de tip! :) Ben benieuwd of het gaat helpen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:01

Mijn niezende konijn krijgt ter ondersteuning propolis, 2x daags een paar druppels op een stukje brood. Dit vooral rond periodes van stress en inentingen. Heb het idee dat dit wel wat doet voor de weerstand.

Maar ik moet ook zeggen dat ik twee weken ab erg weinig vind. Ik heb toen mijn nijn er veel last van had 4 weken ab ingespoten. Na 14 dagen was het al veel beter maar ik moest zeker nog even doorgaan om te voorkomen dat het terug zou komen. Als het echt weer zo heftig is en ab sloeg de vorige keer goed aan zou ik dus nogmaals een langere kuur doen. Wat heb je trouwens gegeven? Lees veel goeds over draxxin bij chronische niezers, zekf heb ik hier geen ervaring mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:50

Succes, het hielp bij hem wel heel goed om het controleerbaar te houden.
Hij kreeg gemiddeld 1 keer per dag een spuitje, in slechtere periodes 2.
Ik had wel antibiotica staan voor het geval dat maar dat is maar weinig nodig geweest.
Beestje is er 9 mee geworden en uit ouderdom gestorven.

Wat nog wel een tip is trouwens als ze invallen als het koud wordt is compact gras van Hartog.
Dat is gevriesdroogd en daar zit meer voedingswaarde in, dus daar kan je oudjes met problemen echt prima mee vetmesten als het nodig is. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:49

Ik zie dit topic en ik heb 2 konijnen gehad met stofallergie.
Zou echt het stro uit het hok halen..daar zit toch wel vaak schimmelsporen in
Ik hield mijn konijnen op hemparade en ze kregen tijm hooi
Ook zaten ze in een buitenhok.
Net als bij de paarden met bronchitis zorgen voor frisse lucht en weinig stof.
Stro raad ik dus wel af

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:22

Het gaat nu aardig met mijn konijn. Hij krijgt nu 1 keer per dag een spuitje Bisolvon. Helemaal top is het niet, hij niest af en toe. Soms uren niet, soms een paar keer achter elkaar.

ellepel, bedankt voor je reactie. Dit konijn naar buiten doen ga ik niet meer gaan beginnen, hij wordt in het voorjaar 8. Wel zorg ik voor veel frisse lucht. Het stro uit het hok halen is iets wat ik nog kan overwegen. Hemparade doe ik nu in de hokken van het hok, voor de urine. Het nadeel ervan vind ik dat ze daarmee zo in het rond smijten dat er meer buiten het hok ligt dan erin. Ze lopen het grootste gedeelte van de dag los en zitten dus niet de hele dag op het stro, maar ik kan me voorstellen dat het wat zou schelen.

Linea, welke ab hij heeft gehad weet ik eigenlijk niet, dat zou ik kunnen navragen. In tegenstelling tot 2 jaar geleden mocht ik het in ieder geval niet zelf spuiten, dus ik nam hem om de dag mee naar de dierenarts. De vorige keer heeft hij inderdaad 4 weken ab gehad, maar de laatste week zag ik geen verschil met de week ervoor en de behandeling zelf gaf ook stress. Hij is nu eenmaal chronisch verkouden, dus helemaal weggaan doet het niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:02

Ik had er eigenlijk nooit stro in liggen, alleen veel hooi.
Stro knagen ze klein en dan hebben ze er geen warmte meer van denk ik.
Dus ze kregen hier elke dag veel hooi en ze hebben glazen ruitjes voor de hokken als het koud is plus ze staan van de grond, onder een afdak meestal uit de wind. :)
Ik heb er nu niet zoveel meer maar ik doe het nog steeds hetzelfde.

Vind jou nijn het ook lekker?

Ik ben trouwens qua dingen erg praktisch, ik had een oudje wat met de hitte van vorig jaar zomer het bijna begaf, maar hij was zo enorm harig dat ik hem korter geschoren heb toen.
Niet eraf maar wel even een heel stukje korter en dat scheelde enorm.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-12-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:04

Super om te zien wat je allemaal voor je nijnenkinderen over hebt! _O_
Mijn complimenten.

