Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:16

Even heb ik zitten twijfelen of ik dit topic zou plaatsen want ik ben bang dat dit een heftige discussie op gang gaat brengen maar toch doe ik het.
Ik maak me eerlijk gezegd best wel zorgen hoe sommige mensen (ik zeg dus niet alle mensen) met het fokken van dieren omgaan, voor al in Amerika is dit het geval.
Het uiterlijk van het dier staat voor op en er word geen rekening gehouden met de gezondheid van het dier.
Veel (vooral) honden rassen krijgen problemen met hun gezondheid omdat de mens graag wil dat ze een bepaalde bouw, beharing en grootte hebben.
Een aantal problemen zijn (en het zijn er te veel om op te noemen)
-De schedel van een Chihuahua word soms zo klein gefokt dat de ogen niet meer in de oogkassen passen en er spontaan uit vallen.
-De neus van een Engelse en Amerikaanse Buldog is zo kort gefokt dat ze vaak problemen hebben met ademen, daarbij kunnen ze zich niet meer natuurlijk voortplanten.
-Bij de Duitste herder is de achterhand steeds lager gefokt waar door er HD en spier problemen kunnen optreden.
-Bij de Sharpei komen er vaak ontstekingen voor tussen de huidplooien.
Voor nog meer problemen bij rashonden:
- http://nos.nl/artikel/649848-van-rashon ... geval.html
- http://www.puppies-en-honden.com/honden ... lemen.html

En nu zag ik net op marktplaats een "Levkoy Sphynx" voorbij komen, ik heb zelf ook een Sphynx gehad en ik heb toen al gemerkt dat het heel erg moeilijk is om een Sphynx te vinden waar geen inteelt in zit omdat de Sphynx is ontstaan uit een mutatie.
Ook kom je bij de Sphynx wat gezondheidsproblemen tegen, bijvoorbeeld een over aanmaak aan talg en oorsmeer.
Maar nu dus de Levkoy Sphynx:
Afbeelding
Hier schrok ik serieus wel even van...
Een kat van 1200 euro, naast dat deze kat naakt is zijn de oren nu ook gemuteerd.
Nu kwam de vraag in mij op, waar ligt de grens??
Wat nou als mensen hierop uitgekeken raken wat is dan weer het volgende?

Stel je voor dat we dit met mensen zouden doen (iets wat Hitler graag wilde) dat zou echt niet kunnen...
Maar met dieren dus wel?

Kuggur

Re: Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:25

Die grenzen zijn allang overschreden. Sfinx katten (óók de "originele") zijn imo al onacceptabel, laat staan dat arme mormel dat je daar op de foto hebt. Maar er zullen ongetwijfeld enthousiaste liefhebbers met meer geld dan verstand voor te vinden zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:27

Is daar geen scottisch fold in gefokt? Wel goed voor de bloedspreiding maar is wel een heel
ander type kat dan een sphynx. Wij hebben zelf ook de fold

Mensen gaan zeker te ver, niet alleen kwa uiterlijk ook kwa karakter zijn er extremen zowel de softe als felle kant op totaal niet meer rastypisch

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:30

Folds mogen toch niet meer gefokt worden wegens kraakbeenafwijkingen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:32

Amaris schreef:
Folds mogen toch niet meer gefokt worden wegens kraakbeenafwijkingen?

Waarom zouden Folds niet meer mogen en al die andere rassen die ernstige afwijkingen hebben wel?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:33

We gaan al veel te lang, veel en véél te ver. Sommige rassen mogen wat bij betreft per direct verboden worden!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:33

Ja, bij honden en katten is het scheer en inslag helaas :\
Zelf heb ik valkparkieten en ook daarbij gaat het niet goed met diverse mutaties.
Zo missen geelwangen vaak het broedinstinct of brengen hun jongen niet groot. Daarom moet je altijd zorgen dat je een tweede koppel niet-geelwangen met eitjes hebt, zodat je de eitjes van de geelwangen daarbij kunt leggen.
Vogels met de ino factor (roodoog) mogen niet samen een koppel vormen, want dan heb je grote kans op slechte jongen, soms met vergroeiingen of andere afwijkingen.
Vogels met de ino factor hebben ook vaak een kale plek achter de kuif.
Lutino's zijn soms zo doorgefokt (kwekers willen dan fel geel fokken) waardoor ze leverproblemen hebben.

