Mijn vogeltjes in 'shock' door mij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Mijn vogeltjes in 'shock' door mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 22:40

Vanochtend, toen het nog donker was, liet ik (in een poging de kat bij mijn stekkers weg te jagen) per ongeluk mijn vogeltjes heel erg schrikken. Met als gevolg dat ze als gekken door de kooi gingen vliegen, overal tegenaan, wat een lawaai. :(
Ik raakte daarvan ook een beetje in paniek, bang dat ze zichzelf dood vlogen, maar riep hoooo stil maar. Na iets van 5 seconden stopten ze pas en toen stonden ze beide doodstil en waren aan het roepen (geluid dat ik nog nooit van ze gehoord had ook), constant en ik kon ze niet stil krijgen.

Na twee minuten kwam mijn vriend op het idee het liedje op te zetten waar ze altijd rustig van worden. Dus dat gedaan, en toen werden ze stil. Maar alsnog wilden ze niet bewegen, echt heel raar. Ik haalde ze eruit en het leken meer opgezette vogeltjes dan levenden. Erg naar om te zien, het was alsof ze ieder moment het leven konden gaan verlaten. Langzaam kwamen ze iets losser en gingen schuilen in m'n ochtendjas, en in mijn nek. Terwijl ze normaal niet zo knuffelig zijn (wel heel tam). Ze waren echt verschrikkelijk geschrokken :(. Erna bleek dat de een niet goed meer kon vliegen. Maar dat is goed gekomen gelukkig.

Ik ben hier echt enorm van geschrokken. Sinds mijn eerste vogeltje ineens dood in het kooitje lag ben ik altijd zo bang als ik ineens gekte hoor vanuit de kooi.. Mijn twee vogeltjes zijn echt mijn kindjes :( Iemand enig idee of ik iets kan doen als het nog eens gebeurd? En weet er iemand ook een goede vogelarts? (kom er nu achter dat ik die nog helemaal niet heb). Wilde het ook even van mezelf afschrijven.. Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 13-04-18 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek woonplaats verwijderd

Wilawander

Re: Mijn vogeltjes in 'shock' door mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:15

Als ze in shock zijn is dat heel gevaarlijk dan het beste ze volledig met rust laten en het licht aan doen en verder helemaal niks. Dus niet er uit halen. De kans op overlijden is dan heel groot.

Dierenkliniek de IJburglaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mijn vogeltjes in 'shock' door mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:13

Waarschijnlijk waren ze nog diep in slaap en zagen ze de schrik niet aankomen (duh :+ ). Vogels kunnen erg heftig reageren wanneer ze schrikken. Ik heb het zelf ook wel een aantal keer meegemaakt (zowel binnenshuis als in de voliere) dat ze 's nachts ergens van schrokken en ivm totale blindheid in het donker echt enorm tekeer gingen, waarbij ze zich lelijk kunnen bezeren.
Zaten ze nog in het donker met bijv een doek er overheen? Ik had binnen vaak aan over de bovenkant en zijkanten een deken, zodat ze niet schrokken van geluiden of bewegingen en rustig konden slapen in hun veilige omgeving. De doek zat trouwens niet over de voorkant van de kooi, dus ze konden wel alles in de gaten houden als dat nodig was.

Gingen ze klapperend door de kooi heen? Even rustig in de gaten houden of er geen bloedpennen (afgebroken veren) of een schrikrui heeft plaatsgevonden. Verder gewoon rustig blijven. Hoe paniekeriger jij bent, hoe sneller zij dat opvangen. Het kan een paar uur duren voor ze weer 'ontdooien' maar mijn ervaring is dat ze er snel overheen zijn. Meestal zijn ze het met trosgierst zo weer vergeten.