Ik ga die krengen van mij maar eens vangen, die lopen in de tuin.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:10

Ik zit trouwens te denken, je hebt wel alternatieve middelen die o.a. ontsteking remmen.
Er is ook een natuurlijke variant van prednison, bijnierconcentraat.
Dit is zonder de bijwerkingen van prednison, mijn moeder is longpatient en die heeft er ontzettend veel baat bij.
Ze slikt het nu 2 jaar denk ik en die heeft in die tijd maar 1 keer antibiotica nodig gehad.
Normaal bleef ze maar kwakkelen.
Als je oudje niet lastig is zou je best kunnen proberen een heel klein frutbeetje van de capsule door wat appelmoes te mengen en dat elke dag te geven.
Wat vind jij Ellepel, ik weet dat jij dierenarts bent of vergis ik me? Wie weet wil jij je visie geven.

Het zit in capsules en het is poeder, voor een nijn heb je neem ik aan heel erg weinig nodig.
Mocht het wat zijn kan ik je wel een paar capsules opsturen zodat je het kunt testen.
Ik heb ook een capsulevuller zodat ik het indien gewenst in hele lage dosis voor je kan capsuleren met wat druivensuiker ofzo. Nadeel is dan wel dat je de hele inhoud van de capsule moet geven, maar je hebt dan zeker weten dezelfde dosis elke dag. :)

Ik zou het denk ik wel durven in overleg met een dierenarts voor de dosering.
Zo weet ik dat een konijn als ik het goed onthouden heb meer narcosemiddel nodig heeft als een kat, dus de verhouding qua grootte zegt niet altijd. :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:42

Ik zal het stro er eens uit laten voor een week, kijken of dat wat uithaalt! Hij vindt de bisolvon wel te doen geloof ik, stribbelt wat tegen als ik eraan kom met de spuit, maar hij slikt alles braaf in. Zijn vacht knip ik al regelmatig kort en ik zorg ook dat hij het niet te warm heeft, want dan wordt het erger :j

Wij hebben ook altijd buitenkonijnen gehad, maar deze zitten binnen en kan ik in deze tijd van het jaar al helemaal niet naar buiten doen natuurlijk :n en op deze leeftijd weet ik ook niet of dat nog wel verstandig is in de zomer.

moonfish, ben benieuwd wat Ellepel ervan zegt, ik denk dat mijn eigen DA zoiets niet zou stimuleren. Weet niet of het schade op kan leveren voor de organen? Het is al een wat ouder beessie he...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:07

Het is letterlijk een natuurlijke prednison zonder de rottige bijwerkingen dus ik zou zeggen van niet.
Mits je de dosering goed hebt, iemand op stal heeft een paard met hoefkanker, en haar dierenarts vond dit voor haar paard echt een prima optie in plaats van de prednison.
Zij kende het middel ook wel.

Een konijntje is wel klein, maar je kunt de capsule ook in heel veel stukje delen met capsuleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:29

ik ben geen dierenarts hoor :+
( echt niet,al wilde ik dat vroeger wel graag!))

heb alleen al heel lang dieren en echt alle mogelijke ziektes er wel bij gehad,dus een beetje ervaring op gebied van van alles en nog wat :D

ik weet wel dat niet alles wat voor mensen geschikt is ook voor dieren kan,dus zou heel goed uitzoeken of een konijn tegen een bepaald middel kan.
moonfish hoe heet dat spul?

sonja,logisch dat het konijn nu niet meer naar buiten kan,dan zou dat volgend jaar pas kunnen.
maar de ruimte waar het nu in zit wel goed ventileren.
hooi natmaken zijn de meningen over verdeelt, stond geloof ik hier op bokt een topic over.

persoonlijk zou ik zelker met een ouder konijn een middel via de dierenarts gaan gebruiken.
ik had 2 chronische niezers, 1 is 10 geworden en een 11 en die werd nog weer verkouden,maar had door haar leeftijd gewoon echt geen weerstand meer en die heb ik laten inslapen.

ik heb nu trouwens ook een teddy konijn..een dwerg( en wat zijn ze leuk!!! *\o/* *\o/*

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:41

Ik heb een 8,5 jarig konijn die al vanaf zijn geboorte niest en snottert. In het begin heeft hij hier verschillende middelen voor gekregen, maar niets hielp. Toen zijn we gestopt met middelen, omdat het chronisch toe blijven dienen hiervan ook niet goed is. Hij heeft vaak niesbuien waarvan je denkt dat ie er niet meer uit komt, maar hij is behalve dat ie lui is, altijd vrolijk en bezig met zijn maatje en huppelt vrolijk door de kamer.

Hij ligt niet graag op iets prikkends, zoals stro en houtvezel, dus geef ik hem alleen een laag hooi en waar hij gaat zitten/liggen daar graaft hij alles aan de kant.
Maar met stro niesde hij niet meer of minder dan zonder stro.