Tja, zodra de mens denkt geld te kunnen verdienen, verliezen ze het welzijn van de dieren uit het oog :\

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:38

Weet ik ook niets van ;)

Genetisch is het bij een fold de oren die dus anders gevormd worden bij deze sphynx zullen die genen een soort gelijk genetisch patroon hebben of deze ook het zelfde is weet ik niet.

Je heb bij folds wel dat gevouwen X gevouwen zeker word afgeraden omdat dit evt wel voor verdere ongewenste en ongezonde mutaties zou kunnen zorgen

Mensen zullen altijd verder ontwikkelen dat is de aard van het beestje de dieren zouden daar echter nooit onder mogen lijden

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:39

Wat ik niet begrijp is dat dit allemaal maar toegestaan is.
Als je een geitje alleen in de regen op een stukje blubber hebt staan dan word dat geitje weg gehaald (wat uiteraard terecht is)
Maar een gehandicapt dier fokken die daar voor de rest van zijn leven mee moet leven mag wel, dat begrijp ik niet.
Bijvoorbeeld:
Citaat:
Bij de Cavalier King Charles Spaniel, bekend van Pim Fortuyn, leidt dat tot een schedel die te klein is voor de hersenen. De honden lijden daardoor veel pijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:45

Het lastigste is de grens bepalen wat wat mag wel en wat niet. De ene hond is de andere niet natuurlijk maar waar ga je per ras en type de grens bepalen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:48

Ja dat is ook zo... het is moeilijk.
Maar er zijn wel rassen die bekend staan om hun afwijkingen zoals de Amerikaanse, Engelse en Franse Bul.
Die zouden ze bijvoorbeeld kunnen verbieden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:48

Heel simpel... Alleen fokken met gezonde dieren, die geen pijn hebben door een afwijking in hun lichaam. :? Lijkt me niet heel moeilijk...

Ik bedoel, wanneer je geen moeite hebt met het fokken met een Engelse bulldog die altijd met keizersnede moet bevallen mag je wat mij betreft geschorst worden van het stamboek.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:54

Het steeds lager fokken van Duitse herders gebeurt al lang niet meer zoveel (gelukkig) en word op fokgeschiktheidskeuringen en clubmatches ook helemaal niet graag gezien. Overigens heeft dat niks met HD of andere spier en rugproblemen te maken. ;) Een hond met sterk aflopende croupe kan hele gezonde heupen en rug hebben. De spierproblemen (DM) die voorkomen bij de DH hebben hiermee ook niks te maken(recessief vererfbaar) en komt net zoveel voor bij de rechte ruggen. Zelfde geld voor HD.

Wij fokken Duitse herders en hebben aan onze honden zeer zware eisen qua gezondheid, werkaanleg en karakter.

Ook kweek ik met grasparkieten en ook daar kijk ik naar gezonde eigenschappen, het nog kunnen vliegen (engelse parkieten) en dan pas komen leuke kleurtjes en bijzondere mutaties.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:55

Citaat:
Het steeds lager fokken van Duitse herders gebeurt al lang niet meer zoveel (gelukkig)

Geld dit voor alleen Nederland of heel de wereld?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:59

Wilawander schreef:
Wij fokken Duitse herders en hebben aan onze honden zeer zware eisen qua gezondheid, werkaanleg en karakter.

Hier wordt bij conformatie fokkers van bordercollies ook graag mee geschermd; werkaanleg.
Dit is bepaald niet hetzelfde als bewezen werkvermogen, en als je de criteria (mbv zg. "instincttests" gemeten) ziet die door deze mensen worden aangelegd ga je hard lachen (of huilen is eigenlijk meer reden toe).

