Labrador aanschaffen, waar te beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Labrador aanschaffen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:24

Ik ben samen met mijn vriendin al een beetje aan t oriënteren op de aanschaf van een labrador pup.
We zouden graag over half jaar tot klein jaartje een puppy willen kopen. We zouden dan graag een zwarte reu willen.

Omdat we dit wel graag bij een goede fokker willen doen zijn we dus nu al beetje aan t kijken.
Maar we zien door de bomen het bos niet meer.

Als je googled kom je genoeg fokkers tegen. Ook fokkers die netjes ingeschreven zijn bij de rasvereniging.
Sommige sites spreken over een wachtlijst, maar niet over hoe lang deze dan is.

We weten niet zo goed waar we moeten beginnen.
Gewoon tegen die tijd een aantal fokkers bellen en langs gaan?
Van te voren één fokker uitzoeken daar van te voren langs gaan en daar wachten op een zwarte reu?
En welke dan wel en welke niet?

Dus wat is wijsheid?

Mijn vriendin heeft al tweemaal een pup opgevoed maar deze pups kwamen beide bij een broodfokker vandaan en dat willen we nu niet.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:36

Gewoon bij verschillende fokkers gaan kijken, stel vragen, vraag of je eventueel bij de nesten mag kijken, let op moeders. Let op hygiene, of het schoon, netjes en rustig is. Een goede fokker zal dit toestaan, zo niet dan gauw een deurtje verder.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:45

Voor de labrador zijn er twee rasverenigingen, zou via hen eens kijken naar fokkers die je zo via het internet aanspreken, eens een belletje of een mailtje doen van joh, we willen heel graag een labrador puppy, vertel eens meer!! Ga een keer kennis maken, ook vóórdat er pups zijn. Veel fokkers vinden dat meer dan prima :) Vraag hoe het zit met puppies, hoe een evt wachtlijst is etc.. En als je je geheel goed voelt bij een fokker (of meerdere) kun je je op de lijst laten zetten. Wees trouwens wel eerlijk, als je je bij meerdere fokkers "inschrijft" voor een pup. Niks zo vervelend als dat je dénkt een pup kwijt te zijn en dat de kopers dan in week 6 afhaken omdat ze ergens anders een pup vandaan hebben.

Het is veel makkelijker om een fokker te vinden als je een beetje in het ras zit of mensen kent die er in zitten. Om zeg maar de keuze wat te versmallen. Zeker bij labradors zijn zoveel fokkers van! Bij ons zijn het er maar een stuk of 10 en ik ken ze allemaal persoonlijk dus ik weet prima waar ik wel of geen hondje vandaan wil halen en zodoende zou ik een toekomstig pupkoper ook best kunnen adviseren. Dat bedoel ik zeg maar. Ik ken zelf maar 1 fokker van labradors, aan mij heb je dus niet zo veel _O- Hele aardige mensen wel trouwens :)

Heel veel succes gewenst trouwens! En voorpret :D

NoName126

Re: Labrador aanschaffen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:52

Waar te beginnen? Bij de rasvereniging! Eerst je eigen wensen goed duidelijk hebben want je hebt twee zeer verschillende lijnen binnen de labs.
Dan gaan kijken naar shows en zien welke.honden van welke fokkers je aanspreken. Dan eens langsgaan om te kijken en kletsen.
Dan je keuze maken waar je op de wachtlijst wilt.
Ga niet voor een ala minute pupje van MP. Die komen zeer vaak van broodfokkerd. Dan heb je kans op een hoop ellende later.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:55

Dank jullie!

Nee pupje van marktplaats halen zijn we zeker niet van plan.
Wil ook echt eerst ergens geweest zijn en dan eventueel pas later een pup ophalen.

Kan al bijna niet wachten tot t zo ver is!
Maar eerst maar een huisje en daar settelen.

We moeten ook maar opzoek naar iemand die met ons mee zou kunnen,
Ben te bang dat we in mooie praatjes trappen die toch niet waar blijken te zijn.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:14

Daarom via rasvereniging doen. Je inlezen welke papieren getoond moeten worden en gaan kijken voordat er pups zijn zodat je niet verliefd wordt.. en san vervolgens niet meer redelijk kan denken..

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:17

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:37

packer schreef:
Gewoon bij verschillende fokkers gaan kijken, stel vragen, vraag of je eventueel bij de nesten mag kijken, let op moeders. Let op hygiene, of het schoon, netjes en rustig is. Een goede fokker zal dit toestaan, zo niet dan gauw een deurtje verder.

De fokkers die ik ken laten geen mensen komen kijken die geen pup uit dat nest krijgen. Als je een nest van 10 hebt, betekent dat dat vanaf week 3 er elke week minimaal 10 mensen over de vloer komen. ;) Ik vind dat niet meer dan normaal dat de teef en pups dan voor de rest rust krijgen.

