Kater vertoont raar gedrag naar kittens toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Kater vertoont raar gedrag naar kittens toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:31

Ik heb enkele weken geleden 2 nieuwe katjes gaan halen, 2 meisjes, de exacte leeftijd is niet bekend maar ik denk dat ze op dit moment al voorbij de 12 weken zijn.
Ik ben ze gaan halen omdat ik merkte dat mijn kater (maine coon van bijna 2 jaar, begin september gecastreerd) wat eenzaam begon te worden sinds de dood van onze andere kat.
Ze lijken goed overeen te komen, ze jagen elkaar na, slapen en eten samen enz maar soms begint de kater onder het staartje van een van de katjes te snuffelen en als ze dit niet toelaat dan drijft hij ze in een hoek en bijt haar in de rug en de buik, ze jankt maar hij stopt niet.
Ik heb altijd geleerd dat je tussen 2 katten niet moogt tussen komen omdat je het zo onbewust erger zou kunnen maken maar ik heb bang dat hij eens te hard gaat bijten en dat hij dan per ongeluk een darm doorboort ofzo dus ben ik er een paar keer tussen gekomen als het katje niet snel genoeg weg kon geraken.
Mijn vraag is dus eigenlijk doe ik er goed aan er tussen te komen of niet? En wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

annepaardoes

Re: wat moet ik hier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:20

Is de kater gecastreerd? Mocht dit nog niet zijn gebeurd dan is dit sowieso aan te raden aangezien je nu twee poezen in huis hebt.
Voor de rest heb is nog niet veel kaas gegeten van katten gedrag dus hopelijk kan iemand anders je daar goede tips voor geven.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:38

Ja vanaf we beslist hadden op zoek te gaan naar een 2de kat hebben we laten castreren.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:40

Annepaardpoes; er staat dat hij in september is gecastreerd ;)

Hmm waarom heb je uberhaupt gekozen voor 2 kittens? Niet dat dat fout is maar met 1tje krijg je dr wel aanhankelijker naar mensen toe.
Ik zou gewoon even afwachten, de kater zou ik persoonlijk wel weghalen en foei tegen zeggen, ook zou ik even googlen wat je t beste kan doen.
Als ik jou was zou ik de poesjes sws zsm laten castreren of steriliseren.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:46

Plantenspuit richting hem doen of iets wat rammeld op de grond gooien,

Mijn kater heeft dat ook een tijdje gedaan maar die kreeg op een gegevenmoment gewoon de plantenspuit op hem gericht of iets wat voor handen lag richting hem gegooid was er zo klaar mee en hij doet dat nu niet meer hij dook erbovenop in de nek bijten en trappen met die achterpoten en eraf halen was 3 seconen en dan ging hij weer, dus ja dan maar op die manier en nu slaapt hij gewoon met ze wast ze en doet er niets meer mee, denk echt grenzen opzoeken succes

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:49

ik zou idd wel de kater even afstraffen en verder even googelen! :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:54

Normaal zouden we naar het asiel gaan kijken zijn voor een kat maar bij vrienden van ons was er toen net een katin komen aanlopen met 2 kittens, zelf kennen ze niet veel van katten dus kwam de zorg bij ons te liggen. De katin hebben ze dan toch zelf gehouden (en op mijn aanraden direct gesteriliseerd) en van de kittens kon ik geen afscheid nemen ze zijn zo leuk samen. Ook naar de kater toe zijn ze speels en willen altijd bij hem liggen, naar mij toe zijn ze ook aanhankelijk vooral het zwartje is een echte knuffel.
Volgens mijn dierenarts moeten ze minstens 2 kg wegen voor ze gesteriliseerd mogen worden ( vorige week wogen ze beide rond de 1,250 kg), dat zal ik ook laten doen.
Ik weet of het er toe doet maar het zijn allemaal binnen katten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:58

Ik zou toch de kater afstraffen en niet de kleine er bij weghalen. Dus de kater corrigeren op het moment dat hij het doet. Als jij eerst de kitten weghaalt ben je waarschijnlijk te laat om de kater nog te kunnen corrigeren.

Er zijn DA's die aan vroegcastratie doet, maar dan moet je even rondbellen bij je in de buurt, nog niet alle dierenartsen doen dat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:01

noox schreef:
Annepaardpoes; er staat dat hij in september is gecastreerd ;)

Hmm waarom heb je uberhaupt gekozen voor 2 kittens? Niet dat dat fout is maar met 1tje krijg je dr wel aanhankelijker naar mensen toe.
Ik zou gewoon even afwachten, de kater zou ik persoonlijk wel weghalen en foei tegen zeggen, ook zou ik even googlen wat je t beste kan doen.
Als ik jou was zou ik de poesjes sws zsm laten castreren of steriliseren.

Noooohhhhh wat een onzin |(

Twee kittens is juist heel goed. Misschien in dit geval wat veel voor het goede voor de kater, maar twee kittens kunnen ZOVEEL energie aan elkaar kwijt. Hartstikke leuk ook dat ze samen kunnen opgroeien.

Het katergedrag ken ik niet.... ik heb ooit twee kittens van 12 weken bij een kater gezet, maar dat ging met wat weken ertussen. Eerst kitten 1 en paar weken later kitten 2. Maar die kater liet dat gedrag niet zien.

EDIT: ik zou wel de titel een stuk duidelijker maken. Iets van 'kater laat raar gedrag richting kitten zien" of zoiets. Deze titel... daar kunnen mensen niet zoveel mee ben ik bang.