Ik denk dat het gewoon bij hem hoort. Ook bij stress rochelt hij meer en hij 'snurkt' als hij slaapt. Maar dat hij er al zo lang goed mee leeft, zal hopelijk betekenen dat het hem niet teveel belemmert...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:50

Ik heb 2 konijnen met chronisch snot waarvan de een er vrij weinig last van lijkt te hebben en de ander wel behoorlijk. Die hoor je idd ook reutelen vooral met eten. En soms wel 10x achter mekaar niezen dat je bang wordt dat ze stikt. Verder gaat het opzich best goed, ze is vrolijk eet goed dus zie absoluut geen reden in om haar daarvoor in te laten slapen. Het nadeel is dat de weerstand wel minder is en dat heeft als resultaat dat ze nu e.cuniculi heeft.. Haar oriëntatie is slecht, ze loopt niet zoveel en trap lopen gaat ook niet, dát is wel een reden dat ik denk als ze niet meer enthousiast op het eten af komt bijv dan houdt het een keer op.

Het lastige van snot is, is dat het heel hardnekkig is en dat als het chronisch is je wel AB steeds kan geven maar het telkens terug komt als de kuur afgelopen is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:59

dat is toevallig, het ene nies konijn van mij kreeg op latere leeftijd ook cuniculi.
:j ze is ondaks dat ze daar neurologische schade aan over heeft gehouden wel 11 geworden :D

moet ik er wel aan denken dat het duo kruiden elixir van jan smit ( nee niet de zanger)
wel word aangeraden bij weerstandsproblemen bij konijnen

linkje
http://www.duokruidenelixer.nl/index.ph ... it-veendam

je kunt het kopen bij de meeste reform zaken.
ik heb het zelf destijds gekocht en moet zeggen dat het toen voor de cuniculi niet veel deed,maar ze waren wel fitter :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:26

Ellepel: dit is orgaanconcentraat van runderen. 100% natuurlijk dus. Het heet Adrenal van nutricilogy, op doseren na zie ik geen reden om het niet te proberen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:55

Een korte update: sinds het stro uit het hok
is, heb ik mijn teddy geen echte niesbui meer horen hebben én ik geef hem nu al 2 dagen geen bisolvon meer *\o/*

Bedankt voor de gouden tip, ellepel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:13

ja dat scheelt he.. :D
weet je mijn 2 nieskonijnen zaten ook altijd op stro.
maar toen mijn pony bronchitis kreeg en ik via via dus hoorde dat in stro best veel schimmelsporen zitten waar paarden op reageren dacht ik dat dat voor konijnen misschien ook wel zo was.
dus stro er uit en toen ging het stukken beter.
ze niesten af en toe nog wel,echt dikke stukken wit snot kwam er dan uit,maar het scheelde enorm.

hopelijk blijft het nu bij jouw konijn ook goed gaan *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:15

Voor een eventuele volgende keer: je kunt Bisolvon ook heel erg prima door het drinkwater doen. Eerst even Googelen voor de verhoudingen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 10:34

Iris82 schreef:
Voor een eventuele volgende keer: je kunt Bisolvon ook heel erg prima door het drinkwater doen. Eerst even Googelen voor de verhoudingen.

Dat gaat niet, want dan krijgt mijn andere (kerngezonde) konijn ook Bisolvon binnen en dat wil ik liever niet, aangezien zij het echt niet nodig heeft. Maar bedankt voor het meedenken :j

ellepel, dit scheelt zeker, ik heb hem vannacht niet 1 keer horen niesen (werd er altijd wakker van) en hoor hem ook niet meer rochelen, hoera *\o/*

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:37

Fijn om te horen :) (meelezer)
Mocht t terugkomen.. heb je de tandjes al eens laten checken?
Konijn van een kennis was steeds verkouden door ontstoken tandje of kiesje

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:52

De tanden zijn gecheckt en waren helemaal goed!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:11

Het gaat nog steeds goed met Stamper *\o/* Af en toe niest hij nog wel en af en toe komt er wat snot uit zijn neusje, maar het is nog steeds vele malen beter dan hiervoor. Het stro kan hier dus de deur uit :)

Wel ben ik nu op zoek naar stofvrij hooi. Heeft iemand hier misschien nog een goede tip voor? Het mag gewoon basic hooi zijn, want kruiden heb ik zelf allemaal meer dan genoeg in huis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:49

ik gaf die van mij tijm hooi van beaphar of ander hooi van beaphar.
dit hooi vond ik behoorlijk stofvrij en droog en daar deden ze konijnen het prima op.

fijn dat het nu een stuk beter gaat *\o/*