Mijn vraag aan jou zou dus zijn, ten eerste voor wat voor werk moeten je duitse herders aanleg vertonen, en hoe meet je dat/stel je dat vast of zelfs kwantificeer je dat in de betreffende hond?

NB. Bij je parkieten fok leg je de lat trouwens niet al te hoog; ze moeten nog kunnen vliegen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:03

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:

Hier wordt bij conformatie fokkers van bordercollies ook graag mee geschermd; werkaanleg.
Dit is bepaald niet hetzelfde als bewezen werkvermogen, en als je de criteria (mbv zg. "instincttests"=) ziet die door deze mensen worden aangelegd ga je hard lachen (of huilen is eigenlijk meer reden toe).

Mijn vraag aan jou zou dus zijn, ten eerste voor wat voor werk moeten je duitse herders aanleg vertonen, en hoe meet je dat in de betreffende hond?

Voor mij is dat een hond die werken wil. Onvermoeibaar is. Samen werken kan. Goede driften heeft, een bepaalde hardheid, een goed pakwerk laat zien, gehoorzaam is, goed speuren kan enz. Oftewel een goede sporthond. En die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden. Veel honden brengen dit niet meer mee of je hebt honden die zo hoog in de driften zijn gefokt dat ze ook niet bruikbaar zijn en niet meer handelbaar.

edit: Karakter speelt daar ook een grote rol in. :)

Wat betreft de parkieten. Dat engelse parkieten niet goed meer kunnen vliegen is vrij bekend. Ze worden voor tentoonstellingen steeds groter gekweekt en forser en hun vleugels kunnen hun gewicht niet meer dragen. ;) En dat is iets wat ik niet kweken wil. Een vogel moet kunnen vliegen.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 17-11-14 17:07, in het totaal 4 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:03

Zelfs iets wat er onschuldig uitziet kan al vervelende gevolgen hebben bijvoorbeeld de Scottish fold, mensen denken dat de mutatie het alleen maar gevolgen heeft voor de oortjes, maar het heeft gevolgen voor het kraakbeen in het hele lichaam. Dus met een beetje pech heb je een kat die slechte gewrichten heeft en dat moet je dus niet willen fokken. De dumbo rat lijkt me om dezelfde reden ook niet slim om mee te fokken.
Ook "leuk": rex ratten. Dat die ratten heel vaak entropion erbij hebben weten veel mensen niet. En dat is "leuk" hoor, constant het gevoel hebben dat er haren in je oog zitten te prikken dus oogirritaties.
Haarloze cavia's: de "liefhebbers" daarvan haasten zich te zeggen dat hun cavia's niet lijden onder hun kaalheid... maar waarom komen dan uitgerekend bij die variëteit zoveel longontstekingen voor? >;)

Staartloze ratten: ook daar zit de mutatie niet alleen in de ontbrekende staart, maar ook de rest van de rugwervels kunnen afwijkingen vertonen, evenals het bekken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:11

Voor Kuggur :D

Afbeelding mijn kweek

Afbeelding
dat wat ik niet wil kweken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:15

Over de am bulldog bijv die heb je niet enkel slecht daar zitten zeer gezonde en goed werkende honden tussen.
Het probleem daar is dat er totaal geen lijn in het fokken zit in mijn ogen door het niet fci goed gekeurd zijn wat weer komt door de ontbrekende lijn. Zo zit je dan al in een cirkel.
Daarnaast zijn er te veel Ik doe die hond bij die hond er zie wel wat er komt fokkers bij dat ras testen is niet nodig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:16

Wilawander, is de Engelse parkiet dan al zo doorgefokt dat ze vaak niet kunnen vliegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:17

Het gaat al veel te ver, niet alleen met de chi's die te klein gefokt worden maar er is ook de chibull, 2 rassen waar die elkaars problemen versterken en op zichzelf al sneller gezondheidsproblemen ontwikkelen, bij de chi's is het ook niet meer alleen het formaat maar de neus word ook steeds platter gefokt door bepaalde fokkers.
De nieuwe hype word de chipo/pochi vrees ik, chihuahua met dwergpoedel, die moeten ook zo klein mogelijk zijn natuurlijk.. Dit naast de chi x naakthond en de chi x dwergkees..

