geluk bij ongeluk laten we maar zeggen ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

geluk bij ongeluk laten we maar zeggen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:36

Vanochtend moest ik met de ene kat naar de dierenarts voor wondcontrole,

aangezien de oudste poes van 11 vorige week bijna de hele week onder de bank heeft gezeten en er sinds 2 dagen er weer onderuit was heb ik besloten om haar mee te nemen welicht iets makkelijker om het te accepteren...

Daar aangekomen kreeg ik de vraag waarom ik die andere ook had meegenomen uitgelegd dat ze helemaal van slag was en raar gedrag vertoonde en ik hoopte dat dit het haar iets gemakkelijker maakte, ze stonk immers ook gelijk naar da lucht...

Na de wondcontrole van de poes die goed was en de oplosbare hechtingen moeten hun werk verder doen kreeg ik te horen of ze gelijk even mocht kijken naar oudere en vroeg of ze ook wel eens hard en raar deed mauwen? ja inderdaad was mijn andwoord daarom maar goed ze word een daggie ouder teminste dat dachten wij dan...

Ze deed naar haar hart luisteren en zij ze heeft een hartruis.. oke dan tsja en nu? nou welicht kan ze ook last hebben van haar schildklier enz dus de volgende keer maar even naar laten kijken,

echter was ik er toch dus doe gelijk maar enigsinds verwerkend wat er zojuis binnen was gekomen want sja ze ging alleen mee voor gezelschap en ik zij nog sorry meisje.

Haar hals werd geschoren en er werd bloed afgenomen, de nier uitslag moesten we een half uur op wachten en de schildklier hoor ik pas volgende week best spannend..

Toen de uitslag er was, kreeg ik te horen dat haar nierwaardes verhoogd waren en er een kleine kans is op suikerziekte, maar dat kon ook komen door de spanning.

Ze moet op een dieet voor senioren katten moet me nog even gaan verdiepen welk voer enz

Ook kreeg ik te horen dat ze welicht gevoelig is voor vacht problemen daar ze een best rare vacht heeft (ook raar dat haar vacht onder haar buik niet meer aangroeid), ze dachten eerst aan vlooien maar dat hou ik zo goed bij en dat leek me sterk (binnenkatten) + iedere maand even kammen en stronghold krijgen ze, en inderdaad na een tijdje goed kammen was de conclusie dat ze schoon was :+

Bokkers ervaring met nier problemen en hartruis ?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:42

Onze kat zijn we sinds 4 week nu achter dat hij een hartruisje heeft.
Toen we heengingen was de hartruis een 3 op schaal van 6. Medicijnen gekregen.
1x daags tegen de hartruis en de 1e week 2x daags een kwart plastablet.
De 2e weel 1x daags de hartruis en 1x daags een kwart plastablet.
Daarna controle. zijn hartruis was teruggegaan naar een 2 op schaal van 6.

Hij is nu 11, plastabletten hebben we in huis, maar hoeft momenteel niet. en hij moet voor de rest van zijn leven 1x daags het tabletje tegen hartruis hebben.

Gelukkig kunnen katten hier oud mee worden.

Nier problemen had hij niet, dus hier kan ik niks over zeggen helaas.

Hij krijgt fortekor tegen zijn hartruis.

Wildgirl

Re: geluk bij ongeluk laten we maar zeggen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:46

Mijn poes van inmiddels 9 heeft al vanaf haar geboorte een hartruis; ze kunnen er gewoon oud mee worden, het kan ook vroeg afgelopen zijn; het is slecht te zeggen.
Ze krijgt er geen medicatie tegen overigens.
Nierproblemen zijn mij(gelukkig) onbekend, wel heeft mijn andere kat ooit terugkerende blaasontsteking gehad en heeft daardoor ook een tijdje op een nierdieet gestaan. Deed weinig.
Belangrijk(sowieso altijd) is om een goed merk voer te voeren met weinig zout; daar doen die van mij het beiden goed op.
Kale plekken kan ook heel goed milliair eczeem zijn(zeker op buik,staartaanzet en poten); daarvoor is een hormoon onderhoudsbehandeling uitermate doeltreffend.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:51

Hier een je-weet-wel-kater van 11 met een hartruisje. Is een echo van gemaakt, waaruit bleek dat hij er eigenlijk alleen bij inspanning/paniek last van heeft. Hij heeft dus nu ook nog geen medicatie. Ja, wel vanwege oxalaatsteentjes, daar heeft hij plastabletten voor icm voldoende water.

