Aquarium voor schildpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Aquarium voor schildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:37

Hallo bokkers,
Ik heb inmiddels al een poosje een muskusschildpad. Een ontzettend leuk ding, ze is heel actief en ik kan er wel uren naar kijken :D.

Ik heb haar in een aquarium van 80x40x50 zitten, met verschillende decoratie en een plek waar hij het water lekker uit kan. Ook heb ik een uv-b lamp en een warmtelamp. Maar het water word zo ontzettend snel vies, en dat is gewoon niet meer leuk. Elke week moet ik het aquarium echt schoonmaken, anders is het water echt gewoon troebel.
Nu wil ik eigenlijk een heel nieuw aquarium voor haar, maar wat is nou belangrijk? Waar moet ik echt aan denken? Wat is een handig systeem voor de warmtelamp en uv lamp? En ook nog een beetje budgetvriendelijk?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Sophie

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:50

Wij hebben 2 waterschildpadden. Heb gemerkt dat het ook aan het voer ligt wat je geeft. Wij gaven ook kattebrokjes en dat blijkt toch een vieze bak te geven. Misschien kan je hier iets mee.

sandra8

Re: Aquarium voor schildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:58

Wat ook helpt is om je schildpad apart in een bak zetten om te voeren en dan ff in die bak/emmer laten zitten. Schildpadden poepen vaak redelijk snel na het eten. Daarna weer terugzetten in de gewone bak.
En een flinke pomp om te filteren.
Ik heb jaren 2 roodwangen gehad en zo hield ik het redelijk binnen de perken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:17

Heb je wel een filter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:19

Schildpadden horen afwisselend voer te krijgen. Niet alleen kattenbrokken of dat voer uit potjes. Hier zit niet genoeg voedingstoffen in.

En je moet een sterke pomp er op hebben.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:23

Je kan voor de helft kattenbrokjes voeren, maar niet alleen maar.

Daar wordt de bak wel snel vies van inderdaad

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:26

Hoe je het ook went of keert schildpadden zijn viezeriken. Als je geen vies aquarium wil had je geen schildpad moeten nemen. Ik heb 2 geelwangschildpadden en moet elke week het aquarium schoon maken. Nu in de winter hebben ze een winterrust en hoef ik minder schoon te maken omdat ze minder eten en dus ook minder poepen. Ik heb laatst bij onze dierenwinkel speciale korrels gekocht die je in het aquarium kunt gooien en zo het water schoner blijft en er minder vieze luchtjes aan komen. Dit helpt echt! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht! ( ik zal even opzoeken hoe het heet ) Verder is een goed filter belangrijk. Als je die minstens 1x per week schoon maakt kan je aquarium wel 2 a 3 week redelijk schoon blijven.

Verder als je niet wil dat je schildpadden aan de schijt raken moet je ze geen sla of katten brokken voeren. Ze krijgen hier van diaree. Ik heb standaard een pot met gedroogde garnalen en vis staafjes. Daarnaast voer ik ze regelmatig komkommer. Ook ongekruid gebraden gehakt, eierschalen en insecten kan je ze geven.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:32

Ik heb twee waterschildpadden die een keer in de drie maanden verschoond worden omdat de filterbuizen dan vies zijn. Ze zitten in een 2 meterbak met 50cm water super helder. Het geheim zit hem in een goede filter. Die van mij zit onderhet aquarium. Buitenboord filter dus als je wil dat e bak niet ondergepist water heeft. Kattenbrokjes krijgen die van mij ook , geen probleem

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:34

Gydja schreef:
Hoe je het ook went of keert schildpadden zijn viezeriken. Als je geen vies aquarium wil had je geen schildpad moeten nemen. Ik heb 2 geelwangschildpadden en moet elke week het aquarium schoon maken. Nu in de winter hebben ze een winterrust en hoef ik minder schoon te maken omdat ze minder eten en dus ook minder poepen. Ik heb laatst bij onze dierenwinkel speciale korrels gekocht die je in het aquarium kunt gooien en zo het water schoner blijft en er minder vieze luchtjes aan komen. Dit helpt echt! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht! ( ik zal even opzoeken hoe het heet ) Verder is een goed filter belangrijk. Als je die minstens 1x per week schoon maakt kan je aquarium wel 2 a 3 week redelijk schoon blijven.

Verder als je niet wil dat je schildpadden aan de schijt raken moet je ze geen sla of katten brokken voeren. Ze krijgen hier van diaree. Ik heb standaard een pot met gedroogde garnalen en vis staafjes. Daarnaast voer ik ze regelmatig komkommer. Ook ongekruid gebraden gehakt, eierschalen en insecten kan je ze geven.

Mijn geelwangen hebben totaal geen last van diarree . Ik wissel wel af met wormen, kakkerlakken,waterplanten, eierschalen, garnalen etc etc. Ik hoef zelf zeker weten niet wekelijks schoon te maken. Gewoon goed filter.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:08

Willl65 schreef:
Mijn geelwangen hebben totaal geen last van diarree . Ik wissel wel af met wormen, kakkerlakken,waterplanten, eierschalen, garnalen etc etc. Ik hoef zelf zeker weten niet wekelijks schoon te maken. Gewoon goed filter.

Die van mij hebben ook geen last van diaree maar als je ze verkeerde en steeds het zelfde eten krijgen dan kunnen ze wel aan de dunne raken. Moet wekelijks schoon maken in de zomer als ze binnen zitten, vergeten bij te zetten. Hangt er natuurlijk ook weer van af hoe groot je aquarium is en idd aan het filter. Moet eerlijk zeggen dat hij wel aan vervanging toe is.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:15

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik heb een filter ja. Verder krijgt mijn schildpadje meelwormen, gedroogde garnaaltjes en heel af en toe een kattenbrokje.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:34

Schildpadden hoeven maar 2 of 3 keer in de week voer, de rest laten ze liggen en dat gaat stinken.
Mijn schildpaddenbak hoef ik maar 1x in de 6 maanden te verschonen, terwijl er geen pomp inzit.
Ik heb een schildpaddenopvang via dierenbescherming.
Zomers buiten in een grote vijver van beton, en in de winter in een binnenvijver.