Oude hond met veel jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Oude hond met veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 07:36

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken met onze 14,5 jarige JR.
Het is al een jaren een zorgenkindje en de laatste 3 jaar ging het eigenlijk allemaal heel rustig.
Hij heeft al jaren last van allergieën, hiervoor is hij ook uitgebreid getest.
Hier kwamen wel wat dingen uit zoals vlooienallergie, meelmijt, melganzevoet enz.
We hebben desensibiliseren geprobeerd, die stof word speciaal voor hem gemaakt en moet je inspuiten.
We hebben een duur middel Atopica gehad, we hebben andere voeding geprobeerd ook vers vlees.
We hebben shampoos en supplementen geprobeerd.
Uiteindelijk hebben we hem op de rit gekregen door royal canin voor 8+ te gaan voeren en prednison en deze rustig af te bouwen.
Prednison hadden we uiteindelijk alleen nodig tussen juli en september en dan hooguit 1/2 met uitschieter naar 1 hele.
Ik bouwde dit ook weer zelf af en dit ging al jaren goed.
Dit jaar heeft hij tussen juli en sep geen jeuk gehad, ik blij natuurlijk.
Nou kreeg hij in oktober vreselijk jeuk, dus begonnen met prednison.
Desondanks beet hij zich een hotspot.
Paar keer achter elkaar bij de dierenarts geweest ook vanwege een alvleesklierontsteking.
Hotspot is getest op schimmel en mijt twee keer en dit was gelukkig niet.
Dierenarts denkt dat het met zijn allergieën te maken heeft en ik mag opbouwen naar max 3 pillen prednison per dag.
Ik heb laatst carnibest pancreas besteld, maar hier doet hij het echt niet goed op, hij stopt ook met eten.
Hij krijgt nu een speciale brok van de dierenarts voor de pancreas.
Nu ben ik de prednison af aan het bouwen en zit op een 1/2, maar hij lijkt weer iets meer jeuk te hebben nu.
Ik word er gek van mede ook doordat ik m niet kan helpen.
Ik heb ook nog een spray meegekregen voor op de plekken te spuiten die is ook op prednisonbasis, kortom ik ben de hond eigenlijk dood aan het voeren met die rotzooi.
Het is ook heel erg moeilijk, want nu hebben we net het ene wat op de rit met de alvleesklier en nu komt dit.
Iemand ideeën??

lolotjeh

Re: Oude hond met veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:46

Ik heb een boxer met enorm veel jeuk.
Ook door allergie. Wat ik bijna dagelijks doe is de jeuk plekken schoon maken met een baby doekje en lekker insmeren met een beetje vasaline dat verzacht de jeuk lekker en zal hem ook wat rust geven kwa krabben en bijten en voor de rest van z'n lijf wat amandel olie is lekker verzorgend maar ook lekker verzachtend voor hem en het werkt prima

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 07:59

Mijn hond kreeg jeuk van voer waar veel granen in zitten. Ik voer nu Orijen en dat gaat goed, geen jeuk meer

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 08:16

Heb ik ook al bekeken alternatieven om te gaan voeren, maar zit allemaal veel meer vet in en daar kan hij juist niet tegen.

Proficiat melissaYM

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:38

Hier ook een oude hond gehad met jeuk en deze hebben wij Prednison pilletjes gegeven. Jeuk was helemaal weg, hond was weer blij en heeft nog 2 jaar een rustig, fijn leven gehad.

Je moet je bedenken hoelang een hond van bijna 15 jaar nog heeft. Dan kan je hem toch beter Prednison geven zodat de tijd die hij nog heeft fijn is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 11:43

Hoeveel gaven jullie de hond en wat was het voor qau grote??
Ik wil m gaan wassen met zeezout en idd gaan insmeren, puur als ondersteuning.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:39

jesito schreef:
Hoeveel gaven jullie de hond en wat was het voor qau grote??
Ik wil m gaan wassen met zeezout en idd gaan insmeren, puur als ondersteuning.