TS, via de rasvereniging. Kijk welke fokkers daar aangesloten zijn, bekijk de website of de honden je aanspreken en stuur dan een mail (of bel even) waar je je in voorstelt en waar je allerlei vragen kan stellen. Het liefst kennis maken voordat er een nest is, zodat je de teef kan mee maken in normale omstandigheden. Je kan ook vragen hoe lang de wachtlijst is, bij de ene fokker zal het een half jaar zijn, bij de andere veel langer. Eigenlijk wat Neej dus al schrijft. ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:13

Allereerst chapeau voor het feit dat jij en je vriendin aan het oriënteren zijn op het gebied van pups. _/-\o_ Fairpup.nl is inderdaad een hele geschikte site waar je kunt lezen of je wel een 'goede fokker' hebt gevonden.
Ik ben het eens met Neej en MyWishMax verder :j

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:54

Kan jij of je vriendin 's middags de hond ook uitlaten?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:06

Waarom niet via marktplaats? Hier een "labrador" fokker die de pups wel (bijna) allemaal via marktplaats heeft verkocht. Heb een labrador teef zonder stamboom maar wel is getest op HD, ED en de rug is gerontgend. Gedekt door een hele mooie fijne reu en daar zijn 11 prachtige stamboekloze pups uitgekomen.
Allemaal aan hele fijne baasjes verkocht op 1tje na dan die is gebleven :)
Waar je vooral op moet letten;
Hoe vaak krijgt de moeder een nest?
Hoe is de hyghiene?
en waar worden de pups groot gebracht?

Helaas zie je bij heel veel stamboom fokkers dat de pups worden groot gebracht in een kennel en dus niet veel in huis komen. Dit moet je dus wel willen..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:10

Mijn advies... Pup uitkiezen via de rasvereniging!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:24

Gelukkig zijn er ook gewoon mensen die een keer een nestje fokken. Zonder ras vereniging. Dat kan en mag ook makkelijk. Dat hoeft helemaal niet meteen broodfok te zijn !
Ik heb ook een labrador, gewoon van iemand die met de reu van de buren een keer een nestje gefokt heeft. Volle labrador zonder papier. Scheelt behoorlijk in de prijs en mensen zijn er niet zo spastisch mee.
En dan bedoel ik echt niet, dat ik als nieuwe eigenaar niet bekeken ben of dat het met de hondjes niet goed zat... Helemaal niet. Maar als voorbeeld : toen we gingen kijken waren er 3 pups. Die liepen s'middags met mama in de tuin (augustus) en die van ons zat al meteen in de sloot !
"U kwam voor de bruine ? waar is ze nou gebleven, net was ze er nog....??? Oh, sorry, ze komt net uit de sloot gehuppeld, nu is ze helemaal vies...."

Persoonlijk vind ik vaak dat de ras verenigingen over de top gaan. (vast niet allemaal)
Teveel op grote (zoveel cm hoog en lang), kleur, profiel ed.
Natuurlijk is de gezondheid nr. 1, maar soms zelfs ten koste van die dingen die ik net opnoemde.
Ik ga persoonlijk liever voor een hond die in een leuk gezin is geboren met een goed karakter en na gekeken door de dierenarts.
En ook bij een labrador is karakter zó belangrijk. Ik heb een top hond, kan niet anders zeggen, maar qua drukte, komt er voorlopig, na deze, geen nieuwe labrador. Denk erom dat ook deze honden heel druk kunnen zijn. (veel energie) Daar heb ik me ook lelijk in vergist !
Geen zorgen: Ze komt niks tekort en mag gewoon lekker bij ons blijven wonen hoor !!

En nee, ik pleit niet voor mezelf. Onze teef is 8 jr en heeft nog nooit een nestje gehad !

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:58

ik zou echt beginnen met bedenken of je meer een fieldtrail labrador wil met zeer veel energie die zeer graag willen werken voor de baas en vaak klein en rank van stuk zijn. Of wil je meer het type showlijn groot en grof gebouwd en meer relaxt van karakter die met minder genoegen nemen dat de werkers.

Daarnaast met of zonder stamboom kan ik niets zinnigs over zeggen gezien ik zelf altijd honden uit een asiel heb tot nu toe (ook daar zitten wel eens puppen overigens). Verder altijd goed nadenken, eens gaan kijken hoe of wat bij die fokker enz. Graag wil ik bijv. dat de ouderdieren zelf ook een prettig leven hebben en niet nummer 11 in een kennel bij de fokker is die af en toe aandacht krijgt en op een veldje in de tuin zijn/haar behoefte mag doen bijv.

Uiteraard kun je ook eens op een show gaan kijken.

Stamboomloos hoeft niet slecht te zijn en ook daar geven HD en ED uitslagen e.d. niet alleen de doorslag voor mij. Men moet gewoon weten waar men mee bezig is ;)