Bij mij ligt de grens gewoon bij het welzijn, fok je er een gezonder ras doorheen en passen de rassen bij elkaar dan heb ik er geen problemen mee maar gaat de gezondheid achteruit door het fokken dan doe je toch iets fout, maar bij die fokkers draait het puur om geld.. De mensen die zo'n dier kopen hebben gewoon een plaat voor hun kop, ik heb dan ook geen medelijden met de mensen die bewust een hele kleine chihuahua aanschaffen omdat ze dat zo schattig vinden en er na een jaar toch achterkomen dat het beestje niet gezond is. Er is genoeg voorlichting en als je dan toch zo stom bent om er 1 te kopen dan moet je achteraf ook niet gaan janken, sneu voor het hondje maar met de eigenaar heb ik geen medelijden, die houd het fiets gewoon in stand.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:19

Met de mensen geen medelijden néé het diertje wel, mensen die bewust zoiets aanschaffen hebben veelal niet echt hondenkennis en zullen problemen ook te laat opmerken :(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:20

Wilawander schreef:
Voor mij is dat een hond die werken wil. Onvermoeibaar is. Samen werken kan. Goede driften heeft, een bepaalde hardheid, een goed pakwerk laat zien, gehoorzaam is, goed speuren kan enz. Oftewel een goede sporthond. En die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden. Veel honden brengen dit niet meer mee of je hebt honden die zo hoog in de driften zijn gefokt dat ze ook niet bruikbaar zijn en niet meer handelbaar.

edit: Karakter speelt daar ook een grote rol in. :)

Dat een relatief vaag omschreven fokdoel. Ik zie overigens dat de oorspronkelijke functie van dit ras niet eens genoemd wordt, waarschijnlijjk ook niet meer relevant (?).
Verder beantwoord je de vraag niet echt; geen criteria, geen kwantificatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:23

Seven schreef:
Over de am bulldog bijv die heb je niet enkel slecht daar zitten zeer gezonde en goed werkende honden tussen.
Het probleem daar is dat er totaal geen lijn in het fokken zit in mijn ogen door het niet fci goed gekeurd zijn wat weer komt door de ontbrekende lijn. Zo zit je dan al in een cirkel.
Daarnaast zijn er te veel Ik doe die hond bij die hond er zie wel wat er komt fokkers bij dat ras testen is niet nodig.

Oh nee, ik zal ook nooit beweren dat het alleen maar slecht is, maar mijn punt is gewoon dat als je verder gaat fokken met een dier dat overduidelijk afwijkingen heeft (ogen, te groot hoofd, HD, etc etc) dan mag je van mij per direct een fokverbod krijgen. Of op zijn minst dat de ouderdieren een soort stempel krijgen, dat daar niet meer mee gefokt mag worden of alleen onder speciale voorwaarden (BxA bijvoorbeeld)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:23

Waar ik vooral moeite mee heb is dat bij veel dieren -ik zie het bij vogels, maar het komt eigenlijk bij alle dieren voor waar mensen mee fokken- dieren geen andere optie hebben dan de partner te kiezen die door de mens aan hen wordt gekoppeld. De meeste kweekvogels zijn monogaam en worden door mensen in een kleine kweekkooi opgesloten zodat ze niets anders kunnen als naar hun instinct luisteren en te paren. Ze paren dan wel, maar je hebt meer kans op slechte bevruchting, slecht broeden en slecht opvoeden van jongen omdat de ouderdieren niet "uit liefde" elkaar gekozen hebben.
Bij mij mogen alle vogels zelf kiezen. Soms zitten daar combinaties bij die ik niet voor elkaar had uitgekozen, maar op die manier is het wel 'natuurlijker' voor de vogels.
Nou zijn honden en katten niet monogaam, dus dat euvel heb je dan waarschijnlijk niet :+

Wat me bij Duitse Herders vaak opvalt is die verschrikkelijke duikbootachterhand :\