Dat werkt niet. Het komt van binnenuit.
Ik weet niet meer welke we hadden. We gaven hem elke dag een halve. Prednison kost ook niet zoveel. Het was een Cairn Terrier. Hij heeft zeker nog 2/2,5 jaar geleefd op die pillen. En geen gebijt meer. Arm dier, hij werd er zelf ook helemaal gek van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:46

Ik wil het proberen. Hij staat nu op 1/2 dexoral.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:59

jesito schreef:

Heb het opgezocht. Hij kreeg Prednoral en dan een halve per dag.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:01

Is zijn schildklier getest? En kan hij naast dingen in zijn omgeving ook een voedselallergie hebben? Vaak gaan deze twee samen namelijk. Misschien een gekke vraag, maar hoe ruikt zijn huid? Heeft hij last van rode plekken of wondjes? Allergische honden zijn best gevoelig voor secundaire infecties als gevolg van jeuk.

Wassen heeft zeer zeker wel zin bij honden met omgevingsallergie, het zorgt ervoor dat de huidbarriere minder snel beschadigd. Er zijn hele fijne shampoos verkrijgbaar die goed werken. Moet je alleen wel weten wat bij jou hond past. Is het puur jeuk gebruik je wat anders als bij een hond die last heeft van gisten.Ik zou je daarom eigenlijk willen aanraden om eens naar een dermatoloog te gaan en of een hollistische dierenarts. Beide hebben een geheel eigen werkwijze maar dat gaat in elk geval verder als het standaard riedeltje prednison en antibiotica.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:18

Wij hebben een bordercollie, die zegmaar overal allergisch voor is. Hij heeft momenteel een beetje haar, maar hij was helemaal kaal...

Wij wassen hem met dermasezia shampoo en sinds we dat doen is zijn huid weer rustig. Terwijl er uit onderzoeken (Onder de microscoop) niks te vinden was en de oorzaak ook daar niet ligt. Dat is puur zijn allergie, want hij staat op vers vlees en dan gaat het goed. Maar steelt hij een broodje, dan heeft hij binnen een uur rode plekken op zijn rug.

De dierenarts had hem al zo'n beetje opgegeven... Hij had het al over inslapen. Maar een kennis van ons heeft een trimsalon en zij vroeg of ze hem mocht bekijken.. Nouja natuurlijk. En van haar hebben we de shampoo ook.

Je zou haar eens een berichtje kunnen sturen, ze is nooit te beroerd om advies te geven :)
http://www.little-diamonds.nl/?page_id=61

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 16:10

Suzanne F. schreef:
jesito schreef:

Heb het opgezocht. Hij kreeg Prednoral en dan een halve per dag.
Hebben we ook geprobeerd maar hij doet het beter op dexoral.
Dank je voor de moeite.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:01

Hoe heb je vers gevoerd? KVV/BARF? Heb je geëlimineerd?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:14

Hier ook een bejaarde hond (Collie, 12 jaar) die laatste jaar jeuk heeft. Wij gooien het op een auto-imuunziekte door ouderdom.
Hij heeft ineens voedsel allergie (voor alles behalve eend zon beetje), allergie voor mijten en weet ik het allemaal. En dat is allemaal binnen een jaar komen op zetten. Bijt zit dus hotspot achter hotspot.

Wij geven nog geen prednison omdat het met
- streng dieet (alleen maar versvlees Eend echt niets meer)
- smeren van Neem lotion
- het weghalen van alle kleden in huis en dagelijks 2 maal stofzuigen
- het stoppen van enten
- elke 3 maanden streng anti-vlooien
- elke vorm van stress vermijden we

in de hand te houden is.

Het gaat nu zelfs zo goed dat hij snachts weer alleen slaapt en hij niet echt krabt.
Uiteraard als het erger word en hij er onder lijdt krijgt hij direct prednison.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:26

Met mijn JR precies hetzelfde verhaal. Ook jeuk, hotspots, zich helemaal kaal bijten tot bloedens toe. Ook op de Aropica, pretnison, rijst met kip, elke maand ontvlooien met pipet, terwijl ik nooit vlooien heb gezien, noem maar op.
Ben met alles gestopt, hielp toch niet zoals zou moeten.
Mijn JR heeft nu het hele jaar een vlooienband om en hij krijgt brok van Dognutricion. Hij heeft nergens geen last meer van.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:46

