kip ontwormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

kip ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 09:52

Hoi,

Mijn jonge Brahma haan van een half jaar heeft rare poep. Ik wil ze dan ook ontwormen.
Nu las ik dat Verm X een ontwormingsmiddel voor kippen is. Is dat een goed middel?

Wat gebruik jij en waarom?

Speedster

Re: kip ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:28

Ik gebruik verm-x, door wat yoghurt een paar dagen achter elkaar, zodat ik zeker weet dat ze het ook op hebben. Is bij mij meer preventief en ik heb nog nooit iets van wormen bij ze gezien verder, ze zijn goed gezond. Of het dus ook echt werkt, kan ik eigenlijk niet zeggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:47

Ik zou gaan voor een goed wormmiddel en niet voor iets preventiefs waarvan de werking niet bewezen is. En dan voor een middel waar geen wachttijd op zit ivm eieren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:52

ik heb nog nooit gehoord dat je een kip kunt ontwormen, maar dat zal wel aan mij liggen :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:55

Wilawander schreef:
Ik zou gaan voor een goed wormmiddel en niet voor iets preventiefs waarvan de werking niet bewezen is. En dan voor een middel waar geen wachttijd op zit ivm eieren.

Hihi, ze wil een haan ontwormen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:12

Diatomeeënaarde wordt wel gebruikt (kan je gewoon door het voer mengen), maar als het zo erg is zou ik toch eerst bij de DA langs gaan voor de chemische middelen en dit inzetten als de boel onder controle is.
Linkje :
http://www.diatomeeenaarde.nl/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:15

Met Flubenol kan je kippen ontwormen, maar moet je even aan je DA de juiste dosering vragen :)
Maar misschien komt die rare poep wel van iets anders ? Een bacterie ofzo ? Ik zou eerst even met de DA overleggen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:50

josien_m_ schreef:
Wilawander schreef:

Hihi, ze wil een haan ontwormen!

eh, ja :+ Maar als ik mijn haan ontworm, ontworm ik alles. Dus ook de kuikens en de hennen 8-)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:42

Ik las ook kippen er onder dus ging ook uit van meerdere dieren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:37

heb laatst mijn kippen ook ontwormt met flubenol. Maar wat een klucht om de dosering te weten te komen. De DA wilde dat ik elke kip ging pakken en de juiste dosis in de bek spuiten (poeder oplossen in een beetje water). ALsof ik niks beters te doen heb dan gedurende een week dagelijks mijn kippen te vangen...

Dus maar naar de boer gebeld waar ik de kippen vandaan heb. 1/2 koffielepel in 1L water en dit als drinkwater aanbieden, dagelijks verse oplossing maken.
(Toch al iets makkelijker)