Ook bij nierproblemen lijkt het me belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Ik geef mijn katten wat water over de brokjes met een klein schepje natvoer voor de smaak. En ik het van Cat-it een waterfonteintje staan, daar drinken ze beter uit, dan uit een gewone bak met water.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:29

ze krijgen in de ochtend en in de avond nat voer, want extra vocht kan nooit kwaad vond ik altijd en nu nog, en overdag gewoon brokjes.

Als waterbak hebben we zo'n vulbare water(automaat) container zodat ze ten alle tijden water kunnen drinken! en hij vult het weer aan met vers water

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten/andere/25055 zo 1 dus

ze kreeg altijd gewone brokjes maar zij moet over op senioren brokken, moet even kijken hoe ik ga zorgen dat zij die andere hun brokken niet op eet en andersom.

de dierenarts adviseerde inderdaad ook al een drinkfontijn echter is het zo dat ik hier 2 katten heb die geen oplader heel laten die moet en zal door geknaagd worden en zeulen ze altijd met de waterbakken dan staat hij ineens ergens anders :') en de hele grond is nat, doen ze trouwens ook met hun gewone bak maar daar zit geen draad aan dat ze door kunnen knagen...

Medicijnen heb ik ook niet gehad oid, mischien straks als de uitslag van haar schildklier niet goed is ? ik heb geen idee...

dat ze er mee oud kunnen worden dat weet ik echter is het dametje al 11 en wil ik haar zo goed mogelijk ondersteunen en het haar gemakkelijker maken.

Wat raden jullie aan moet je die hartruis ieder jaar laten controleren of is dat niet nodig ?

De katten hier komen niet buiten oid dus buiten eten krijgt ze dus ook niet van een ander,

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:36

Ik heb hier een kat gehad met ruis op hart. Luchtweg problemen en op latere leeftijd ook nog epilepsie. Ze is zonder medicatie 17 geworden. Helaas moeten laten inslapen door gesprongen tumor onder de buik.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:41

Het hangt er vooral vanaf wat voor hartruisje het is. En op welke kleppen. Dat kan een indruk geven van welke aandoening ze misschien kan hebben. Afhankelijk van de aandoening en de ernst kun je medicijnen krijgen, maar daarbij moet ook rekening gehouden worden met nier/lever waardes etc. Misschien dat ze daarom eerst de schildklier waardes ook wilde weten voordat ze verder gaan onderzoeken! Sterkte

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:56

Ik heb 2 katten gehad met nierproblemen. Helaas niet met een goede afloop.
Genoeg vocht om te spoelen is belangrijk. Bij de mijne hielp het al enorm dat ze op vers vlees stond. Maar zelf dat was uiteindelijk niet genoeg.
Beide katten waren overigens 7 en 9 jaar oud, dus ook nog niet op leeftijd.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:19

Die van mij is dus ook 11. Ik moet elk jaar terug komen voor controle.
Maar heb dan wel medicijnen.

Hij hoefde geen special dieet, en krijgt 3 bakjes per dag en daarnaast staan er altijd brokjes en vers water klaar.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:20

Zou qua hartruis even het advies van de dierenarts vragen. Ik moet vooral kattenbeest een beetje in de gaten houden en aan de bel trekken als ik het idee heb dat hij er last van heeft. Binnenkort moet het mannetje voor z'n gruis een controlefoto en dan informeer ik gelijk even of dat een jaarlijks terugkerend fenomeen gaat worden. Zo ja, dan kunnen ze gelijk zijn ruisje even controleren.