Pffff, ik zie wel vanalles voorbij komen maar het is allemaal weer uitzoeken en puzzelen.
Mede ook door.zijn alvleesklier.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:09

Er is een nieuw middel tegen allergie op de markt Apoquel (Oclacitinib). Dit is alleen bij een aantal dermatologen verkrijgbaar. Het helpt erg goed en heeft nagenoeg geen bijwerkingen wat prednison natuurlijk wel heeft. Misschien het proberen waard!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:12

Geef je hem toevallig verse vlees voeding waarin pens verwerkt zit?
Er zijn heel veel honden die hiervoor allergisch zijn, wij voerde onze hond ook vers vlees nadat we overgestapt zijn naar een variant zonder pens is de jeuk bij ons hond gestopt :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:00

Gowgirl schreef:
Er is een nieuw middel tegen allergie op de markt Apoquel (Oclacitinib). Dit is alleen bij een aantal dermatologen verkrijgbaar. Het helpt erg goed en heeft nagenoeg geen bijwerkingen wat prednison natuurlijk wel heeft. Misschien het proberen waard!

Ga het even nakijken, dank je wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:01

A_nouk schreef:
Geef je hem toevallig verse vlees voeding waarin pens verwerkt zit?
Er zijn heel veel honden die hiervoor allergisch zijn, wij voerde onze hond ook vers vlees nadat we overgestapt zijn naar een variant zonder pens is de jeuk bij ons hond gestopt :)

Ik moet rekening houden met zijn alvleesklier dus ook hier moet ik rekening mee houden.
Heb nu speciaal voerbesteld van wolfsblut met eend.
Ook laag in vet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 07:49

Even een update voor de mensen die meegedacht hebben.
De hond is van de jeuk af helemaal en krijgt al enkele dagen geen prednison meer.
Ik deed iedere dag de plekken schoon maken met een dettoloplossing en dat leek verzachting te geven, ik veegde hiermee ook tegen de haren in en het gaat om een spierwit hondje.
Afgelopen zaterdag weer een afspraak gemaakt met de da voor die dinsdag, want de situatie bleef niet te doen.
Zondagmiddag was ik weer alles schoon aan het maken en ineens zie ik wat kruipen..............een vlo.
Ik heb het kreng waarschijnlijk steeds even verdoofd met de dettol dus kon m nu gauw pakken en kapot geduwd.
Hij had geen echt vlooienbesmetting het is er maar een of twee geweest en met een vlooienallergie is dit al genoeg voor zoveel ellende.
Ook bij de dierenarts twee keer onderzocht met de kam op vlooien, niks ook geen poepjes.
Ik heb een pipet in zijn nek gedaan en een nieuw middel opgehaald bij de dierenarts waar vlooien niet resistent tegen kunnen zijn.
En de jeuk verdween als sneeuw voor de zon, zo blij dat ik het kreng gevonden heb en tegelijk voelde ik me zo schuldig en stom.
Buiten dat heeft dit vlooiengrapje dik 400 euro gekost :=
Maar goed als ik eerder zo'n kreng had gevonden was het meteen duidelijk geweest.
Zijn bijtplekken zijn weer rustig en er groeit weer haar op, dus op naar de 20 jaar *\o/*
Thanks voor het meedenken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:54

*\o/* fijn ts, vlooien zijn ellendige beestjes !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:15

Fijn dat het een vlo was! Alleen vind ik het wel raar. Toen wij naar de dierenarts gingen met deze klachten werd als eerste de vlooienkam gepakt en daarna de anaalklieren gecheckt.
Dat is het eerste wat ze willen uitsluiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 08:38

Hij is onderzocht bij de dierenarts op vlooien alle twee de keren, maar volgens mij bleef mr vlo dan thuis :')
Ook geen uitwerpseltjes gevonden en ook ik zelf heb m vaak zat nagekeken.
Maar ik denk dat het middel waarmee ik ontvlooide wel iets deed maar niet genoeg, vandaar dat ik ook een ander middel heb gehaald.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:16

jesito schreef:
Hij is onderzocht bij de dierenarts op vlooien alle twee de keren, maar volgens mij bleef mr vlo dan thuis :')

:')

Wij hebben altijd Frontline Combo. Welke heb jij nu?